zondag 30 januari 2022

30 januari 2022

 

Dag van:
Saaie snotdoorweekte blog....
Verkoudheid... wat een narigheid...
Elk uur wel even wakker..
Is het niet door een kriebel dan is het wel door die plas die je moet doen door het vele drinken dat je nu doet....
Wat ik niet snap is dat verhipte gedoe van de ene keer je linker neusgat verstopt en dan weer je rechter...
Ik kan wel blijven vernevelen....
Maar daar weet "max vandaag" meer over....

Eén van de oorzaken van een verschil in verstoptheid van de neusgaten is dat het virus dat de verkoudheid veroorzaakt niet even hevig aanwezig is.....
Nou dat voelt anders wel zo...

Daarnaast heeft u te maken met een effect dat altijd al optreedt, ook als u niet verkouden bent, en dat is de nasale cyclus......
Wat inhoudt dat er afwisselend bloed naar de zwellichamen van het linker en rechter neusgat gaat..... Hierdoor ademt u op dat moment vooral door het andere neusgat en lijkt het gezwollen neusgat dichter te zitten.....
Het autonome zenuwstelsel bepaalt door welk neusgat u ademt.....Dat wisselt om de paar uur....

Aha en die wisseling zorgt dus voor mijn wakker
(Tuinvogeltelling weekend)

worden...
Een nasale cyclus... hemeltje... heb ik niet een menstruatie cyclus dan heb ik wel een nasale cyclus...
Hoe hebben ze dat ooit autonoom kunnen laten zijn....

Wanneer je door je neus ademt, zorgen je nasale luchtwegen ervoor dat de lucht die naar binnen komt bevochtigd en verwarmd wordt.....
Dit is belangrijk want zo worden je longen beschermd..... 
Dit proces kost veel energie.....
Ja vertel mij wat....

Het menselijk lichaam heeft hier gelukkig een slimme truc op gevonden: de neus focust zich voornamelijk dus op één kant tegelijk......
Om de beurt nemen de neusgaten het werk voor hun rekening......
De nasale cyclus dus......
De nasale cyclus verschilt per persoon, maar duurt doorgaans een paar uur.....

Maar waarom zit je neus dan aan één kant dicht bij verkoudheid?

Het actieve neusgat raakt opgezwollen doordat er extra bloed naartoe stroomt......
Door de zwelling blijft er simpelweg minder ruimte over voor zuurstof om door het neusgat te bewegen..... Wanneer later op de dag de neuscyclus verandert, zal het andere neusgat (dat nu actief is) hetzelfde lot ondergaan.....
Hierdoor voelt het alsof de andere kant opeens verstopt is.

(Ik blijf maar negatief)

Ook de zwaartekracht kan invloed uitoefenen op de verstopping.....
Vooral als je in bed ligt kun je dit merken.....
Wanneer je bijvoorbeeld op je rechterzij ligt, stroomt het bloed naar de zwellichamen in je rechterneusgat.....
Je merkt dat het linkerneusgat dan langzaam weer open gaat.

Het lijkt zo simpel, en dat is het dus ook....
Maar onaangenaam is het ook...
Dus vernevel ik... maar oh jee.... dat mag ook niet...
Bij een verstopt neusgat naar een neusspray grijpen is geen goede oplossing.....
En die ligt bij mij letterlijk voor het grijpen....

De spray bevat namelijk vaak de stof xylometazoline, dat lokaal het autonome zenuwstelsel plat legt.....
De neuscyclus stopt daardoor en het genezingsproces wordt verstoord.....
Het mag dan misschien veel verlichting geven, maar de balans wordt verstoord....

Wat mij betreft leggen ze dat hele aangezicht tijdelijk

plat...
Ik wil verlichting... en ik wil slapen.. zowel op mijn ene zij als op mijn andere zij... 
De pot op met je balans... die heb ik qua gewicht ook niet... die heeft namelijk ook een compleet eigen cyclus.... een op hol geslagen cyclus...
Ik wil ook geen tranende ogen.... en ook geen opgezwollen slijmvliezen in mijn mond die mijn smaakpapillen beïnvloeden...

De uitleg van "Libelle" vind ik helemaal hilarisch...
De reden waarom onze neus steeds afwisselt van neusgat, is omdat dat ons reukvermogen verbetert..... Sommige geuren kunnen beter worden opgevangen door snel bewegende luchtstromen (in vrije neusgaten dus), terwijl andere beter worden waargenomen door een langzamere luchtstroom van overbelaste neusgaten.....
(Willem leeft gewoon door)

Daarnaast is de afwisseling van de neusgaten beter om lucht te filteren en te bevochtigen.....
Doordat het slijm en de neushaartjes in de neusgaten steeds even 'pauze hebben', droogt je neus minder snel uit en ontstaan er geen barsten of bloedingen.
Alsof ik het over zweetvoeten met kloven heb....

Maar dan tijdens mijn onderzoekje naar wisselende neusverstopping, het Eureka tegenkomen...
Een klassieke tip uit grootmoeders tijd..... smeer voor het slapen gaan wat roomboter onder je verstopte neus..... Vroeger geloofde men namelijk dat je hierdoor beter ging ademen.....

Jullie snappen zeker al waar ik Willem morgen voor naar de supermarkt stuur....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten