vrijdag 7 januari 2022

7 januari 2022


Dag van:
Vandaag toch maar eens de wekker gezet..
Het werd te gortig!!....
Ik ben wakker... en het eerste dat ik doe is.... boeken bestellen.....
Ja dat zit zo....v
Vannacht lag ik een podcast te beluisteren...
Ik vind het heerlijk om bij achtergrond gebabbel, na Chicago Meds,  in te slapen, en Willem was toch nog beneden....
Nou ja... en aangezien ik nou eenmaal een gepassioneerde Parijs liefhebber ben,  luisterde ik dus een podcast over Parijs....
Wel erg jammer dat deze fantastische schrijver die aan het woord was een autistische snelprater was...
Allemachtig... van inslapen kwam niks dit keer...
Maar dat maakte niet uit..... ik hing aan zijn watervallige lippen....
Van mensen met autisme komen vaak de meest boeiende ideeën....

Gisteren nog beluisterde ik de podcast van Ferry van Vliet...
Naast m'n bed ligt al een boek van hem "Ongewoon Parijs".....
En heus... nou ben ik al zeker zo'n 55 keer in Parijs geweest,  waarvan 15 keer met Willem samen....
Ik ken Parijs op m'n broekzak...
Nou niet dus...!
Deze Ferry, die trouwens prachtige foto's maakt,  leidt me naar plekjes waarvan ik geen weet had.....
Ik zijn podcast vertelt hij nog veel meer... en ik waan me slaperig in schemertoestand in het 16e, 6e, 3e enz arrondissement....
En hij houdt een blog bij....
Oh Joi de Vivre.... maak me nog blijer....
Echt zo gaaf om te volgen!!!....

Maar vannacht luisterde ik dus naar Alec van der

Horst....
In 'Stad van ideeën' vertelt.... (zeg maar 'ratelt')  Alec van der Horst het verhaal van Parijs, de meest filosofische stad van allemaal....... 
Hij begint in de Romeinse tijd en eindigt bij de aanslagen van 2015, maar meer dan een geschiedenisboek is het een biografie van de stad en haar ideeën......
Waarom de mensen op het idee kwamen om straatverlichting te plaatsen....
Wie de weg weet door de ideeëngeschiedenis van Parijs, weet – een heel klein beetje – de weg door de ideeëngeschiedenis van de wereld.’
En ik denk dat hij gelijk heeft....
Dus toen ik dit hoorde:
Het denken gaf Parijs vorm, en omgekeerd drukte de stad ook een duidelijk stempel op het intellectuele klimaat in Europa (en vandaaruit op de rest van de wereld). Elk tijdperk had zijn eigen opvattingen over het universum en de plaats van de mens daarin. Parijs is bij uitstek de plek om deze wisselwerking te volgen.

In een verrassende rondleiding schildert Van der Horst dit proces van wederzijdse beïnvloeding tussen de stad en haar ideeën.....
Een biografie, vol interessante en vermakelijke anekdotes, geeft daarom en passant ook een overzicht van de invloedrijkste denkbeelden van de afgelopen drieduizend jaar.

Nou ja.... toen was ik verkocht dus...
En vanmorgen werd ik dus wakker...
Zou vroeger 'De Slegte' mijn grootste vriend en vijand zijn (wat heb ik daar een geld uitgegeven), zo is dat nu bol.com......
Ja sorry, ik wil best de boekhandelaren in deze moeilijke tijd spekken, maar ze hebben mijn boeken gewoon nooit....
En soms moet ik weken wachten voor ik dan een boek heb als zij dat bestellen...
Nou ben ik een geduldig mens... behalve als het om boeken gaat....
Bol.com heeft mijn boekkeuze altijd... en als select member heb ik het gewoon de volgende dag in huis....


En daar ging ik dan....
Eerst het in het oog springende gele boek 'Stad van ideeën'....
Maar help... dán hé.....
Dan staat er onder het plaatje van dat boek 'dit vindt u misschien ook interessant'....
Ja... JA.....JAAAAAAA... hebben... hebben... hebben...

Het is ze gelukt die reclame makers...
Met beide ogen, benen en open armen, tuinde ik erin....
Want nu heb ik wel 'Ongewoon Parijs'.... maar er is ook een vervolg...'Ongekend Parijs'.....
En daar is ook weer een vervolg op...'Rondom Parijs'....
Hebben..... hebben... hebben....

Maar waar valt mijn oog dan op...?
'Chansons'....... het boek dat bij de serie van Matthijs van Nieuwkerk en Rob Kemps hoort...
Hebben.... hebben... hebben....
Het was vijfendertig euro en nu is hij vijftien euro goedkoper...

Keuzes Wampie.... keuzes....
Moeilijk.... moeilijk....
Oké... Rondom Parijs bestel ik volgende maand wel.... maar dan wel NU Chansons erbij bestellen... en 'Ongekend Parijs'..... en 'Stad van ideeën'....

En zo loopt mijn verzameling Parijs boeken al aardig

tegen de zestig....
Ik zei toch dat ik gepassioneerd was....
Morgen komen de boeken al.....
Ik zou naar Haarlem gaan... naar de kleinkinderen...
En dat doe ik ook hoor...
Maar ooooooh als ik dan weer thuis kom..... die doos die dan op tafel staat bij binnenkomst.... die geur van boeken.... bijna de geur van Parijs.....

Vanavond appte mijn klassenassistente me....
Enthousiast om weer te beginnen....
Maar ik zou bijna denken dat ik er nog maar een week vakantie aan vast moest plakken.....

Ps. Ik durf bijna geen podcast meer te luisteren.... stel dat die ook weer over boeken over Parijs gaat....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten