donderdag 27 oktober 2022

27 oktober 2022 Chalkidiki Nikiti vriendenbezoek

 

Dag van:
Op de geparkeerde auto's voor de hotelkamer gebouwen ligt een laag dauwdruppels....
Teken dat het best wel afkoelt in Griekenland....
S morgens is het ook best wel weer om je vestje nog even over je zonnenjurk te dragen....
Willem doet zijn fleece trui ook maar aan....

Nu zal je best wel uit kunnen slapen ook als je in een hotel slaapt...je hangt maar zo'n kaartje aan je deurknop en niemand stoort je...
Pech is dan alleen dat je niet meer kan ontbijten....
Ontbijt van half 7 tot 10 uur....
Van uitslapen komt dus niks want oh jee hoe komt Willem de dag door zonder Griekse omelet...
Vraag blijft wel; hoe komen wij de dag door zonder veel slaap.....?
Maar goed, dat is van later zorg....

Trouwens, er klinkt sowieso een hoop

kabaal vanaf de olijfvelden....
Even later horen we dat de olijf pluk begonnen is....
Wat we horen zijn de trilmachines die de olijven uit de bomen trillen....
Wie maar eventjes vrij is helpt mee....
Het moest ook wel....
Uit de olijfbomen hier in het hotelVillage Geranion vallen spontaan al olijven...
Op de stenen bestrating liggen zwarte vlekken omringd door kringen olie....
Onder onze schoenen hoor je tijdens het berg op en afwaarts lopen, het geknap van onder je voeten plettende olijven...
En kijk uit.....olie is glad.....
We vinden het een hele belevenis....
Maar nu is dan de pluk officieel begonnen...
Er kon niet meer gewacht worden....
Ons hoteldorpje kent ook zijn eigen biologische tuinen en kassen...
Het meeste wat we hier eten komt uit eigen verbouw....
Ook de olijfolie dus....
Driekwart van de oogst wordt verwerkt als olie, de rest is voor consumptie...
Wat ik nu dus aan heerlijke olijven eet is de oogst van het jaar hiervoor...


Ik weet nog dat ik, toen we in de zomervakantie hier waren, wilde proeven hoe een olijf direct van de boom smaakt....
Nou ...probeer het maar nooit....
Zelden zoiets bitters geproefd....
Voor het de olijf is die ik eet, gaat er een heel proces aan vooraf.....
De olijven worden eerst twee weken in water gezet en de vruchten regelmatig omgezet plus dat het water dagelijks ververst wordt....... 
Wel is het nodig de olijven tevoren licht te kneuzen......
Vervolgens leg je de olijven circa één maand in pekelwater en zet ze regelmatig om......
Dan de olijven tot slot in een afgesloten (glazen) schaal met azijn en pekelwater leggen en na in totaal 2 maanden zijn ze gereed voor consumptie......
Je kunt naar wens tijdens de laatste 10 dagen kruiden toevoegen als thijm, knoflook en Oregano.....
Maar doe dit niet tijdens het gehele proces omdat de kruiden gaan rotten (ook in olie)......

De groene olijf is direct na de zomer

(september/oktober) rijp. Laat je de olijven hangen dan worden ze zwart.....
Zwarte olijven kunnen direct geweekt worden in een oplossing van water, zout en azijn.
Overal op internet vind je wel een receptje.....

Met het ontbijt achter de kiezen, en oei wat was het loeidruk in de eetzaal, nuttigen we de koffie aan het zwembad...
Ik moet wel lachen om al die stoertjes die in badpak aan komen lopen, dan één teen in het water steken, met of zonder kreet die teen terugtrekken en vervolgens toch maar kiezen voor kleren over de zwembroek of bikini....
De zijn schijnt hier heus wel maar is pas op z'n warmst rond één/twee uur Griekse tijd en dan is het in Nederland dus twaalf uur...
En dan nog hoor, zie je maar een enkele waaghals in het zwembad...
Je kunt beter maar de zee gaan nu, die is warmer....


Willem en ik zijn experts aan het worden in zo goed als niks doen...
Beetje haken, beetje lezen, dan weer praten over wat er gelezen is....
We drinken warme chocomelk die hier van echte chocolade gemaakt wordt....
Maar als er een vel op komt te zitten zet ik hem aan de kant...
Ik en vellen....dat gaat niet samen ...

Ik speur en speur of ik de schakallen er zie...
Hoe dan ook, ik wil toch proberen of ik ze op de camera van mijn mobiel kan vangen....
Maar natuurlijk zie je dan geen schakal hè....alsof ze weten dat ik op ze wacht....
En toch hoor je er af en toe eentje 'huilen'....

Dimitris zit er vandaag doorheen...

En dat komt slecht uit want zijn Siesta zit er niet in...
Op het laatste moment, net voor zijn Siesta mag beginnen komen er nog eters zitten....
En nou is dat niet het ergste maar hij moet dit keer om half zes klaar staan voor speciale gasten die gereserveerd hebben...
Ook Zoë ziet bleekjes....een nachtje doorhalen zoals we gisteren deden was misschien toch niet zo'n goed plan....
Maar oké...wel erg gezellig....

Wij worden door Dimitris ook nog verwend...
Dit keer met een steak met kaas erin, gezouten gegrilde kaas, Griekse salade, geroosterde broodjes en calamares....
Als we daarna aan de koffie gaan, voelen ook wij dat we moe zijn....

Op naar de hotelkamer...

En nee, je hoort ons nu niet klagen over de berg....
Ik vind sluipweggetjes met trappen en op de en of andere manier is traplopen minder erg dan de berg beklimmen...
Eenmaal binnen vallen we in diepe slaap...en droom ik een van de grappigste mooiste dromen ooit....
Over een kwaad....meer een treiterkop....die zich kan transformeren...
Alleen de gevolgen van de treiterkop zijn zichtbaar....
Het gooit dingen in de war, sluit kinderen op, maakt codes onklaar, verstopt dingen en dat soort onzin....
De hele wereld heeft er last van....
En hoe lastiger het wordt hoe meer de goeden zich samen spannen....
Het gekke van mijn droom is alleen dat iedereen goed is en ik iedereen vertrouw...
Terwijl dat kwaad zich toch immers steeds transformeert...
Drie gekke die animatie figuurtjes bedenken een scan/röntgen om zo te checken of je het kwaad bent....
Zo ontstaan er groepen die elkaar allemaal gaan helpen om dat kwaad te bannen....
En elke goede actie krijgt een beloning of huldiging in de gymzaal in een onderzeeboot...
Hoe krijg ik het bij elkaar verzonnen....
Uiteindelijk meldt iemand dat het kwaad gevonden is en net als ik het zal ontmoeten maakt Willem me wakker....
Tijd voor het diner....


Moussaka, kip, gestoofd rundvlees, wel twintig soorten salades, toetjes, groenten, aardappeltjes in welke hoedanigheid dan ook...
Reuze keuze....
En dan aan het zwembad een cocktail drinken....
"Toch jammer, zegt Willem, dat ik Feyenoord niet kan zien vanavond"...
Ik zoek op mijn telefoon eens naar een livestream verbinding....
En ja hoor....
Willem springt een gat in de lucht...
Maar ik vind alles best....ik wil alleen wel naar de hotelkamer...
Hij voetbal, ik mijn puzzelboek en haakwerk....
Alleen tja.... Willem en voetbal....dat gaat er niet zachtjes aan toe weten we....
Zeker niet als hij zijn oude buurman en voetbalmaatje aan de telefoon heeft...
En daar zal je het hebben....
Gestamp boven ons hoofd en geklop op de deur....
Of het alsjeblieft wat zachter mag....
En dat terwijl Feyenoord nog aan het verliezen is ook....

Enfin, morgen onze vrienden uit

Thessaloniki hier....
En de feestdag Oxi in heel Griekenland...
Het zal me benieuwen allemaal wat die dag ons brengen zal.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten