woensdag 5 oktober 2022

5 oktober 2022


Dag van:
Dit jaar hebben we een groepje kleuters die wat in huis hebben....
Zo'n klasje vergt net iets meer dan spelend leren alleen....
Zo'n klasje wil uitdaging en zelfs een beetje les krijgen....
Dat gaat alleen niet vanzelf maar dat vraagt een fikse voorbereiding en speciale ondersteuning....
Die voorbereiding heb ik dan allemaal op een zogenaamde yurls pagina klaar staan voor elke dag...

Héél soms sla je de plank mis, meestal gaat het gewoon lekker en vanzelf, maar soms ook heb je van die lessen waar je ontzettend voldaan op kan terugkijken....
En vandaag had ik een lesje in die laatste categorie....
De succesverhalen categorie dus.....
Niet dankzij mij maar dankzij de methode en de kleuters zelf natuurlijk....
Tijdens de lessen taal ga ik altijd even een gesprekje aan met Pompom....
Alles draait om Pompom....de liedjes, de verhaaltjes, de lessen, letters, prentenboeken, activiteiten....
En om een thema....
Zo was dat bijvoorbeeld het thema familie en nu (eigenlijk maandag pas) herfst....

Vandaag beginnen we met een woordspin...
Natuurlijk een beetje aangepast want bij kleuters moet je toch een echte spin tekenen vind ik....met wel acht poten....
En de letter van vorige week werd direct in het woord spin herkent....de i....
Succesje 1 dus....
Ze genieten van het zoeken naar de plaatjes die bij de herfst horen, laten winter en zomer plaatjes mooi links liggen en plakken de herfst plaatjes met het puntje van de tong uit de mond onder de poten van de spin....

We vervolgen de les...

Pompom heeft namelijk een probleem....
Pompom wil altijd van alles weten ...
Vandaag wil hij alles weten over regen....
Eerst beginnen we dus met wat we al weten van de regen....
En dat was best al veel voor kleuters hoor; regen is buiten.....maar soms lekt het in de klas....(ja duhhhhh).....
Regen is nat....
Regen heeft druppels....
Je kan in de plas regen stampen.....
Maar wat we willen weten is waar die regen vandaan komt....
En wat ze niet willen is een betweterige juf die dan veel te moeilijke verhalen vertelt over de zee en de warmte en de kou en bla bla bla.....
Het antwoord is dus heel simpel en zelf gevonden....de regen komt als de lucht grijs wordt uit de wolken ....en soms heb je onweer en storm erbij....
Ik keur het meer dan goed....
En niet oninteressant is de opmerking "en er komen dan wormen uit de grond"....
De regen droogt ook weer op....en nat worden in de regen is niet leuk....(in een zwembadje trouwens wel)....
Dan de vraag 'hoe bescherm je je tegen de regen dan?'
En daar komen ze hoor, mijn pientere tiental.....
Laarzen aan, paraplu op, poncho of regenpak....
Maar de mooiste vond ik wel 'dan moet je maar binnenblijven'....
En deze.....'opa heeft een tent en daar vangt hij wormen want dan gaat hij vissen'....
Wormen en regen....gek toch dat ik die link nou helemaal niet gelegd zou hebben....
Oh ja...en natte sokken moet je over de verwarming hangen....
(Ik vrees met deze hoge gasprijzen dat we heel wat natte sokken zullen houden deze herfst)....
Enfin, mijn dag is weer goed....


Heb ik verder nog nieuws....?
Nou ja, het was de dag van de leraar....
We kregen allemaal een thermos flesje met schoollogo.....
Erg leuk....maar ik denk dat aan het financiële extraatje  het eind van de maand, de mensen meer hebben in deze barre tijd....

En ik doe eens mee aan een hype....
Vandaag kwam onze eerste 'Hello fresh' box binnen....
En wel om half tien s avonds.....
Wat een tijd...!

Waar ik alleen niet bij stilstond toen ik zo enthousiast dacht ' kom laat ik dit ook eens doen', dat we allebei de komende week en de week erna zo goed als niet samen thuis eten....
Willem eet 4x buiten de deur en ik 2x.....
Nu maar hopen dat het fresh gehalte toch een beetje houdbaar is....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten