donderdag 9 september 2021

9 september 2022


Dag van:
Man met de hamer dagje....
Het kan ook een vrouw zijn hoor....
Maar het is in ieder geval een hamer....

Het blijft een mooie uitdrukking want het voelt ook letterlijk of je neergeslagen wordt.....
In de vliegeniersbranche betekent het door pech achtervolgt worden... in de sportwereld zoiets als een inzinking krijgen...

Oeps.... als ik dat zo lees, heb ik het zo erg niet hoor....
In de onderwijswereld betekent het denk ik zoveel als dat er eigenijk niks rustig op te starten valt... je zit er meteen middenin... moet weer van alles en binnen drie dagen staat je lege agenda voor drie maanden gevuld....
Je bent vanaf seconde één alert, multitaskt, regelt, onderwijst, voert gesprekken, maakt je les voorbereiding, schrijft verslagen na observatie en studeert weer tot 's avonds laat....
Dan komt zo'n derde dag... en áltijd kom ik dan die hamer tegen na een langere periode rust....

Die "man met de hamer" is beroemd geworden door de

tekeningen van de Franse cartoonist René Pellos....
L'homme au coupe de marteau is een mythische figuur die de reuzen van de weg buiten westen slaat....
En die reuzen staan voor een journalisten cliché die zij gebruiken voor het woord wielrenners....
Volgens Gaston Esnault, en Franse argotdeskundige (argot is straattaal of Bargoens), dook dit spreekwoord rond 1926 voor het eerst op....
En jaar eerder dook een andere spreuk op.... Un coup de marteau... oftewel "een tik met de hamer".... wat zoveel aangaf als zijnde een plotselinge inzinking...


Nou ja... hoe dan ook... laat maar zitten...
Zo erg als hier geschetst is het in mijn geval  allerminst....
Ik heb zo'n beetje de leukste klas van de school vinden mijn assistente en ik zelf...
Laat ik het zo zeggen.... elk kind in onze klas daar zit een kop op.... en daar houden we van....!!
Die uitdrukking hoef ik toch niet uit te leggen hè....?
We hebben graag onze handen vol aan pittige kopjes met een flinke dosis humor en stevig weerwoord....
Alleen alles daaromheen.... dat had wel ff wat rustiger aan gemogen....

Maar niet zeuren... morgen voelt het weer anders...
Als ik thuiskom al wel...
Waar een steen en been,  over spierpijn  klagende Willem in zijn stoel zit...
Te hard gewerkt volgens zijn zeggen...
En dan heeft hij het alleen nog maar over onkruid wieden aan de vóórkant van het huis....
Met onkruidverdelger notabene....
Het lijkt wel of hij niet de hamer maar de zeis tegen het lijf liep....
Tenminste als ik zijn gekreun aanhoor.....

Ach ja... laat die oudjes hier maar even ... het komt vast wel goed tussen al die gereedschappen... en twee linkerhanden....
Trouwens... morgen regent het weer Willem.... dat scheelt een achtertuin....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten