dinsdag 28 september 2021

28 september 2021


Dag van:
Je hebt zo goed als de hele nacht niet geslapen...
Kwart over vier heb ik het zien worden....
Beelden van gestenigde vrouwen,  onthoofde hoofden.... doorspekt met 'wat doe ik nou met die trouwkaart?'..... 'hoe ga ik dat qua tijd redden met die bruiloft?'..... dan weer verkrachtte vrouwen.... het beeld van een driejarig jongetje dat een auto laat ontploffen... en terug naar 'ik weet nog steeds niet wat we nou doen met eten op die bruiloft'....
Draai, draai, zweet, zweet.... kussen omdraaien... dekbed opschudden... draai, draai...

En dan twee uur later die wekker....
De wetenschap dat je een lange lange dag voor de boeg hebt....
Ouderavond vanavond.... tot negen uur exclusief uitloop.... want uitlopen doet het bij mij altijd...

'S Morgens in een file belanden....
Het begint al lekker....

Maar we hebben het gered....
En mijn OPP's zijn af... en ik heb logopedie overleg gehad.... en crisisberaad over een leerling... verbouwingsoverleg.... en pizza gegeten... en nog heerlijk gelachen ook....
Dat.... plus twaalf blije, tevreden gezichten van ouders vanavond maakte dat ik vermoeid maar blij terugblik op de lange dag...

Thuiskomen en ook nog een prachtige bos bloemen van mijn lieve schat met briefje op het aanrecht zie staan...
Lieve schat is zelf wel verdwenen...
Niet voor altijd hoor.... hij is alleen maar naar het koor om muziek te maken...
Dus springen vier honden en Bengel tegen me op....
Geen baas die er wat van zegt... die is toch weg....en vrouwtje zegt er sowieso niks van...
Ik zet de bloemen in een vaas en plof op de stoel...
Moe...

Kan ook zijn dat ik daarom niet meer met mijn verstand  erbij kan als ik het onderstaande bericht in de krant lees...

Voor de amateurastronoom zijn het mooie dagen. De

Helixnevel, ook wel het Oog van God genoemd, staat aan de horizon en is deze dagen goed te zien. 
 En dus hebben we prima zicht op wat in feite een nasleep is van een immense knal. ,,De nevel was een ster die zo’n 10.000 jaar geleden explodeerde. Doordat hij aan het eind van zijn leven kwam, wierp hij zijn mantel af en ging verder als witte dwerg, die nog steeds energie uitstoot. Daardoor zie je de nevel nu nog altijd uitdijen.”

Dat galactische ruimteramptoerisme heeft overigens een keerzijde: ook onze zon zal zo uit elkaar klappen over miljarden jaren. We kijken dus naar een voorproefje van ons lot.

Astronomie.... het is niet aan mij besteed...
Maar het oog vind ik prachtig...
Leg ik vanavond ouders nog uit dat als kinderen de rekenbegrippen meer, minder, veel, groot, hoog, laag, etc niet kennen... ze ook nooit zullen begrijpen dat 10 en hoger getal is dat 4.... ze een trucje leren als je ze dan laat tellen maar geen weet hebben van het hoeveelheidsbegrip dat bij het getal hoort....
Lees ik zelf dat zo'n ster 10.000 jaar geleden ontploft is en kan er met m'n verstand niet bij hoe dat dan zit...
Waar is het fout gegaan bij mij...?
Bij die begrippen dus....

En dan dat voorproefje van ons lot.....
Dit ga ik toch zeker niet meer zelf meemaken hè....
Maar dan nog....
Stel dat die zon ontploft.... en zijn mantel af gooit...
Dan is die nevel toch ook pas na 10.000 jaar zichtbaar...?
En geeft die witte dwerg toch ook nog licht...?
En misschien heeft ondertussen wel een andere planeet zijn zon opgeladen....


Waar hou ik me eigenijk me bezig zeg....

En van een extraparlementair kabinet snap ik ook niks....
Iets met drie partijen en nog wat losse flodders uit andere partijen en dan heb je weer een regering?...
Is dat het?....

Weet je wat... de masn leeft in ieder geval nog....en onder het toeziend oog van God, leg ik mijn moede hoofd maar eens te rusten.... ergens tussen mijn kussen en de verre horizon...
Misschien dat de nevelstof mijn ogen snel doet sluiten en de mantel der slaap mij toedekt....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten