zaterdag 8 oktober 2022

8 oktober 2022


Dag van:
Vandaag is mijn jeugdliefde jarig....
Drieënzestig wordt hij....
Toch gek dat je zo'n datum niet meer vergeet....
Toch jammer dat je elkaar uit het oog verliest en elkaar eens in de tien jaar ontmoet op een reünie of zo....
Als dat al om de tien jaar is....
Hij rook altijd zo lekker naar paarden, suède en zoete pijp tabak....
Hij speelde zo mooi gitaar....
En hij was zo heerlijk rustig....
Daar waar ik nu werk, woonde hij....op hetzelfde terrein....
Wie had dat ooit kunnen bedenken....
Hij is kaal nu...en erg saai hoor ik wel eens uit verhalen van mensen die hem gezien of gesproken hebben....
En naar paarden, suède en zoete pijp tabak ruikt hij allang niet meer....
Ach ja...jeugdliefdes.....

Vandaag zet ik even voor de

veranderingen maar eens wat op twee pennen... breipennen welteverstaan....
Even wat afwisseling tussen al dat gehaak...
Nu een baby vestje dat mee naar Griekenland moet straks....
Vlijtig tikken de pennen weer terwijl ik naar uitzending gemist van Eus en zijn neven zit te kijken en mee vergaap.....of eigenlijk verbaasd over de de hoeveelheid die je aan je lijf kunt veranderen....
Istanboel is dus vooral bekend om zijn complete wijk vol cosmetische chirurgie klinieken...
10 Miljard per jaar gaat daar in om....
Tien miljard hè.....in een tijd van torenhoge kosten notabene....
Iets van....dan maar in het donker zitten, als mijn neus of borsten er maar goed zien ....
Alsof je dat nog ziet in het donker....pffft....
Heel bijzonder vind ik het halal hotel....
Mannen en vrouwen gescheiden.... allebei een eigen zwembad en meisjes boven de zes jaar moeten bij moeder blijven...
Ga je gezellig op gezinsvakantie, krijg je dit....
Maar .....winkelen, uitgaan, eten doen ze dan weer gezellig samen gelukkig.....
Eten trouwens ook compleet halal en ritueel geslacht vlees....
En luxe!!!!!!...allemachtig wat een luxe hotel....
Hoe dan ook....wel een heel goede documentatie....


En dan moet ik al gauw weer koken want er moeten vroeg op....
Willems oudste dochter en kleindochter spelen rollen in de amateur Musical 'kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen meneer'....
Ik pak dus mijn Hello Fresh zaken maar weer....
Vandaag een heel bijzondere aardappel vissoep met garnalen op het menu...met donkerbruine pistoletjes en drie bijzondere kaasjes om daartussen te smeren.....
Het kost even tijd maar tjonge jongen dan heb je ook wat....

Het is alsof ik in een Michelin sterren restaurant eet en kan me haast niet voorstellen dat ik het zelf gekookt heb....
We genieten op ons gemakje van deze delicatesse...
En ik moet me nog wel omkleden ook nog....

Gelukt!!.....
Precies op tijd stalen we opgetut en wel in goede plunje de deur uit....
Op naar Drunen naar theater de 'Voorste Vennen'.....

Geen vuiltje aan de lucht....nee zelfs een prachtige zonsondergang.....en nauwelijks verkeer....
Op de binnenweggetjes is het genieten van de authentieke Brabantse boerderijtjes.....
Voorste Vennen in zicht....

Willem middelste dochter, een dochter van zijn ex en nog wat bekenden komen we tegen...en dan mogen we naar binnen...
Derde rij in het midden...wat willen we nog meer....
Goed zicht zo....


De muziek zet in....
Och wat heerlijk dat jeugdsentiment...
Vroeger als kind zag ik stak voor de tv.....
Eerst zwart wit....later kleur....
'k Heb een huis met zorgen en een bed dat wacht
't Vuurtje in m'n keuken spitter-spettert zacht
Weet U ook de weg, ik weet hier heg noch steg
Kunt U ons de weg,
de weg, de weg, de weg,
de weg, de weg...
Kunt u ons de weg naar Hamelen vertellen, meneer?
Kunt u ons de weg naar Hamelen vertellen, meneer?
Kunt u ons de weg zonodig stamelen
We willen heel gewoon terug naar Hamelen.
Kunt u ons de weg naar Hamelen vertellen, meneer?


Het leukste is....ik ken nog menig liedtekst...
De lp van de rattenvanger had ik immers als kind en draaiden we grijs ...
Niet in de laatste plaats om Rob de Nijs....
Held van jong en later ook van oud...

De musical is geweldig....
Niets wijs op iets amateuristisch....
Misschien het decor dan....maar er zitten zoveel creativiteit in de choreografie en regie dat je een spetterend decor niet eens mist....

Het laken dat dienst doet als gedekte tafel, door de gasten zelf vastgehouden is geniaal bedacht....
De prachtige lap aqua blauw fluweel doet in niets onder aan de echte zee.....
Het scherm van 'nu en wat was' is echt zo gaaf verzonnen....
En de spiegel van iene miene mom is wel het leukste wat we ooit gezien hebben....

De goedzak laat zich foppen
De wijsgeer wordt gehoond
De gulle gever geeft zich arm
Ook eerlijkheid houdt 's nachts niet warm
en wordt met lucht beloond
Iene miene mom, iene miene mom(4x)


Alles komt er voorbij....
Idool Bertram Bierenbroodspot.....Liedwientje....heks Wenzela....de rattenvanger Gruizelgruis....de koningin en haar  rijksambtenaar Ogterop....ach iedereen gewoon....

Wat heb ik zelf ook mee gegalmd met het lied van het kamerbreed tapijt...
De tekst en de melodie haalde ik zo uit een van mijn grijze hersencellen afdeling 'liedjes van toen ik klein was'....

(refrein)
Vliegen is een feest op Kamerbreed

op Kamerbreed, op Kamerbreed
Vliegen is een feest op Kamerbreed
Het kleed dat altijd klopt
Vliegen is een feest op Kamerbreed
op Kamerbreed, op Kamerbreed
Vliegen is een feest op Kamerbreed
Het kleed dat altijd klopt

Het kleed moet eens per jaar gesopt
Da's beter voor de zweef
Het kleed moet vaak en goed geklopt
Een gaatje moet met spoed gestopt
want anders vliegt het scheef!



In 45 afleveringen werden meer dan 120 liedjes gezongen, met teksten van Harrie Geelen en op muziek van Joop Stokkermans......
En dat alles zit nu hier in deze musical... waarvan ik niet anders kan zeggen dat de kwaliteit hoog lag.....
Het duurde maar liefst drie uur, maar we hebben daar geen moment wat van gemerkt, behalve toen het afgelopen was een we op de klok keken....
Ik nog met tranen in de ogen van de slappe lach om de vertoning van de rol van heks Wenzela toen ze smolt en langzaam wegzakte in een soort van gat in de vloer.....
Wat een zangeres en wat een performance....

Na afloop toch maar even naar die

regisseur....
Die man hoort eigenlijk niet bij een amateur gezelschap...
En natuurlijk even knuffelen en napraten met alle spelers/zangers....
Voordeel als Willem de vader is van 'Liedwientje'.....en opa van een de kinderen die door de rattenvanger werden meegelokt.....


Om kwart voor elf richting huis...
A59 afgesloten en omgeleid worden langs binnenwegen...
Dan baal je dat het donker is....
Enkel wat lantarenschijnsel geeft een beeld van de pittoreske landerijen en snoephuisjes ....

'Goh Willem, Cromvoirt....dan zitten we pas bij Vught.....we moeten nog een eindje'.....
"Nee dat kan niet want de navigatie heeft nog maar drie kwartier aan"....
'Cromvoirt is toch echt gemeente Vught hoor Willem'....
"Dat kan niet Wampie, kijk we rijden Cromvoirt al uit".....
En inderdaad dat doen we....
Maar we rijden natuurlijk meteen een nieuwe bebouwde kom in....
"Oh.....Vught".....en meer komt er niet uit bij Willem....

'Dan krijgen we ook die rot weg met al die flitspalen natuurlijk....waar je maar 70km mag'....
"Nee Wampie die zijn we allang voorbij".....
'Oh.....(we slaan linksaf)....en wat is dit dan?'.....
"Euh.....die weg met flitspalen....(ik krijg alweer de slappe lach)....(verontwaardigd) maar we komen hem wel pas halverwege op dus ik had ook gelijk"....
Ik begin nog harder te lachen en hik 'ja hoor Willem'....

Gelukkig gaat de rest van de weg als vanzelf...oud en vertrouwd....
Vier honden springen dolgelukkig tegen ons op als de deur open gaat....
Twee poezen snellen de deur door naar binnen....
"Wat is het toch fijn om thuis te zijn" snort Willem....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten