donderdag 5 mei 2022

5 mei 2022


Dag van:
Grenzeloos genieten....van de reiger, de fuut, het getjilp uit het nestkastje, de aalscholver, de eerste zwaluw, zelfs meeuwen vandaag....
Er kwam een hele vogel encyclopedie voorbij...
Nou ja......een paar bladzijden daarvan dan....

Vrijheid.....aan mijn watertje .....

Vanmorgen snotverkouden wakker geworden na al een nacht met een verstopte neus en geen neusdruppel in de buurt te vinden....doorgebracht te hebben maar ja, in het donker zoekt ook niet makkelijk....
We zouden even naar het festival van de bevrijding in Den Bosch gaan kijken maar dat leek me in dit geval geen fijn plan...ook al bleek de zelftest negatief....
Dus vrijheid aan mijn heerlijke water...
En alleen al die keuze te hebben voelt  geweldig vrij....


Als ik in het gevoel van Oekraïne ga zitten grijpt het me naar de keel....
Weken in een schuilkelder...nu eindelijk geëvacueerd....
Al die mensen met één tas of koffer of niets....
Bleke kinderen....

De beelden op tv over de oorlog en de

bevrijding van 77 jaar geleden grijpen me nog meer aan dan anders....
Ondanks het feit zelfs dat ik een overduidelijk gevalletje tweede generatie oorlogsslachtoffer ben...getekend door de trauma's van mijn ouders, komt alles nog dichtbij dan het al was....
Het tegengaan van polarisatie, het zoeken naar verbinding in de samenleving....waar ligt de weg....?
Hoe kunnen we in deze tijd van het versterken en vergroten van tegenstellingen tussen partijen of bevolkingsgroepen en de media die komen op het vuur blijft leggen, liefdevol blijven omgaan met onszelf en met elkaar?...... 
Wanneer iemand (uit angst en/of boosheid) liefdeloos doet, hoe kun je dan zelf liefdevol blijven naar die ander toe?..... Hoe blijf je in gesprek met mensen, terwijl je bang bent dat je het zó oneens met ze bent?...... 
En hoe kun je begrip hebben, of krijgen, voor mensen wier opvattingen haaks staan op die van jezelf?.....


We moeten de verbinding weer aangaan....
We hoeven heus niet naar gelijkheid toe maar vooral wel naar gelijkwaardigheid..
Er is geen mens die minder is dan de ander....
We zouden elkaar weer moeten zien staan...
Elk mens heeft er recht op gezien te worden...erkend en gekend te worden....
Al is het maar met een glimlach in plaats van een gesprek....
En we kunnen het maar beter nu doen dan in tijden dat het eenmaal geëscaleerd is...
We hoeven het niet altijd eens te zijn met elkaar maar ieder mens....in een vrij land heeft recht op een mening....
Wat niet inhoud dat je alles maar klakkeloos eruit moet gooien....
Je mag best nadenken over hoe je iets zegt...

Vanavond zei Erik Corton dat zo mooi....

"Je mag het wel zeggen maar je hoeft het niet"....
Trouwens wat een prachtig bevrijdingsconcert....
Kippenvel vermengd met tranen...
En ik heb het zelf twee keer gezien want Willem was Feyenoord kijken bij zijn oude buurman en wilde het s avonds laat....wat zeg ik....na middernacht nog even terugkijken....
En ik weet heus wel dat het zo extra prachtig was omdat ineens voor twee corona jaren weg vielen.....en omdat Oekraïne zo'n groot rol speelt...maar toch....

Vrijheid....een blog mogen hebben waar je

elke dag in schrijft wat je denkt en voelt...
Waarin je huilt of lacht en vloekt of vertederd....waarin je mening mag staan....
Of een oproep dus....om elkaar weer als gelijkwaardige mensen te gaan zien....
Oorlog, vrede, wederopbouw, welvaart, oorlog, vrede, wederopbouw, welvaart...... En mag dan nu de oorlog wegblijven....?!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten