zondag 5 september 2021

5 september 2021


Dag van:
 Ja natuurlijk... we hadden er op kunnen wachten...(wat we overigens ook al deden)....
De vakantie voorbij en het mooie weer komt eraan....
Hallo zon... je bent lekker op tijd....
Maar oké.. ik heb vandaag en morgen nog en ik zal volop van je genieten...
Dus, terwijl Willem preekt (ditmaal in Coevorden).... en daarna verwend wordt door lieve vriendin Gerda.... met haring en verse rosbief.... ga ik maar eens eindelijk in de tuin zitten...
Een tuin die ongeveer is uitgebloeid nu.... met een appelboom die uit z'n voegen groeit en waarvan ik sta te twijfelen of ik de appels al moet oogsten, maar ik wacht toch maar even....

Kijk... in de zomer... als alles bloeit en de tuin er vrolijk en netjes uitziet... en het weer zou het toelaten... dan zit je dus heerlijk ontspannen op je luie krent in een tuinstoel mét kussen... die je met een gerust hart 's nachts kunt laten liggen in die stoel omdat het toch niet gaat regenen....
Nu zat je deze zomer echt niet voor je plezier en op je gemak buiten...
De blik ging steeds richting lucht....
Waar zullen de eerste grijze wolken vandaag weer eens vandaan komen...?

En nu is het nazomer.... niks en niemendal bloeit

volop.... de lathyrus hangt lamlendig uitgeslingerd zielig te zijn om de rozenboog.... en ik zit dus op dat kussen dat nu vannacht wél kan blijven liggen....in die stoel...
Maar er valt niks te genieten... er valt vooral veel te doen....
Onkruid weg... appelboom bijhouden... lathyrus verwijderen (die heus niet alleen om de rozenboog zit maar zich overal waar een weg was zich heeft vastgeketend).... dode bloemen uit de struik....
En dus toch maar niet op je luie krent....

Nou weet ik het niet hoor... maar hebben jullie wel eens een lathyrus of clematis, die je vier maanden de tijd gunde zich ergens omheen te slingeren, verwijderd....?
Het is een helse klus.....
Alles en alles neemt zo'n kreng mee in zijn slingerdrang....

Uiteraard de stangen van de rozenboog maar ook de hebbedingetjes die daaraan hangen zoals de lichtgevende insecten van de Action.... de wind windmolens,  windbelletjes uit dito winkel..... de mooie hanger met vogelvoerbakje en vogeldrinkbakje..... als ook de pruimenboom, de jasmijn en de druivenstruikjes.....
En voor je dát uit elkaar hebt...... zonder de andere dingen al teveel te beschadigen.... zucht....

Ik ben net klaar als Willem thuiskomt...
De verwende Willem van de haring en rosbief...
En wat zegt hij.....?
"Waar zullen we uit eten gaan vanavond?".....
En nou ik toch met die lathyrus bezig was, vraag ik me ernstig af of die man geen verslingerde lintworm om zijn darmen heen heeft zitten....

Willem alles goed en wel maar eerst kijk ik formule 1.... dat is mijn ding....!
En ik heb de ceremoniemeesteres beloofd de gastenlijst uitgebreid te mailen....
Wie wel/niet kerk, bbq, feest, blijven kamperen... met hoeveel en in welke verhouding ze tot het bruidspaar staan...
Daarbij zitten mijn vingers op dit moment compleet in de knoop van het ontwarren van een lathyrus....

Ik ben dus blijkbaar geen zonzitter maar een doener....

Ik zal morgen weer een zonpoging wagen....
"Oh ja... je bent morgen vrij... daar moet ik nog wel even aan wennen hoor".... aldus Willem....
Zullen we morgen de schuur opruimen Willem... doe Ik een poging.... (mijn eerdere belofte aan mezelf over in de zon zitten, vergetend)......
We zouden dat immers in de vakantie al gedaan hebben.....
Maar zo had de baas des huizes zich mijn eerste vrije maandag nou niet echt voorgesteld....

Ik maak dus de uitgebreide gastenlijst waarbij Willem goddank toch nog zomaar twee mensen helemaal weet weg te strepen ("ach ik zie ze ook bijna niet meer").... en zes mensen dan toch maar niet bij de bbq "maar wel bij het feest hoor Wampie".....
Ik krijg weer wat financiële lucht in ieder geval.... en al helemaal als de ceremoniemeester ook nog bedankjes voor een prikkie op de kop tikt....


Nu nog op en top genieten van Verstappen... en nog wel op Zandvoort....
De hele familie heeft kaartjes gekocht... maar helaas... we werden uitgelood....
Niet live aanwezig dus maar och wat genieten we....
En als ik het spektakel zo bekijk besef ik me hoe chauvinistisch Nederlanders eigenijk zijn...
Daar krijg je sinterklaas en zijn pieterbaas niet zomaar uitgeroeid....
Dat krijg je de 10 kilometer schaatsen maar niet zo uit het schaatsprogramma...
Wij zijn dat land van klompen, tulpen kaas en verrektes veel oranje vuurwerk....
En dan zeggen dat andere landen hun religies en cultuur gewoontes maar moeten opgeven.....
Moet je ons zien....!

We eten dus bij Ramblas...

Nee niet op de Ramblas....(was het maar zo'n feest)... maar ín Ramblas ín Arnhem....
En wél tapas in ieder geval....
Bij tapas ronde 9 zit ik al aardig aan mijn plafond maar Willem redt het tot ronde 13....
"En morgen ga ik op dieet"..... gooit hij er achteloos achteraan...
Tuurlijk Willem....!!

Uitgezakt zit meneer drie uur later in zijn stoel.....
"Wat hebben we het goed hé Wampie... dat we elkaar hebben en niet eenzaam zijn"....
Tja... en dan smelt ik weer hè.....
Het is niet alleen de lathyrus die zich overal omheen windt....
Dat vingertje van Willem kan er ook wat van....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten