zaterdag 18 september 2021

18 september 2021

(Vanmorgen)

Dag van:
 Je kunt van hem denken wat je wilt, maar hij maakt mooie programma's.... die Matthijs van Nieuwkerk....
We kijken er graag naar hier....
Na de wereld draait door dachten we nog, toen we hoorden van zijn comeback, ....."dit kan hij nooit overtreffen"....
Maar hij deed het wel....
Naast dat schitterende programma over chansons.... ook dat heerlijke uurtje vuurwerk op de zaterdagavond....
Humeur management.... hoe verzin je het....
Twee willekeurig bekende Nederlanders die vertellen wat hen helpt om de moed erin te houden....
En dat kan van alles zijn..... een goed gesprek.... een lied... een boek.... een filmfragment....
Hotel Prinsen.... een gedicht gekozen en voorgedragen door Joost Prinsen... de meester in voordrachtkunst....
Spetterend waanzinnig muziek spektakel.....
En altijd dat indrukwekkende item for ever young met de standaard vraag " Wat houd jou for ever young?".....
Ik moet altijd terugdenken aan die oude serie " van oude mensen de dingen die voorbij gaan"....
Bij dit item zou je de titel haast moeten aanpassen...."Van oude mensen en de dingen die nooit voorbij gaan....."
In iedere gast die hij tot nu toe in de uitzending had... of het nou Rob de Nijs, of de Amsterdamse kroket bakker was.... Peter Faber of Freek de Jonge..... was wat ik nog steeds zag, de passie....

Zelf noemen ze allerlei andere dingen op.... en al die dingen zijn waar natuurlijk.... 
Van jonge kinderen tot overbrengen van je wijsheid, van goed zijn voor anderen tot muziek maken....
Maar wat ze ook vertellen.... ik zie alleen maar hóe ze het vertellen.... met passie dus....

En ik geloof dat het klopt....

Dat als je de passie in je leven behoudt... bewaard... koestert...verdiept...dan is dát het wat je jong houdt....
Zo heb ik dat ideaal liefde..... liefde voor mijn gezin... mijn knotsgekke Willem... mijn werk....
En dan niet gewoon zoiets van... ach ik heb Willem... of mijn gezin hoort bij mij.... of ik ga maar weer eens naar mijn werk ....
Niet dat vanzelfsprekende...
Nee,  meer dat van er helemaal in op gaan.... je erin kunnen verliezen...
In alle opzichten hè....
Dus je knettergek verliefd voelen maar ook ineens woedend kunnen maken om je geliefde...
Tot diepste zinken in de zorgen om je gezin maar ook tot hoge hoogtes stijgen van het ervan kunnen genieten...
Met vreugde elke dag de kindersnoetjes op je werk verwelkomen en met pijn in je hart de vakantie ingaan omdat je ze moet loslaten....
En nu heb ik alleen nog maar de big three genoemd...
Wat te denken van onze beestenboel... van mijn boeken... mijn liefde voor Parijs en toch ook wel Barcelona.... mijn hang naar reizen.... of het feit dat ik niet zonder muziek kan....
Het wakker worden en bij het openen van je ogen het water zien en de eendjes horen....


Zal ik het maar passie voor het leven noemen dan....?!
Ik snap vanmorgen wel als ik naar een oude aflevering van villa-felderhof kijk, dat Erica Terpstra vertelt dat ze in reïncarnatie gelooft...
Nou heb ik dat zelf niet.... maar ik begrijp best dat je zo van het leven kunt houden dat je er wel tien of meer keer naar terug wilt keren...
Zou ik persoonlijk wel verzekerd willen zijn van het feit dat het leven na dát ene leven nóg beter zou zijn... en het daarop volgende nóg weer beter....
En aangezien ik nog nooit van zo'n verzekering gehoord heb bij mijn Ohra.... hou ik het maar bij één leven....

Maar oké... passie... ik begin steeds meer in mijn gedachte te geloven....
Passie is de brandstof.... de energiebron van het leven....
Passie... je visie op dat leven... op basis van; je kernwaarden... sterke punten... kwaliteiten... talenten... vaardigheden... interesses..... noem maar op...
Geboren uit je ervaringen... geïnspireerd door het proberen van nieuwe dingen... verbreden van je horizon... je laten inspireren door misschien wel uit je comfort zone te stappen.... enz....
En wat het ook nog meer is.... het is vooral leven vanuit je gevoel...

Ik heb door die passie heel wat angst en verdriet overwonnen.... en heb heel wat uitdagingen doorstaan...
Prettige bijkomstigheid zal ik maar zeggen...

En misschien komt het wel doordat ik eigenijk nooit iets als vanzelfsprekend heb gezien of ben gaan zien....
Maar altijd die verwondering of die verrassing ben blijven voelen...
Dus niet dat verhaal van die kip... maar van die adelaar....
Want eenmaal die adelaar gevoeld hebbende, keer je nog meer terug naar dat kippenhok....
Ik zal het verhaal hieronder met jullie delen....

Een boer vond eens een groot ei op zijn weiland. Hij bracht het in het kippenhok en liet dat ei uitbroeden door de hennen. Toen het ei op een dag open brak kwam er een adelaarsjong uit, maar de boer zei: “Nee, we gaan het zo doen, je bent gewoon een kip! Ik laat dat beestje bij de kippen opgroeien en hij zal zich als een kip gaan gedragen.”

Zo gebeurde het ook. Het adelaartje groeide op tussen de vele kuikens en ging leven zoals zijn pleegmoeders het hem voordeden. Hij ging scharrelen tussen de hennen, tokkelen zoals zij en ook hele dagen pikken in de grond op zoek naar zaadjes en wormen. Hij gedroeg zich zoals er van hem verwacht werd door de omgeving. Je zou zeggen: hij was in denken en doen als een kip geworden. Maar hij was nog steeds een adelaar, onkundig van wie hij eigenlijk was.

Op een dag kwam er een bioloog langs. Deze zag tot zijn stomme verbazing een adelaarsjong in een kippenhok zitten en ook nog wel op een stok tussen de hennen. Hij begon er met de boer een discussie over. Hield de boer nu een adelaar gevangen of zou de adelaar volkomen tevreden zijn met zijn “kippig leventje”? De boer dacht dat de adelaar allang geen echte adelaar meer was, door zijn opvoeding De bioloog geloofde dat de genen van de adelaar nog steeds aanwezig waren en dat de adelaar de kracht ervan nog altijd kon ontdekken. 

Dus daagde de bioloog de boer uit door te vragen: “Geef mij hem maar even mee en ik zal je laten zien dat er nog altijd een adelaarshart in die zogenaamde kip van jou zit! De boer nam die uitdaging aan. Hij was er zeker van dat als je als kip opgroeit, je ook gaat gedragen en worden als een kip. Er blijft niets meer over van die adelaarsgenen!

De bioloog nam de adelaar op zijn hand en sprak hem toe:‘Vlieg op adelaar! Vlieg omhoog, je kunt het!’ Maarde adelaar wist niet hoe gauw hij van de hand moest komen en terug op de vertrouwde aarde. Terwijl de boer lachte zag de bioloog dat de adelaar al kakelend zich weer voegde tussen de hennen. De bioloog nam toen de adelaar mee naar het dak van de schuur. Hij zette hem hoog op de rand van het dak, en opnieuw gaf de bioloog hem een zetje: ‘Adelaar vlieg, je kunt het!’

Maar de adelaar fladderde regelrecht het dak af naar de veilige aarde, waar hij samen met de andere kippen opnieuw naar zaadjes en wormpjes ging zoeken. De boer zag zijn gelijk bevestigd: “Zie je wel… het beest was gewoon een kip geworden en het zou nooit terug kunnen keren naar het leven van een adelaar. Daarvoor was er teveel gebeurd. Het had geleerd te leven als kip
en het had niet geleerd te leven als adelaar, dus lag de toekomst van het beest vast: hij was als een kip geworden en zou als een kip sterven.

Maar de bioloog kon dat niet geloven. Hij was er heilig van overtuigd dat er nog veel van het adelaar-zijn aanwezig moest zijn en hij vroeg of hij nog één experiment mocht uitvoeren. Hij nam de Adelaar nu mee naar een van de hoogste bergen in de omgeving. Daarboven, waar geen bomen meer groeien, ging de man met de Adelaar op een hoge uitstekende rotspunt staan.

Omgeven door hoogten en winden, zette hij de onzekere adelaar op zijn hand en sterkte zijn arm uit, zodat de adelaar boven alle vaste grond verheven was. ‘Adelaar,’ zei de man voor de derde keer: ‘Adelaar, vlieg! Je bent een adelaar en je bent geen kip. Je bent gemaakt om te zweven en machtige dingen te zien. Jij komt op plekken waar een kip nooit zal kunnen komen. Nu ga je vliegen als een adelaar! Met een ferme zwaai gooide de man de enorme vogel de lucht in.

De Adelaar keek met scherpe en onrustige ogen naar beneden. Er was geen grond te zien. De adelaar schrok enorm en verwachtte in een vrije val te belanden, maar omdat hij van schrik zijn vleugels spreidde kreeg ineens de wind vat op die enorme vleugels. De adelaar voelde voor het eerst in zijn leven hoe de wind onder zijn vleugels kwam.

Hij viel niet, hij vloog niet, maar hij dreef op de wind! Bijna als vanzelfsprekend kwamen bewegingen op gang, die alleen hier, hoog in de lucht op zijn plaats waren. Hij zou dit nooit in het kippenhok hebben kunnen ontdekken. Hij maakte een draai naar links, ging even een stuk omhoog, daarna weer een stuk naar beneden, hij maakte een wijde cirkel.. en koos toen de vrijheid. De adelaar ging hoger en hoger op de wind.. en de adelaar keerde niet terug.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten