zaterdag 30 januari 2021

30 januari 2021


Dag van:
Als ik nou toch al zo twee dagen bezig ben in mijn blog, dan nu deze er ook nog maar bij...
Maar niet lachen hè.....
Januari 30.... en het is de dag van...... tromgeroffel..... de dag van..... DE CROISSANT.....
Ik meen het... het is écht eerlijk waar....
Het wassende maan broodje ofwel lune croissante....
En nu jullie allemaal maar denken dat die uit Frankrijk komt hè....
De eerste Franse croissant stamt uit 1839......
Sindsdien het traditionele ontbijt broodje van de echte Fransman....
Al dan niet weg gekloekt met een slok wijn of café....
Maar .....
De allereerste croissant is helemaal niet van Franse makelij.........

De allereerste croissant komt uit Oostenrijk...
Gebaseerd op een Weense specialiteit... De kipferl.....
Het broodje werd door de Oostenrijkers gebakken als triomf op de zege bij de slag met de Ottomanen in 1683...
De Ottomanen hadden de stad Wenen belegerd en om binnen te komen een grote tunnel onder de stad gegraven. Via die tunnel kwamen de Ottomanen de stad in. Het eind van de tunnel kwam echter uit bij een bakkerij. De bakkers sloegen direct alarm toen ze de vijand zagen waarop stadgenoten al snel toestroomden en de belegeraars versloegen.
Om de Ottomanen te jennen en te beledigen... en hun eigen zege te vieren bakten ze een broodje in de vorm van een halve maan omdat die ook in de vlag van de Ottomanen voorkwam....
Nu gaan er twee verhalen rond over hoe dit croissant in Frankrijk terecht kwam....
De ene vertelt dat Marie Antoinette, de echtgenote van Lodewijk XIV omdat zij een dochter was van keizer Frans I van Oostenrijk en de broodjes zo miste, dat zij een Oostenrijkse kok liet overkomen om die broodjes speciaal voor haar in het paleis te bakken..

En dat zij tijdens de opstand in Versaille croissants liet uitdelen om de mensen rustig te krijgen...
Zo werd de croissant ook bij burgers bekend...
Het andere verhaal vertelt dat in 1839 de Weense zakenman August Zang een boulangerie opende aan de rue Richellieu en daar de broodjes introduceerde...
Nou ja... kies het leukste verhaal zou ik zeggen...

Laat ik nou toevallig vandaag ook zo'n ding op hebben...
De vriend van Babeth haalt tegenwoordig elke keer als hij blijft slapen 's morgens vroeg verse broodjes...
Wie wil er niet zijn schoonzoon....
En zodoende at ik vandaag een halve maan....
Ik moet zeggen... het smaakte goed tijdens het school werk dat ik nog te doen had...

De dag kabbelde verder....
Schoolwerk weer klaar.... spencer zit in elkaar.... nu nog het boord....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten