dinsdag 14 september 2021

14 september 2021


Dag van:
 Ach tja... en zo zit ik als waarschijnlijk zovelen, vanavond om 7 uur voor de tv te wachten op de persconferentie...
Ik moet zeggen dat ik weinig 'echte' tv zie de laatste tijd...
We hebben vooral de US open tennissen gevolgd en Willem keek tussendoor Netflix of voetbal...
Maar ach.. tja... zo'n persconferentie wil ik graag toch wel volgen....
En wat iedereen er van vind.... en hoe iedereen er over denkt, dat moet ieder voor zich natuurlijk weten, voelen of denken.... voor mijn part hardop zeggen....
Iets over lawaaiprotesten hoorde ik al...
Persoonlijk vind ik dat een beetje jammer....
Laat mensen die anders denken dan jij in hun waarde... laat ze rustig luisteren en hou je lawaai voor jezelf en in jezelf.... of voor mijn part in kleine kring bij je thuis....

En dat is dan alweer het eerste aan ellende wat ik binnenkrijg...
Gek genoeg komen zulke dingen harder aan als jezelf in een periode van roze wolken verkeerd...

En natuurlijk blijft dan de tv aanstaan...
Het journaal....
Nog meer ellende...
Kabul.... 
Afghaanse vrouwen die we onderdrukt worden door die vreselijke Taliban...
Moeder die een 1 jarig kindje bij zich had doodgestoken op straat...
Door een vader die notabene onderwijzer op een basisschool was....
In Ede 20 auto's doelloos in brand gestoken...
Corona protest in Nazikleding.....
En ik denk "Wat bezielt mensen toch"..... of misschien moet het zijn "Wat ontzielt mensen toch".....
Gewetenloos.... verveling.... of toch gewoon dommigheid????....
Je zou bijna het laatste hopen.... maar het maakt het niet minder erg.... integendeel...

Ik merk dat ik weer boos word...

Elke keer als ik dat verdomde journaal zie word ik boos....
Vooral als het gepaard gaat met een gevoel van moedeloosheid....
Dat maakt het nog erger...
Dat uitzichtloze gevoel van zelf de wereld willen veranderen maar één stap van jezelf voorwaarts betekent twee stappen van de wereld terug....

En dan ineens denk ik aan dat verhaal wat ik laatst las...
En verhaal van een stam....
Wat nou, wij leven in een geciviliseerde wereld....???
Daar waar wij kwamen... bij de primitiefste stammen om hem zogenaamd te dopen... de christelijke leer bij te brengen... de goede boodschap.... ze proberen te civiliseren.... brachten we meer onheil en verderf dan wat anders....
Terwijl eigenijk we zoveel juist van hén kunnen leren....(ikzelf ook)....
Neem nou dat verhaal dat ik las....

=====De Babemba stam (Zuid-Afrika) koestert een mooie traditie.
Wanneer iemand in hun gemeenschap zich misdraagt of onaanvaardbare dingen doet, dan wordt hij naar het centrum van het dorp gebracht en omringd door alle bewoners.
Iedereen stopt met werken en elke man, vrouw en kind uit het dorp verzamelt zich in een grote cirkel rond de beschuldigde persoon.
Iedereen begint dan elk om beurt en ongeacht zijn of haar leeftijd hardop tegen de beschuldigde te praten en somt alle goede dingen op die de persoon in zijn leven heeft gedaan.


Elke mooie gebeurtenis en elke positieve ervaring worden in detail en met nauwkeurigheid opgeroepen en verteld.

De beschuldigde wordt gewezen op zijn positieve eigenschappen, op zijn goede daden en sterke punten en zijn vriendelijkheid en behulpzaamheid worden zorgvuldig en uitvoerig gereciteerd.
De healing ceremonie duurt vaak meerdere dagen en houdt niet op totdat iedereen is uitverteld over alle positieve opmerkingen die hij over de persoon in kwestie kan verzamelen.
Tot besluit volgt nog een vreugdevolle viering en wordt de persoon symbolisch en letterlijk terug verwelkomd in de stam.
---------- ---------
De enige straf die ooit zal werken, is liefde.
--------- ----------

Deze stam gelooft dat elke mens geboren wordt als een inherent goed en liefdevol wezen. Maar ze weten ook dat mensen 'fouten' kunnen maken in het nastreven van geluk, liefde, vrede en veiligheid. Deze stam ziet deze fouten niet als 'slecht', maar als een schreeuw om hulp. Ze verenigen zich om die persoon te helen en hem opnieuw te verbinden met zijn ware aard, die hij tijdelijk vergeten was.

De stamleden begroeten elkaar ook door 'Sawabona' te zeggen, wat letterlijk betekent 'Ik zie jou'.
Het is hun manier om te zeggen: 'Ik respecteer je, ik waardeer je, je bent belangrijk voor me'.
De reactie en wedergroet luidt 'Sikhona' en dat betekent 'Ik ben hier' waarmee bedoeld wordt 'Enkel als jij mij echt ziet, besta ik voor jou'.

Deze traditie erkent de verbinding die we delen als

menselijke wezens en verwoordt via deze groet de wederzijdse dankbaarheid naar elkaar toe.

'Zolang je mij niet ziet, besta ik niet' en 'Wanneer je mij ziet, breng je me tot leven'.

Deze groet en daad van herkenning helpt de persoon die onrecht heeft gedaan door hem te laten weten dat hij geliefd en gewaardeerd wordt.
Op deze manier, gebruikmakend van de taal van de liefde, herinnert deze stam zich dat ze allemaal speciaal zijn en dat ze van binnen goed zijn, ook al handelen ze soms niet op de juiste manier. En dat het nooit te laat is om te zijn wie je echt bent en wilt zijn. =====
--- --- --- ---
Hoe mooi.....
Hoe werkelijk geciviliseerd is dit....

Elke keer als ik eraan denk of het lees,voel ik mij rustiger worden en zakt mijn boosheid....
Vraag me af of we het hier nog zo voor elkaar krijgen in onze zogenaamde beschaafde wereld.... maar... in mijn gedachten omring ik die narigheid dan maar... en denk "jullie zijn ook vast vergeten hoe aardig jullie eigenlijk zijn"....

Ik moet er alleen zelf ook wel een beetje moeite voor doen om me dat eigen te maken...
Zo ver weg ben ikzelf dus soms misschien ook al af van oude beschaving.... omdat ik er moeite voor moet doen toch niet dat kleine sprankje boosheid of wraak te voelen tussen de hoop op het goede door....
En misschien moeten we ook helemaal geen complimentjes willen geven aan oproerkraaiers of misdadigers....
Maar dan toch wel inzetten op autonomie, verbondenheid en competentie ...... ze herinneren aan het goede in henzelf....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten