donderdag 28 januari 2021

28 januari 2021


Dag van:
Het is vandaag gedichtendag....
Ja, eigenijk is het de week van de poëzie maar vandaag is uitgeroepen tot gedichtendag...
Tja, en daar hebben we hier natuurlijk wel wat mee....
Ik verslond vroeger de bundels van Annie MG Schmidt.... waarna ik later op de middelbare school ook gedichten begon te lezen....
Boeken ook hoor...
Och ik kon me opsluiten op mijn kamer en uren, uren lezen....
Als puber schreef ik al boeken... 
Ze gingen over liefde....
Omdat niks in mijn leven klopte op gebied van liefde romantiseerde ik het ene na het andere liefdesverhaal....
Maar gedichten schreef ik als kind dus ook.... die mijn vader dan weer trots in plaatselijke krant liet plaatsen.... waardoor de gedichten ineens voor mijn gevoel niet meer van mij waren....
Ik denk ook dat het misplaatste trots was...
Het was meer van... ik ben de financieel economisch journalist en hoofdredacteur van mijn eigen krant en kijk mijn dochter/ mijn bezit schrijft ook... dat heeft ze van mij.... nu ben ik een goede vader....
Zoiets denk ik....

Mijn boeken en dagboeken van weleer heb ik nog allemaal....
En de schoolagenda's die ook vol gedichtjes staan eveneens...

Ik zal ook nooit de dag vergeten dat Willem en ik in Parijs liepen.... we hadden net een paar maanden en relatie... en we zetten ons neer p een terrasje...
Ik pakte uit mijn tas mijn notitieblok...
Ik ga nooit op vakantie zonder dat ding....
Willem zag me schrijven en roept uit..."Maar ik schrijf ook gedichten..... op dezelfde manier als jij.... woorden onder elkaar...."
Nou ja... het gevolg kennen jullie....
Willem overspoelt de wereld met zijn gedichten....
En dat heb ik dan weer niet....
Versjes van Benji ja... ach gut... dagelijkse hebbedingetjes....
Maar gedichten... nee die schrijf ik minder vaak....
Althans... ik gooi ze niet direct op alle sociale media.... ik hou ze ook graag voor mezelf.... zodat het van mij blijft....

Maar oké.... we zijn dus wel dol op gedichten.....
Ik heb ook veel mooie gedichtenbundels waarvan sommige al heel oud zijn...
Ik mag graag een gedicht lezen voor het slapen gaan...
Willem vindt vooral zijn eigen gedichten mooi en een enkele van Vasalis......
Hij leest minder van anderen...


En nu is het dus de week van de poëzie....
En ooit moet een keer dat eerste gedicht geschreven zijn denk ik dan....
Alleen, die allereerste gedichten bestonden al vóór de geletterdheid......
Ze werden gezongen... voorgedragen... uit het hoofd....
Na de ontwikkeling van het schrift, toen de poëzie dus opgeschreven werd, kreeg die poëzie ook veel meer structuur....
Metrum, rijm, regellengte enzovoorts... waar in de 20ste eeuw weer werd afgestapt... vrijheid blijheid motto en zo...
Een van de oudste ooit teruggevonden gedichten is het zondvloed tablet.... in steen gehouwen ...... Van het Gilgamesj-epos in het Akkadisch...
Het stamt uit ongeveer het 4e millennium voor Christus.....
Oud genoeg dunkt me.....
Ik denk dat het over de zondvloed gaat maar verder zou ik het je niet kunnen vertellen....

Poëzie vervuld diverse functies.....
Maar het mooiste vind ik wel dat het gebruikt werd om een mondeling verteld verhaal beter te onthouden...
Hahaha... het gedicht als ezelsbruggetje.... maar het werkt inderdaad wel...
Je onthoudt eerder een liedje dan een lap tekst....
En dat ezelsbruggetje werd vroeger zowel in de genealogie als in het recht gebruikt....
Veel gedichten uit de oude wereld zijn een soort van geregistreerde informatie over de cultuur en de mensen uit vroeger tijden....
Veel gedichten zijn ook gebeden of verhalen over religieuze zaken .....verhalen over politiek of oorlog.... of over mythen uit de samenleving....
(Het kortste gedicht ooit uit 1620)


De aller oudste gedichten na het zondvloed tablet heten veda's.....
Ze zijn geschreven in Sanskriet....
Ze werden door zieners geschreven.....1700 tot 1200 voor Christus...
Die gedichten waren filosofisch... kosmisch... en bevatten Hindoe rituelen....
En natuurlijk heb je wel eens gehoord van de Odyssee 800 voor Christus....
Het Griekse gedicht geschreven door Homerus....12.000 versregels in 24 boeken over zijn zwerftochten...

Trouwens... het woord poëzie komt van  poiesis'/ποίησις... wat zoveel als scheppen, vormen betekent....

Ach er valt zoveel over poëzie en dichtkunst te vertellen.... maar daar staat Wikipedia vast ook vol van....
Het gaat er eigenijk ook vooral ook dat je het leest....
Of het nou van Homerus of Vondel Is.... Van Willem Wilmink of Toon Hermans,  van Vasalis of Jules Deelder.....
Lyrisch, komisch, tragedisch of romantisch is....

Jammer dat het maar een week van de poëzie is een niet een jaar....

Ik leg
Mij voor
Je ogen bloot 
In woorden 
En zinnen 
Dansend
Jubelend
Over papier
Als muziek
In jouw oren
Ik vlei
Mij neer 
Op je schoot
                         Wampie







Geen opmerkingen:

Een reactie posten