dinsdag 21 september 2021

21 september 2021


Dag van:
En toen was de herfst vandaag begonnen....
Waarvan ik hoop dat ik het niet herfst hoef te noemen maar bijvoorbeeld mooie nazomer.....
Het zou me blij maken in ieder geval...
Doe maar gewoon een warm zonnetje op rode en gele vallende blaadjes....
Een stuk minder naargeestig dan de aanblik van gele en bruine blaadjes met een fikse regenbui erover en verzonken in een modderpoel....
Nee... een zonnetje op het rood met witte stippen of het eekhoorntjesbrood beige geel verricht wonderen aangaande mijn gemoedstoestand...

En mijn moeder zou 98 zijn geworden vandaag...

Achtennegentig..... ze had het kunnen halen....
Ze komt dan wel uit een sterke familie... één van haar zussen wordt zelfs 97 volgend jaar....maar ach.. natuurlijk moet net die rot ziekte mama te pakken krijgen....
En hoe ze ook vocht en knokte... het zelfs nog 49 chemokuren en drie jaar volhield... het mocht niet baten....
Ze stierf een maand en een week na haar 81ste verjaardag...
Zeventien jaar geleden dus... bedenk ik me nu....
En mijn vader....?
Oei die is al 32 jaar dood....
Gek dat zulke dingen als ouders hebben nog zo dichtbij kan voelen als je eraan denkt...
De tijd lijkt dan wel even stilgestaan te hebben.... om het gevoel van toen toe te laten....
Ach ja....
Gefeliciteerd mam...!

Tja, prinsjesdag vandaag hè....
Weer zo'n aangepaste.... en ook nog eens een andere locatie....
Geen mensen langs de weg.... nou ja... een handjevol dan.... de diehard oranjefans....
Je zou je als koningspaar zo maar eens eenzaam en verlaten kunnen voelen....


De naam prinsjesdag????.....
Ooit vierde prins stadhouder Willem V zijn verjaardag op 8 maart....
In de patriottentijd was die viering er een van oranje- en prinsgezindheid... vandaar dus de naam prinsjesdag....
De aller allereerste troonrede ooit, werd uitgesproken op 2 mei 1814....
Da's een eind van september af dacht ik nog....
De Troonrede werd aanvankelijk uitgesproken ter gelegenheid van de opening van de zitting (vergaderperiode) van de Staten-Generaal. Gewone zittingen begonnen in het najaar en daarnaast kende men buitengewone zitting, die - bijvoorbeeld na verkiezingen - op een ander tijdstip begonnen. 
Vroeger viel Prinsjesdag op de 1e maandag in november. Later op de 3e maandag in oktober. Maar er bleef niet genoeg tijd over om de begrotingsplannen voor 1 januari af te handelen. Daarom werd Prinsjesdag in 1848 vervroegd naar de 3e maandag in september.

In 1887 werd Prinsjesdag verplaatst naar de 3e dinsdag van september. Voor veel Kamerleden was de reistijd naar Den Haag lang. Om op tijd in de Kamer te zijn voor Prinsjesdag, moesten zij al op zondag van huis vertrekken. Vooral leden van christelijke partijen vonden dat een bezwaar.

Na de Grondwetsherziening van 1983 begint op

Prinsjesdag (de derde dinsdag in september) het nieuwe parlementaire jaar.

Vanmiddag zette ik natuurlijk wel even de tv aan in de klas...
'S morgens in de kring vertelde ik al over de koning...
Verder dan een sprookjesfiguur of een verkleedpartijtje uit een Jip en Janneke verhaal, kwamen we niet....
En als ik de tv aanzet is de auto veel spannender dan degene die erin zitten...
Ook de "soldaten" (lakei) zijn cool.....


Ik bewonder sommige hoedjes van aanwezige dames en andere verfoei ik dan weer....
Maar ik heb makkelijk kletsen want ik heb al helemáál geen hoedenhoofd.....
Maar de koningin is prachtig als altijd...
Wat hou ik van die kleur blauw in haar rok.....

Tja en dan het jaarlijkse voorleesverhaal.... een berg woorden voor een hoop niks....
Ik mis zelfs de moraal... en daar is de koning nou juist altijd zo goed in...
En wijzer ben ik niet geworden.... als je dat op dit moment überhaupt al wordt van het politieke reilen en zeilen in DenHaag......

De kleuters zijn allang afgehaakt....
Toen de auto wegreed was de aandacht verdwenen...
Slechts eentje zegt nog "mooie bloemen"....
Zelf vind ik het een naargeestig herfstboeketje....


Dan loop ik ik naar buiten om de kinderen in de gaten te houden...
Één leerling zit op zijn knieën op de tegels bij de rand van het bos....
"Hee, vraag ik, wat ben jij nou aan het doen?"....
"Stenen plukken", antwoord hij....
En ik denk terug aan de troonrede............
Ik heb de moraal gevonden....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten