maandag 17 januari 2022

17 januari 2022

(De fuut is er weer)

Dag van:
 Extra dag vrij dus extra hard werken om alle administratieve schooltaken af te krijgen...
Zo werken die dingen nu eenmaal...
Geen nood... ik zit voor mijn scherm... links van mij de honden... achter mij de poezen.... rechts van mij het water waar de fuut driftig duikt, de eenden snateren en de vogels het lekkers uit de appelboom pikken....
Oh ja....
En Willem irritant genoeg alle tv programma's terugkijkt die WIJ het weekend gemist hebben....
Waarop ik dus vaker met mijn rug dan mijn gezicht naar het scherm gericht zit....
Maar goed....
Ook dat terugkijken houdt een keer op en dan is er tijd over om schoolwerk te doen....
Resultaat...
Aan het eind van de dag hoef ik alleen alle handelingenplannen nog maar te evalueren, en daar heb ik morgen nog voor....

De avond 'aan de haak' want ik heb biiiiiiiiijjjjjjjna de gordijntjes voor in de klas klaar.....
Daarbij gebeurde er genoeg in de wereld om mij heen, waardoor ik een stokjes, vasten en halve vasten door mijn handen liet gaan en tegelijkertijd mijn oor te luister legde en mijn gedachten liet gaan.....

Martin Luther King dag.....
Deze invloedrijke activist op het gebied van burgerrechten is voornamelijk beroemd om zijn campagnes om rassenscheiding in het openbaar vervoer te beëindigen en zijn strijd voor rassengelijkheid........ 
Martin Luther King Day vindt jaarlijks plaats op de derde maandag van januari, rond Kings geboortedag op 15 januari......

Vandaag op blue monday nog wel.....
En kun je je dat voorstellen..... dat wij in een bus zitten zonder ook maar één donker gekleurd medemens..... zonder Turkse of Marokkaanse vrienden... of zonder vluchteling uit welk land dan ook....
Vroeger was dat dus zo....'bussen alleen voor blanken'....
Ik denk dat er tegenwoordig hier in Nederland de busmaatschappijen gauw failliet zouden zijn als dat nog zo was....
Martin Luther was een baptistische dominee, politiek leider en een van de meest prominente leden van de burgerrechtenbeweging in de Verenigde Staten...... 
Hij verwierf bekendheid in de jaren vijftig en zestig, het meest dankzij de ‘I Have A Dream’-speech uit 1963....... Zijn verbale vaardigheden, charisma en strijdkracht bezorgden King vele fans én de Nobelprijs voor de Vrede....... 
King werd op 39-jarige leeftijd doodgeschoten op het balkon van het Lorraine Motel in Memphis......
Wisten jullie dat Stevie Wonder het lied Happy Birthday speciaal voor deze dag schreef in 1980..... om de herinnering levend te houden en nog steeds gaande campagnes luister bij te zetten....
Ik wist het in ieder geval níét.....

In 1968 werd hij doodgeschoten...
En nou kon mijn vader een theatraal dramatisch man zijn.... ik herinner me daarom nog de moord op John F Kennedy toen ik 3 was, terwijl ik me verder niks herinner uit die tijd..... en daarom herinner ik me ook die dag van de moord op King nog goed... maar goed... toen was ik al acht....
We moesten allemaal om de tv zitten om het vreselijke nieuws in ons op te nemen....
Ook onze overbuurman, beeldhouwer Scheffer,  kwam kijken naar de beelden op onze tv, die hij niet had... en dat was me nogal een mensenschuwe einzelganger.....
Al met al een memorabele dag.... waarvan ik veel later pas de werkelijke impact begreep......


En dan... ook vandaag op blue monday..... dat nieuws over de verrader van Anne Frank....
Laat ik zeggen, de mogelijke verrader......
Ik zie het achterkamertje voor me..... ik weet nog hoe ik me voelde toen ik daar voor het eerst kwam....
Alsof de angst nog in de muren zat en er ook nooit meer uit zal komen.....
Alsof mijn keel dichtgeknepen werd....
Ik las het dagboek talloze keren....
Zag de film zo vaak...
Heb de musical gezien....
En zo vaak vertelde ik het verhaal in de klas aan de hogere groepen....
Wie zou er nou zoiets doen, die families verraden, dacht ik zo dan....

En dan zomaar ineens hoor je op het nieuws dat de mogelijke verrader bekend is....
En toch schrik je dan weer en wordt het verhaal van toen, het grote nieuws van nu.... alsof er geen tijd tussen zat....
85% zekerheid dat de Joodse notaris v.d Bergh de onderduikers verraadde.....
Persoonlijk vind ik die 15 overgebleven procent nogal cruciaal....
Nieuwsbericht na nieuwsbericht, praatprogramma na praatprogramma gaat over het onderzoek naar de zogenaamde coldcase van de verrader....
Ik hoor dat zelfs vader Otto waarschijnlijk afwist van de identiteit van hun verrader...
En dan gaan er zoveel gedachten door je heen...
Want zijn antwoord zou die resterende 15 procent kunnen opheffen....
Zoveel meningen... zoveel commentaar.... zoveel speculaties daarover.....
En ik denk alleen maar....
Misschien heeft Otto Frank wel gedacht: wat zou ik gedaan hebben om mijn twee dochters veilig te stellen.....?
Die notaris had immers ook twee dochters....
En misschien heeft vader Otto daarom wel zijn mond gehouden over het anonieme briefje dat hij kreeg, waarop de naam van de verrader stond....
Om de man en vooral de twee dochters van zíjn verrader te sparen....
Ik denk wel dat hij zo'n lieve man was....
Maar... ik ben maar voor 15 procent zeker van mijn gedachte....

Blue monday... nou tjonge... verveeld heb ik me niet vandaag....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten