donderdag 14 juli 2022

14 juli 2022


Dag van: 
Vandaag is mijn schoondochter jarig....
En toevallig wil het feit dat mijn schoondochter en ik goed kunnen opschieten met elkaar...
Ja....oke....we hebben wel wat aanvangsprobleempjes gehad maar die hebben we overwonnen...
Vijftien was ze toen ze in mijn leven kwam...
Al met al is de jongedame die vandaag 38 wordt dus al drieentwintig jaar in mijn leven...
Me dunkt...
En hoe we dat overleefd hebben????....
Oh my....ruziemaken, lachen, elkaar negeren en lief voor elkaar zijn, elkaar zwart maken en liefhebben, de huid vol schelden en knuffelen....
Alles passeerde de revue....
En tegenwoordig.....zeg maar de laatste vier jaar.....zijn we in rustig vaarwater beland...
Zij werd volwassen en ik werd ouder hahahaha....

Maar dan lees ik eens van die artikelen hè, over schoonmoeders en schoondochters....bij reporters online....

In de VS staat de schoonmoeder

bovenaan het lijstje met oorzaken voor een echtscheiding.....
Uit Nederlands onderzoek blijkt dat 25% al stress krijgt als hun schoonmoeder mee aan tafel zit en dat 60% een kerstfeest zonder verplichtingen met de schoonfamilie best wel fijn vindt......

Bij ons is het zo dat de stress pas ontstaat als ik als schoonmoeder NIET aan tafel zit...
Ten eerste al omdat de kleinkinderen dan op tilt slaan maar ook omdat zoon en schoondochter oma niet dat hele eind terug naar huis met lege maag willen laten rijden....
Ja....dat is wel een dingetje hoor, die afstand....

‘Schoonmoeder en schoondochter kun je samen laten koken, maar lekker wordt het nooit’, zeggen ze in Frankrijk......
Het is één van de spreekwoorden die Mineke Schipper samenbracht in haar boek ‘Trouw nooit een vrouw met grote voeten’......
De professor interculturele literatuurwetenschap vond over de hele wereld verhalen, uitdrukkingen en moppen waarin schoonmoeders en schoondochters als vijanden tegenover elkaar staan.....
‘De schoondochter zal van haar schoonmoeder houden op de dag dat steenkool wit wordt’, aldus de Arabieren.


Familietherapeut Marion Eikelenboom: “In de puberteit trekken jongens veel meer naar hun moeder toe, terwijl meisjes, die sneller volwassen zijn, zich juist tegen haar afzetten......
Verschijnt er een andere vrouw op het toneel, dan wordt dat een concurrente..... Schoondochters raken daardoor geïrriteerd en beginnen te twijfelen aan zichzelf.”......
Dit stukje hebben wij samen wel aardig doorgemaakt ja....
Niet alleen zij zag mij als concurrente maar ik haar ook als de mijne...
Want wie doet het nou beter dan een moeder zelf....
Euh......een schoondochter....?!?!?!

De warme en de koude kant....
Wetenschappers noemen het verwantschapsselectie......
Dat houdt in dat je je eigen genetische lijn wilt beschermen door de voorkeur te geven aan je bloedverwanten.....
In Nederland spreken we soms over ‘de 'warme en de koude kant’. ....
We zijn het aardigst voor mensen met wie we een bloedband hebben en juist achterdochtig naar degenen die niet genetisch aan ons verwant zijn, maar wel invloed hebben op onze kinderen en kleinkinderen.....

Nou klopt dit weer niet helemaal...

Moeilijk vond ik het dat mijn zoon inderdaad in Haarlem bij zijn schoonouders inwoonde omdat hij daar in Haarlem studeerde...
En zij vonden dat er nog wel wat geschaafd kon worden aan zijn opvoeding...
Hij moest meer voor zichzelf opkomen...
Zelf was ik meer van 'laat hem zijn wie hij is...hij komt er wel...
Maar toch heb ik met de koude kant altijd goed op kunnen schieten, ze gerespecteerd en blij geweest dat Robbert daar kon zijn...

Nog zo'n dubieus stuk in het artikel.... Volgens Schipper heeft dat alles te maken met de beschermingsdrang van moeders. “De hechte band die zij al voor de geboorte opbouwen met hun kinderen, zorgt ervoor dat ze nogal eens moeite hebben met loslaten.....
Een onvermijdelijk loslaatmoment in haar leven is de komst van een schoondochter of schoonzoon.....
En het loslaten van een zoon lijkt haar moeilijker te vallen dan van een dochter, waardoor ze de schoondochter als ‘indringer’ ziet.”

Juist blij was ik voor mijn zoon dat hij zo'n leuke vriendin kreeg en dat hij zo gelukkig was met haar...
Wie gunt haar zoon dat niet....
En dat ze ook nog zo goed voor hem zorgde en alles voor hem over had, vond ik alleen maar erg prettig....
Hij me was me nogal een portret soms namelijk.....
Al hoopte ik wel dat ze nooit dezelfde fout zou maken als ik, zichzelf opofferen voor een man....
Maar dat deed ze dus wel....
Alleen kwam het gelukkig na heel wat jaren, vallen en opstaan....gulden middenwegen vinden....gelukkig ook nog goed....
Al zal ze met als ik altijd dat zorgzame type blijven...


Schoonmoeders hebben vaak de neiging hun zoon nog steeds te behandelen als die kleine jongen die zij ooit op schoot hadden.....
Van hun favoriete recepten tot in hun wangen knijpen.....
Schoondochters, accepteer het.....
Ondanks dat hun zonen groot zijn en vrouw en kinderen hebben, blijven de jongens de oogappels van hun mama.....

Helaas....deze klopt dan weer als een zwerende vinger....
Al zal ik Robbert nooit in z'n wangen knijpen...
Hij ziet me al aankomen....
Maar tja zou ma Flodder zeggen 't blijft toch je kind hè "....

Maar het kan altijd nog erger....
Zoals in Italië....
Het fenomeen 'mammoni'....
Extreem bemoeizuchtige schoonmoeders en totaal aan hun moeder klittende mannen.....
Moederskindjes: Italië staat er bol van.... Mannen verhuizen daar ook vaak vanaf hun moeders adres direct naar hun geliefde en hebben nauwelijks op eigen benen leren staan.....
Dat werd zo erg dat het sinds een aantal jaren een officiële reden tot ontbinding van een huwelijk is.....
Wanneer de man een te hechte emotionele band met zijn moeder blijft houden, of de schoonmoeder bemoeit zich onredelijk veel met het huwelijk, dan staat de wet aan de kant van de vrouw bij een echtscheiding.....
De ‘mammoni’, mannen die ook op volwassen leeftijd een pathologische afhankelijkheid van de ’mamma’ houden, vormen een bekend Italiaans fenomeen in Italië.....

Zo erg is het bij ons gelukkig niet...
Mijn zoon heeft vaak meer zorg om mij dan ik om hem en al hij e-mailt dan wel regelmatig, hij klit allerminst....
Daar is hij ook veel te nuchter voor...


Tja en dan deze hè.....
Vaak gaan conflicten over de opvoeding van de kinderen......
Schoonma voelt zich verantwoordelijk om haar kennis en ervaringen te delen, omdat zij het al eens hebben meegemaakt....... Schoondochter voelt zich bekritiseerd en op de vingers gekeken.......
De schoonmoeder heeft op haar beurt het gevoel dat de schoondochter niet luistert om haar dwars te zitten......

Oh ja...ik kon afschuwelijk bemoeizuchtig zijn....
Zelfs waar het om het naam geven van mijn kleinzoon ging ....
Maar nooit heb ik los van bovenstaande, ik leerde mijn lesjes namelijk snel, ongevraagd advies gegeven....
Ieder voedt op binnen zijn mogelijkheden en volgens eigen ideeën...
En ik kon mijn kleinkinderen (ook van mijn eigen dochter) tot op het bot verwennen....maar daar zeiden mijn kinderen en schoondochter op hun beurt dan weer (bijna) niks van ...
(Als ik dan de non verbale gezichtsuitdrukkingen negeerde dan hè)...
Maar och och och wat hebben mijn schoondochter en ik vaak over de opvoeding gesproken....en dan vooral wat betreft de schoolloopbanen.....de zorgen om gezondheid zowel mentaal als fysiek....
Uren en uren konden we bellen en chatten....
En wat voelde dat goed....!

Enfin...er valt vast nog heel veel te zeggen over schoondochters en schoonmoeders...
But It happened the way that I have the best schoondochter!!!!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten