donderdag 7 juli 2022

7 juli 2022


Dag van: 
Vandaag zou mijn vader 115 jaar geworden zijn...
Is er eigenlijk wel eens iemand ooit zo oud geworden?.....
Ja volgens mij wel....
Het record voor de oudste mens ter wereld staat op dit moment op naam van de Franse vrouw Jeanne-Louise Calment..... 
Met een leeftijd van ruim 122 jaar is zij al sinds haar overlijden in 1997 officieel de oudste persoon ter wereld.....
Je zal toch zo oud worden....
Dan verwacht toch niemand meer dat je nog dood gaat....
Dan staat er met recht 'onverwacht is van ons heengegaan'....
Ze heeft geleefd van 1875 tot 1997 en beweert schilder Vincent van Gogh te hebben ontmoet......
De franse vrouw kwam uit een heel rijk gezin en heeft nooit hoeven werken.....
Tot na haar 100e is Jeanne actief geweest, door bijvoorbeeld te fietsen......
Tot haar 114e heeft ze ook kunnen lopen, maar toen brak ze haar dijbeen......
Sindsdien heeft ze in een rolstoel gezeten......

De vrouw at een kilo chocolade per week! Op haar 122e is ze overleden aan een natuurlijke dood.....
Kijk, dat ga ik dus nooit halen...
Ik werk me a. te pletter en b. ik lust geen chocolade....
Trek er bij mij maar gerust 20 jaar vanaf...
Dat fietsen is ook zo'n dingetje met mijn slechte oren en dus evenwichtsverlies....
Nog eens twintig jaar eraf...
Hou ik toch best nog een respectabele leeftijd over die gerelateerd is aan het Nederlands gemiddelde....
In Nederland wordt je gemiddeld namelijk 83 jaar oud.....

Willem daarentegen is dol op chocolade.....
En hij had vanmorgen wel een hele reep op gekund....
Emo troost chocolade....
Willem vindt het namelijk heel moeilijk dat ik weer aan 't werk ga....
En niet omdat de wekker nou zo vroeg gaat maar omdat het sinds lange tijd is dat hij een dag alleen is...
Een lange tijd waarin veel gebeurde...
Dieptepunt en hoogtepunten....
Rouwen en trouwen zeg ik dan op mijn beurt...

Zelf sta ik er open in...
Natuurlijk was het thuis heerlijk, maar me weer volledig kunnen concentreren op school, zonder elke keer afgeleid te worden door een aandacht of klankbord vragende echtgenoot, heeft ook wel weer wat....
En hoe zullen de kinderen zijn....?
En hoe is al het gedoe verlopen omtrent de klassenindeling, personeelsindeling, lokalenverdeling....?
Welke vorderingen hebben die kleuters weer gemaakt....?
Zijn ze gegroeid?....

Ik weet het gauw genoeg als ik de klas weer instap en de meute binnenstormt...
Volgens mij zijn ze allemaal wel 2 centimeter in de hoogte gegroeid...
En die ene leerling die het vertikte om te praten de afgelopen weken, heeft weer het hoogste woord.....

Het thema van de komende weken is water...
Komt dat even mooi uit dat het buiten regent....
Regen liedje op het digibord....pluutjes op en twee juffen die met gieter en plantenspuit de regen nabootsen....
En natuurlijk af en toe niet op de paraplu spuiten maar eronder....


Ik flans nog een leuke les in elkaar...
Leer ze rijmen; visje visje in het water, visje visje in de kom, visje visje kan niet/weer praten, visje visje draai je om...
Dan kleuren we een kom met wasco als ware het water, kleuren visjes met potlood en tellen die dan....
Daarna mogen ze ze in de kom plakken...
Twee visjes in de kom, of vier, of zes....

Och wat is die Willem blij als ik thuis

kom...
Net zo blij als mijn enkel die nu toch wel aangaf dat het genoeg was geweest...
Willem kook wet zelf zijn eten; Thaise tagliatelle met citroengras....
En ik eet wat kibbeling en aardbeien...
Meer krijg ik er niet in na een dag werken....
En trouwens, mijn enkel verlangt naar een zwaartekrachtloos warm bad...
Dus zo geschiedde....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten