donderdag 16 september 2021

16 september 2021


Dag van:
Nu weet ik één ding.... als je een man flink tussen zijn benen raakt als je héél boos bent als aangevallen wordt of wat voor akeligs dan ook.... dan weet je één ding ook héééééél zeker..... die man is uitgeschakeld....
Tussen zijn benen grijpend..... steunend en kreunend.... met wie weet een laatste oerkreet van helse pijnen... zakt hij weerloos ineen....
En zo zal hij ook enige tijd liggen blijven...
Jij hebt in ieder geval tijd genoeg om te maken dat je weg komt....
Nou dat dus....

En die gedachte komt in me op als ik 's morgens in de auto het volgende hoor....
"Er is een nieuwe methode voor het verhelpen van de vernauwde plasbuis..... deze zorgt ervoor dat u geen incontinentie of impotentie problemen heeft...
Bij de ingreep wordt de opening van de plasbuis groter gemaakt, door met een soort nietje de kwabben van de prostaat aan de kant te drukken......"
Nou zou ik kunnen denken ideaal... maar al wat ik dacht was... ach die arme mannen...
Ik zag nietapparaten of eigenijk meer van die schietnietapparaten voor me en dacht nog... dan toch maar liever die trap tussen je benen lijkt me....

Maar goed... ik ben geen man... bij ons vrouwen past er

  heus geen nietmachien in of door dat piepkleine plasgaatje.....
Niks te vrezen wij....

En dan begrijp ik dus uit het verhaal dat het vandaag de dag van de plas is....
Aha... het begint me te dagen....
Vandaag staat de urine in het zonnetje....
En niet alleen de urine maar ook de weg die het gaat voor het ons lichaam verlaat en de lichaamsdelen die het lozen....
En nou zie ik jullie denken .."gatverdamme Wampie, hoe kom je nu weer op dit onnozele idee en deze bewoordingen".....
En dat is nou precies waar ze ons hebben willen.... dat juist dit soort dingen bespreekbaar gemaakt worden.... op die dag van de plas dus.... daarvoor hebben ze die dag juist bedacht....
En dus verdiep ik me eens in dat zonnegele vocht op deze 16e september van het jaar 2021....

Dat dit geen verkeerde gedachte is, daar kom ik al snel achter...
Ik weet namelijk niet hoe dat jullie vergaat maar wij in onderwijsland hebben géén tijd voor plaspauzes.....
Pas als de nood écht ernstig hoog is dan rennen wij naar dat toilet, dat ook nog eens niet naast je klaslokaal is natuurlijk....
Gangen vól deuren met daarachter wc's voor leerlingen in alle leeftijden maar voor een personeels toilet was toen nog maar weinig ruimte over....
Je moet daar even wat tijd voor uittrekken...
Dus náást dat je het al zo lang mogelijk ophoudt.... moet je dan ook nog eens een behoorlijk sprintje trekken....

Met de wcdeur in het zicht komt die opluchting... met de opluchting de ontspanning van de blaas.... bijna... bijna.....
En dan ontdek je dat rode vakje onder de klink....
Deur op slot... toilet bezet....
JA NATUURLIJK IS DIE BEZET!!!!!.....
Al die suffe juffen wachten immers tot het laatste moment en moeten dan allemaal op hetzelfde moment té nodig plassen.....
En achter mij zwelt de rij aan...
Wie een sterke blaas heeft vertrekt weer richting klas.... of redt het nog naar de eerstvolgende personeelstoiletdeur.... die ze uiteraard ook op slot aantreft.....
Wij plassen dus hooguit 1x per dag.... en dat meestal na schooltijd....

Wat zegt de medische wereld hierover....

Foei juffen... foei foei.... fout!!!!
Om een gezond mens te blijven moet je zeker 5 tot 7 maal per dag naar het toilet....
Nou echt... je raadt het al.... dat redden wij nóóit!!!!.....
Wij plassen derhalve ook geen helder geel vocht maar bruine stroop.....

In Nederland hebben 1 miljoen mensen last van een overactieve blaas..... een half miljoen lijdt aan incontinentieproblemen....
En ik wil daar dus nog een groep aan toevoegen...154.000 leerkrachten.... toch ook een aanzienlijk aantal immers??!!..... lijdt aan plastijdtekort....

Blij word ik van de actie die loopt naar aanleiding van deze plasdag....
Dit betreft de toegankelijk van de openbare toiletten in gemeentes.....
De toiletalliantie in een nieuw jasje... 'iedere wc telt'...
Uit onderzoek blijkt dat er veel te weinig toiletten zijn...
Wij zijn op scholen dus niet de enigen...
Dit geldt voor gemeentelijke stadscentra maar ook natuur en recreatiegebieden....
(Terwijl ik dan weer denk dat dat toch bomen genoeg staan... maar goed dat terzijde... wildplassen mag immers niet)....
Na de eerdere toiletnorm voor stads en dorpscentra, en drukke voetgangersgebieden.... om de 500 meter een toilet... lanceert de toiletalliantie vandaag een toiletnorm voor natuur en recreatiegebieden...: om de 25 kilometer op fietspaden en om de 5 kilometer op wandelpaden een toilet....
Ik pleit hierbij persoonlijk voor een personeelswc op scholen om de 25 meter.....(misschien voor personeel boven de 50 een metertje of 5 minder)


Maar alle gekheid verder op een stokje... het is goed dat er een dag van de plas is want ik kan hier natuurlijk ook een heel verhaal over alle ellende afsteken die men kan hebben als je last hebt van je urinewegen en aanverwante nare plasbuis-blaas- prostaataangelegenheden....
Alleen.... daar is al zoveel over geschreven door urologen... maag lever darm of nier stichtingen....
Maar de toiletperikelen daar hoor je veel minder over....
En mij ligt,  naast het feit dat ik vanmiddag voor een dichte deur met samengeknepen billen in de gang stond te wachten, daarbij ook nog eens die 200 meter naar het toiletgebouw op de camping vers in het geheugen....

Fijn dat er nu eens aandacht aan besteed wordt...
Ik wil dus daarom op deze bijzondere "aandacht voor de plas dag", een dringend beroep doen op de regering om naast de reeds verkregen npo gelden voor scholen,  om leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel dit jaar met een mobiele pot én uitklapbare iglotent ten behoeve van enige privacy,  in het kerstpakket te verrassen....
(Met een knipoog).....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten