woensdag 20 juli 2022

20 juli 2022


Dag van:
Ik pluk de lakens die aan mijn lijf geplakt zitten van me af...
Heb ik eigenlijk wel geslapen....?
Ja volgens mij toch nog wel een paar uur....
Het zal voor de rest van Nederland niet anders geweest zijn...
En ik had echt alle tips opgevolgd hoor...
Gordijnen en ramen, in mijn geval deur, dichthouden...
Nek gekoeld....
Lauwe douche genomen...
En niet naakt slapen maar een katoentje om het lijf....da's beter voor de transpiratie...
Mijn kussen eerst in de vriezer stoppen ging me dan net weer te ver...
En airco of een ventilator hebben we niet...
Trouwens...als ik die ventilator tips lees, raak ik alleen maar verwarder.....
Moeten ze nou wel of niet voor een open raam en welke kant moet ie dan blazen...
En trouwens nummer twee...waar was die koele wind.....?
Naast lavendelolie op mijn kussen, gebruikte ik ook pepermuntspray want die heeft namelijk een hele frisse geur, waardoor je met een vleugje verkoeling binnen no time dromenland zou kunnen bezoeken....
Nou niet dus ...
Ik heb dunne lakens en mijn voeten hangen daarbuiten zodat de warmte via mijn voeten mijn lijf kan verlaten...
Plus dat ik mijn voeten eerst afgekoeld had met lauw water....
Onder een koude natte handdoek ga ik echt niet slapen....
Die tip sloeg ik over...
En ik sliep met mijn armen en benen wijd zodat de warmte zich niet verzamelde rondom mijn ledematen.....
Alleen het nadenken wat ik allemaal wel moest doen en vooral moest laten hield me al wakker...

Maar oké...we zijn uit bed...

Willem moet immers naar de fysiotherapeut....
En laat hij nu daar eindelijk te horen krijgen wat hij heeft...
Een acute lumbago.....
Dat dus....
Lumbago of lumbalgie betekent letterlijk pijn in de lende of de onderrug (Latijn lumbus (lende) en Grieks algos (pijn))......
We spreken ook wel van spit of verschot in de rug.....
Deze vorm van lage rugpijn kenmerkt zich door uitstralingspijn naar de billen, de dijen en de benen.....
De pijn zal nooit verder stralen tot onder de knie.....
Meestal gaat een lumbago gepaard met rugstijfheid.....
De term lumbago is uitgebreid en wordt gebruikt om hardnekkige spierpijnen onderaan in de rug te omschrijven.....
Deze pijnen belemmeren zowel de houding als de beweging......
De aandoening is meestal goedaardig....
De voornaamste oorzaak is facetarthropathie (= aandoening en pijn in het facetgewricht van de wervel, dit zijn de achterste en kleinste gewrichtjes die ervoor zorgen dat de wervels op elkaar ‘steunen’)......
Bij lumbalgie zijn deze gewrichtjes verschoven (subluxatie)......
Ze veroorzaken hierdoor pijn en verhoogde spierspanning.....
De spierpijn is het gevolg van hele kleine spierscheurtjes.....
Er kunnen meerdere oorzaken aan de basis liggen......Een verkeerde houding of een snelle onverwachte beweging bijvoorbeeld......
De spieren raken geblesseerd of overbelast.....
En dat heeft hij dus al zo'n zes weken...
Fysiodynamiek helpt...en daar begint bij nu dus aan...massage en oefeningen....


Op mijn werk is het nog wel te doen in de ochtend...
Ik heb zelfs de puf om met bewegingslessen te beginnen...
En natuurlijk zit daaronder een les ruimtelijke oriëntatie maar dat ga ik die kleuters natuurlijk niet vertellen...

Leuk bedoeld van school vandaag alle kleuters op het plein een ijsje te geven in.v.m. de hitte....ware het niet dat wespen ook dol op zoetigheid zijn...
De verpleging werd overstelpt met steken van die rot beesten en dus heb ik me maar voornamelijk bezig gehouden met

snoetjes een handjes poetsen om meer leed te voorkomen....
En veel verder dan languit voor het digibord liggen om filmpjes te kijken, kwamen we niet...
Gelukkig heb je ook educatieve filmpjes....

De middagen bestaan deze tijd van het jaar voornamelijk uit overdrachten van leerlingen naar juffen bij wie zo volgend jaar in de klas komen...
En dan snel naar huis...met de voetjes omhoog....
En buiten zitten...wachtend op de regen die maar niet wilde komen...
Wedden dat het noodweer midden in de nacht komt om me op die manier weer van mijn nachtrust te beroven....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten