woensdag 13 juli 2022

13 juli 2022


Dag van:
 De Wet passend onderwijs heeft acht jaar na invoering nog steeds niet het gewenste effect in Gelderland. Dat blijkt uit onderzoek van Omroep Gelderland. Het aantal leerlingen dat in onze provincie naar (voortgezet) speciaal onderwijs gaat, daalt maar niet. Terwijl dit door de wet juist wel zou moeten.
Met een beetje hulp en ondersteuning moesten zorgleerlingen vanaf 2014 langer op het (goedkopere) reguliere onderwijs blijven. Dat was de bedoeling van de Wet passend onderwijs: een drastische landelijke hervorming en bezuiniging. Maar in praktijk blijkt vooral sprake van leegrakende geldpotjes, veel frustratie bij scholen én leerlingen in de knel.

Aldus een onderzoek van Omroep Gelderland (3 juli '22)....
Wat wel veranderd is: leerlingen komen vaak later binnen. Ze zijn soms te lang vastgehouden in het reguliere onderwijs - dat goedkoper is. Met grote gevolgen: hun problemen en leerachterstand zijn verergerd....

Het baart bestuurders en docenten grote

zorgen. "Ik zie leerlingen die minder leerbaar zijn, omdat ze te lang iets hebben moeten doen wat ze niet kunnen", zegt Freek Duvigneau, directielid van vso-school Klein Borculo.....

Ik haal dit artikel aan omdat het vandaag een bar en boos geroezemoes in de gangen is...
Dat kan niemand iets aan doen... Dat is dit de omstandigheden nu eenmaal zo...
Dachten we dat de klassenindeling voor volgend schooljaar rond was .... welnee....komen er nog meer leerlingen bij de kleuters instromen...
En er staat zelfs ook een wachtlijst vol aanmeldingen...
Het geldt dus zeker niet alleen voor VSO scholen....

"Het systeem zorgt ervoor dat sommige leerlingen ongelooflijke vertraging oplopen, of vele niveaus naar beneden gaan", zegt een docent op een reguliere middelbare school in Arnhem. 

En wij.....?
Wij kijken met lede ogen toe...
Leerlingen met meer zorg problematiek....
Leerlingen die (te) laat instromen....
Handen vol extra werk...
Leerlingen gedemotiveerd en vol frustratie....


Maar meer nog dan dat alles..... GROTERE groepen....
Want help....het nieuwe schooljaar moet nog beginnen en ik zit al op tien leerlingen....
En ik zal je vertellen...ze hebben niet de mínste problemen...oh nee....ze dragen nogal wat in hun rugzakje.....
Nu al voorzien we handen die we tekort komen dus leerlingen die we tekort gaan doen....

En natuurlijk zetten we na de vakantie de schouders er weer onder...
En natuurlijk gaan we al onze leerlingen weer liefhebben en verder helpen groeien....
Maar we vragen ons vanmorgen wel even allemaal af 'hoe dan?'.....
Zorgelijke gezichten dus vandaag om me heen....
En we trekken elkaar er wel doorheen...en blijven gemotiveerd want de teamspirit is groot....maar jongens jongens....

Willem heeft vandaag zijn vriend Peter uitgeleide gedaan...
Het was een prachtige dienst die Peter verdiende en alle eer aan deed....
Mooie woorden...fluitspel bij zoveel liefdevolle foto's.....andere muziek....en nog meer mooie woorden....
Peter wilde alleen naar het crematorium...
De anderen moesten zijn leven blijven vieren, in de zaal, was zijn wens...

Door een erehaag ging de kist en onder luid applaus reed de auto met de kist waarin Peter lag weg....en ging iedereen naar binnen om inderdaad Peters leven te vieren....
Ik zou het niet kunnen zei ik al tegen Willem...
Je mag het me niet vragen hoor...ik wil tot het laatst met je mee als jij eerder heen gaat dan ik....
Ik wil tot het laatst bij je blijven....
En pas als Willem "oké, oké"...heeft gezegd, ga ik verder met koken...

Het leven is wat het is...

S Avonds zit Willem alweer bij de eindmusical van groep acht van zijn oude school...
Hierna nog één klas te gaan en daarna zal geen kind DE meester Willem meer kennen...maar nooit meer na dit jaar meester Willems geschreven afscheidslied want volgend jaar is het gebouw niet meer, wordt er een nieuwe school gebouwd die geen Wiekslag meer heet maar 'Droomgaard'....
Ook mooi...en op naar nieuwe avonturen en te schrijven geschiedenis....
Zo gaan die dingen ...
Het leven is als een blote voetenpad....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten