vrijdag 1 januari 2021

1 januari 2021


Dag van:
Ik heb eraan gedacht...
Ja hoor.. er staat 2021....
Het eerste jaar de twintiger jaren....

Willem doet zijn best niet de nasleep van een avondje doorzakken met drank te tonen...
Het lukt hem...
Doet me deugd...
Hij gaat zelfs twee uur met de buurman wandelen...
Komt alleen wel wat brakker dan hij heenging terug maar perst de woorden "zo dat was lekker" toch over zijn lippen....
De held...
Om vervolgens half de trap af te struikelen en strompelend bij zijn stoel te komen...
Ik zeg niks...
Soms ben ik een heel verstandige vrouw....
En dat heeft niks met goede voornemens te maken...

Goede voornemens... hoe dan... welke dan....

Waarheen leidt de weg...? 
(Om die liedstrofe er maar even in te gooien)....
Sowieso ben ik niet van de goede voornemens...
En mocht ik al eens zo'n idioot plan hebben.... dan zeker niet op 1 januari...
Ik vind het prima als andere mensen die datum als stok achter de deur willen hebben.... maar helaas weet ik inmiddels dat dit in mijn leven weinig zin heeft...
Sterker nog... het leidt bij mij tot desillusies.... pessimisme... en deuken in eigenwaarde....
Wil ik afvallen dan speelt mijn schildklier op...
Wil ik stoppen met roken dan doet zich meteen iets voor waardoor ik de smoes "Maar niet als dit net gebeurd is" in werking zet....
Wil ik op tijd naar bed gaan dan eindelijk eens in acht gaan nemen dan heeft Willem een dip en wil praten.... tot diep in de nacht liefst... want in het donker praat makkelijker....
En zo is er altijd wat in mijn leven dat een voornemen in de weg zit...
Ik heb dus maar gekozen voor een zo goed mogelijk algeheel leven.... dat zich afspeelt binnen omstandigheden...
En aangezien ik mezelf tot op heden nog best oké vind geloof ik dat dit de best ingeslagen weg is die kon nemen....
Dat wat betreft voornemens dus....


Het is dan ook geen voornemen dat ik op tijd mijn bed uit ben voor het nieuwjaarsconcert... en het skischansspringen....
Dat is namelijk een traditie... een door de jaren ingeslepen dwangmatigheid....
En met op tijd uit bed bedoel ik dan niets meer of minder dan de tijd dat het concert begint... om 12.30 dus.....
En zo zit ik dus vanmorgen te kijken naar een uitgedund orkest (corona maatregel)... in een lege zaal (nog een coronamaatregel).... en een lichtelijk met zichzelf ingenomen dirigent met nageaapt Beethoven kapsel die niet geheel enthousiast omdat hij het publiek mist dat hem bewonderen kan, zijn stokje staat te bewegen, maar meer en vaker nog de lok voor zijn voorhoofd weg veegt want dat staat zo interessant...
Enfin, mijn jaar kan beginnen na de Radetsky mars...tadada tadada tadadadada.....tadada tadada tadadadada.....tadadadada...tadadadada...tadadidadidadomda (herhaling laatste tada weglaten en...) .........taaaadadidadidadomdada....

Dan nu door naar skischansspringen....garmisch partenkirchen....

Zonder publiek (coronamaatregel)..... met mondkapje tot je op de brug zit (coronamaatregel).... en meteen mondkapje op als je beneden bent (coronamaatregel)... en zonder braadwurstlucht laat ik me dit de presentator vertellen (ook een coronamaatregel)....
Maar wel een heel enthousiaste spreekstalmeester en de wereld aan nog meer regeltjes van wind aftrek en aftrek bij het ontbreken van de telemarklanding......

Mijn dwangmatigheden zijn in ieder geval weer voor een jaar onder controle... ik kan verder met mijn leven...
Niet met breien want er klopt geen snars van het patroon...
Mijn brei vriendin dus maar even appen...
En ondertussen de ik weet niet hoeveel nieuwjaarswensen beantwoorden...


Een gelukkig Nieuwjaar...
Pffft...
Alsof jullie of ik het gehele jaar in een gelukkige staat zullen verkeren....
Meer een 'wat een geluk dat we er nog zijn dit jaar" zou het moeten zijn......
Maar goed... laten we streven (streven hè... niet voornemen)... een heleboel geluksmomentjes te mogen verzamelen komend jaar...
Het zou toch leuk zijn als de balans van plus wat meer omhoog komt dan die van min....

Nieuwjaarsdag is ook altijd de dag van kliekjes....
Restjes kleffe oliebol en appelflap en salade die bovenop niet echt vers meer oogt....
Hier en daar een uitgedroogde augurk en glazig zilveruitje.....
De Griekse salade gooien we maar weg... die ruikt wel erg over de datum van oudjaar...

Willem kijkt... natuurlijk... darten...
Maar zijn humeur wordt er niet beter van als zijn favoriet letterlijk afgeslacht wordt....

Dit zijn dingen waar Willem toch nog altijd moeilijk mee overweg kan.... de aftakeling.....
Hij ontkent dit bij zichzelf ook...
(Zelfs na het struikelen van het trapje en het strompelen naar zijn stoel...)
Willem de eeuwig jonge God.... nou ammehoela....
Het feit dat je eeuwig grappig bent is niet gelijk aan eeuwig jong... maar oké... je komt er een eind mee....
En ik zeg niks...
Ik blijf die verstandige vrouw....

We sluiten de avond af met Youp....
Die hadden wij gisteren niet bekeken....
Niet ijzersterk... maar mooie stukken zaten er wel bij...
Zelfs een Youp lijkt wijzer te worden met de jaren...

En zo verging die eerste dag....
Nou niet echt een dag die anders was dan andere dagen...
Alleen in naam dus... nieuwjaarsdag....
Op dan maar naar tweede nieuwjaarsdag....
Kan iemand mij trouwens vertellen wanneer het jaar dan niet meer nieuw is....????
Het is namelijk pas weer oud op 31 december.... maar ergens daartussen moet toch een kantelpunt zitten...
Je gaat me namelijk toch niet vertellen dat morgen het jaar al oud is....
Zo'n jaar moet toch ook zoiets hebben als een midlifecrisis.....
Of heb je Nieuwjaar, jong jaar, jong belegen jaar, belegen jaar... etc....

En wat is dan de rijpingsprocedure....?
Wanneer worden wij eigenijk oud genoemd...?
Is dat bij ons 50 ste..... het kantelpunt... of ben je oud bij 60....70 misschien....

Ach wellicht is het jaar waarschijnlijk net als bij ons, zo oud als hij zich voelt...
Wij serveren een jaar echter al af na 365 dagen....
Dan heeft dat jaar z'n best tijd gehad... of dat nou zo is of niet.....
Uw tijd zit erop jaar...u kunt wel gaan....
Voor u geen resttijd of uitgestelde pensioengerechtigde leeftijd... en zeker geen tweede leven...
Uw kansen zijn verkeken...
Op naar nieuwe kansen voor de mensheid...
Nou... laten we die maar grijpen dan....
Zet 'm op in 2021...!!!!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten