zondag 1 mei 2022

1 mei 2022


Dag van: 
Mei...mijn geboortemaand....
Gut zijn we alweer zover in het jaar....
De tijd rent harder dan ik haar bijbenen kan....
Ik duik eens even Wikipedia in....

Mei, ook wel bloeimaand of Mariamaand, is de vijfde maand in het jaar van de gregoriaanse kalender. De maand telt 31 dagen.
De Romeinen vierden diverse voorjaarsfeesten. Begin mei hadden ze het meerdaagse bloesemfeest, de Floralia geheten. Op de eerste dag van mei vierden ze het feest van de aardgodin Bona Dea (de Goede Godin), die later met de Griekse godin Maia werd geïdentificeerd. Zij was de oudste en mooiste van de Pleiaden, de zeven dochters van Atlas en Pleione. Het Griekse woord μαια (maia) betekende oorspronkelijk moeder en later vroedvrouw (μαιεια-maieia). De Romeinen vereerden deze Griekse moedergodin opdat zij de dingen van de natuur zou laten groeien. Zij noemden de meimaand (Maius in het Latijn) naar haar. Het Latijnse woord maior (groter) is aan maia verwant, zo ook het woord maiestas (aanzien, pracht, hoog in aanzien zijn, verheven zijn).

Een vruchtbare maand dus zullen we maar

zeggen...
Maar dat wisten we al....
Ik heb vandaag geprobeerd wat fotootjes te maken door het gaatje van het vogelhuisje....
Ach gossie wat schrokken de kleintjes daarvan...
Ze tikten met hun snaveltjes tegen het hout om papa en mama koolmees te roepen...
Ik ben er maar snel mee gestopt....
Maar veren zie je wel op de foto....teken dat er echt nieuw leven in het huisje zit....

Verder was het een saaie zondag...
Willem wou een nieuwe weegschaal hebben maar de zin om naar het winkelcentrum te gaan ontbrak...
Misschien maar beter ook want 's avonds vroeg hij om een hele kip als avondeten....
En die was hij heus op z'n weegschaal weer tegengekomen....

Nou ja, ik heb me wel nuttig gemaakt door een PowerPoint voor Willems dienst van aankomende zondag te maken....
En we hebben samen de inhoud van de kerkelijke inzegening van ons huwelijk op papier gezet....


Bengel is weer uit en ten treure vertroeteld en geknuffeld....
Zo erg dat ze daarna op mijn haakwerk is gaan liggen want mevrouw wilde nog veel meer aandacht....
Kijk Willem...waarmee ik maar wil zeggen dat katten veel intelligenter zijn dan honden (zie verhaal gisteren)....

Och ja...en ik heb voor het eerst eens gekeken naar boer zoekt vrouw....
Nooit eerder gezien maar veel over gehoord....
En aangezien Willem nog even heerlijk met de honden erop was, dat kan weer nu het langer licht blijft', kreeg ik de kans om eens te kijken naar dat programma...
Ik viel met m'n neus in de boter want de boeren moesten vandaag kiezen....
Dat scheelt dus weer een slopend voortraject....

Ik vind het wel moderne boeren hoor...

De tijd van in overalls gehulde, naar mest een hooi stinkende boeren is voorbij geloof ik....
Ze dragen keurige kleding en hebben gel in hun haar.....
Ze kunnen ook koken en koffie zetten....

En verder heb ik maar weer geluisterd naar Willems ge-oei en ge-ah....
Was het niet bij voetbal dan zeker wel bij snooker....
Op zo'n moment valt er ook geen zinnig gesprek met meer de m man te voeren....
Zeg Willem heb je.....
"Ooooooeeeeh"....
Zeg Willem zullen we....."aaaaaaaaah"....
Zeg Willem weet jij ook of...."hoe kan het.....hij schiet ernaast"......
Zeg Willem wat wil je eten vandaag?..."mmmmm hmmmm".....
Was ik nou diegene die ooit zei dat ik nooit op een man zou vallen die een joggingbroek draagt en van voetbal houdt....
Goh ja....dat was ik....
Ooit.......
Wat kan een mens toch dom lullen...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten