maandag 3 oktober 2022

3 oktober 2022


Dag van:
Sommige dingen kunnen best vreemd veranderen als je ouder wordt...
Ik weet nog dat ik als kind tegen mijn ouders zei dat ik écht alleen maar zilveren sieraden wilde en dat ik aaaaaaaaltijd mooi zou blijven vinden.....
Terwijl zij natuurlijk zeiden omdat ze iets van goud wilden geven: "kind als je ouder wordt verandert dat, dan ga je goud wél mooi vinden....
Ik bleef hardnekkig volhouden dat dat niet zo was.....
Nou ja ..... tot ik ouder was dus.....
Want toen kregen verdorie toch nog gelijk....

Ik moest er vandaag aan terugdenken toen ik samen met Willem het programma 'Aria' terug keek omdat we daar gisteren niet aan toe waren gekomen....
Geloof je nou werkelijk dat ik van opera hield vroeger....????
Ooooo geen denken aan....
En mijn vader zeulde ons mee van de Berliner Oper naar de Wiener Oper....van l' Opéra Paris naar the Royal Opera House in Londen....
En ik haatte het....

In lange jurk, in zo'n idiote loge.....en dan die schrille gilstemmen aanhoren in talen die je niet verstond en een verhaal waar je dus geen bal van begreep....
En al had ik een levendige fantasie, ik kon....of misschien weigerde ik het expres wel...me niet verplaatsen in zo'n Sissi figuur die de trappen op schreed met haar lange jurk wapperend om zich heen....om vervolgens plaats te nemen in de luxe loge en daar wapperend met een waaier in extase te geraken van dat geblèr van dames en heren in mooie kostuums voor een schitterend decor....
Nee, ik vond het vreselijk.....

En nu....????
Nu kijk ik dus 'Aria'......
En erger nog....ik geniet ervan....
Song of the moon....ik kon het gewoon mee neuriën....
De aria uit Carmen....uit mijn achterhoofd kwam het als vanzelf weer tevoorschijn....
Zelfs mijn commentaar was bijna identiek aan dat van de jury ...
Te weinig timbre.....uitspraak niet correct....ademhaling kan beter....niet gearticuleerd genoeg....enz....

Hoe komt het toch dat de smaak muziek....ach, niet veranderde, want ik vind Neil Diamond, John Denver, Michel Fugain, Jacques Brel, Ramses Shaffy....en zelfs Racoon en Direct nog goed....
Ook alle popsongs van toen en sommige van nu galm ik in de auto nog mee....
Maar de klassieke muziek kwam er dus bij...

Dat wat je verguisde verandert in liefhebben....
Behalve de Peer Guint suite van Grieg.....die vond ik als kind al prachtig....
Maar 'hoe dan die rest?'.......

Je muzieksmaak is voornamelijk gebaseerd is op hetgeen je van jongs af aan ervaren hebt......
De oorsprong van ieders muzieksmaak ligt in je jeugd......
Veel dingen veranderen naarmate je ouder wordt......
Zo verandert dus ook de voorkeur voor een kledingstijl, haardracht en zelfs een bepaalde vriendenkring als je veertien of vierendertig bent.....
Dit gegeven is in de meeste gevallen maar goed ook, anders liep de generatie van de jaren zestig nu nog met lange haren en de jaren zeventig en tachtig met hanenkam....
Nou....en toch zie ik ze nog hoor....
Omdat ze heus wel zo bleven maar ook omdat ik op mijn leeftijd zie dat heel veel dingen gewoon weer terugkomen....
Had ik bijvoorbeeld eindelijk dat laatste kledingstuk weggegooid want dat kon echt niet meer....zul je net zien dat die kleur het seizoen nadat je het eindelijk weg deed, weer terugkomt.....
En wat denk je dat ik vorige week in een blad zag.....die afschuwelijke korte pony, die eruit ziet alsof je door je jongste zusje verknipt bent toen je kappertje speelde, komt weer terug....

(Bron wrm.nl) Iets wat nagenoeg niet verandert, is je muzieksmaak......
De muzieksmaak ontwikkelt zich in eerste instantie op basis van de cultuur waarin je opgroeit......
Met name op jonge leeftijd, als het brein zich volop aan het ontwikkelen is, zullen alle vormen van muziek waar je mee in aanraking komt, een enorme invloed hebben op de ontwikkeling van jouw muzieksmaak.....
De muziek die door ouders gedraaid

wordt, dat wat je op de radio of in commercials hoorde, of de liedjes die werden aangeleerd bij muziekles......
Allemaal zijn ze van invloed op de basis van de muzieksmaak van jou..... 
En deze invloeden verschillen natuurlijk ook per cultuur.....
Hierdoor zal de gemiddelde muzieksmaak van een tiener in Europa verschillen van de gemiddelde muzieksmaak van een tiener in India.....
Dit alles gebeurt voordat de leeftijd van tien is bereikt......
Op dit punt zal er afkeurend gereageerd worden op muziekvormen die niet in je aangeleerde straatje passen, welke de smaak vormt......
De basis is gelegd......

Vanaf een jaar of veertien vindt er een ontwikkeling plaats.....
Er wordt nagedacht over waar je in de wereld staat, met welke sociale groep je je identificeert of waar je juist tegen bent.... Vroeger moest je kiezen voor The Beatles of The Rolling Stones......
Beide goed vinden was binnen de sociale kringen nagenoeg onmogelijk......
Je was een soulkicker met wijde pijpen broeken of een rock en roller cq neo hippie....
Je reed op een Thomos brommer of een Kreidler....
In de jaren negentig luisterden skaters naar punk en gabbers naar hardcore..... Inmiddels wordt met name de popmuziek steeds homogener en is deze keuze dus minder aanwezig tussen verschillende sociale groepen......


Natuurlijk zullen er gedurende je leven kleine aanpassingen gedaan worden, of zullen er zo nu en dan uitstapjes naar een ander genre zijn in de honger naar even compleet iets anders.....
Je kunt jezelf ook aanleren andere muziek te appreciëren....
Toch zal de basis en voorkeur altijd een speciaal plekje hebben in ieders identiteit..... 
Zou het zo zijn dat, waar nu in bejaardenhuizen voornamelijk klassieke of volksmuziek uit de verschillende kamers klinkt, over vijftig jaar hiphop en techno de boventoon voeren?

Een onderzoeksteam van de Universiteit van Cambridge onderzocht hoe het komt dat iets persoonlijks als muzieksmaak dusdanig kan evolueren......
De onderzoekers baseerden zich hiervoor op 250.000 enquêtes over muzieksmaak, die gedurende een periode van tien jaar werden afgenomen.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat er van drie muzikale leeftijden kan worden gesproken: de heftige periode, de moderne periode en de verfijnde periode.....
De ‘heftige’ muziek wordt door tieners gebruikt om zich af te zetten tegen anderen.....
Muziek waar ouders zich niet mee identificeren konden werd des te meer gewaardeerd worden door hun kinderen.....
Ooooh ik weet nog dat mijn vader mijn eerste singletje van Alice Cooper op zijn knie kapot sloeg....
In de moderne fase wordt waardering en acceptatie door anderen juist belangrijker.....
Dit zou te maken hebben met het bezoek aan bars, clubs en feestjes, waar het sociale leven doorgaans veel afspeelt.....
In zulke gelegenheden wordt vaak meer dansbare muziek gedraaid, waardoor de smaak zich hierop zal aanpassen.....
Op middelbare leeftijd verschuift de voorkeur naar ‘verfijnde’ muziek als jazz en klassieke muziek.....
Volgens de onderzoekers markeert dit een verschuiving naar een levensfase waarin intellect, status en emotionele volwassenheid belangrijker worden......


En alles is eigenlijk een beetje waar....
Tuurlijk zijn mijn ouders en opvoeding van invloed geweest....én mijn sociale omgeving op school.....
Misschien vooral ook wel dat laatste....
Want binnenkort als ik de top 2000 weer ga invullen komen de meeste nummers toch weer uit mijn jeugd....fifty ways to leave your lover, Hocus pocus, nights of white satin, Angie....noem ze maar op....

En ach....vanavond ben ik dan toch ook wel eeeeeeigelijk een beetje dankbaar voor de muziek opvoeding van mijn ouders....als ik zo knus met Willem 'Aria' zit te beluisteren.....
Jammer dat ik het mijn ouders niet meer kan vertellen....
Ik had zeker gezegd "jullie hadden weer eens gelijk"....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten