maandag 17 oktober 2022

17 oktober 2022


Dag van:
 Gaan we weer....
Laatste weekje werken voor de herfstvakantie....
Mijn collega en ik stappen tegelijk onze auto's uit....
"Het is toch anders uitstappen hè als je weet dat het de laatste week is"....
Ze is het roerend met me eens....en we vervolgen ons gesprek van hoeveel er in acht weken gepropt kan worden als het om werken gaat....en hoe verschrikkelijk we aan vakantie toe zijn....
Dan vertelt ze me nog als we al eikels krakend bij elke stap die we zettrn, naar binnen lopen, "veel eikels beloven en strenge winter"....
Ik kijk eens om me heen....en alhoewel het op dit moment zo'n 19 graden is, krijg ik de bibbers als ik eraan denk....
Brrrrrr.... strenge winters....ik dacht dat we daar met die klimaattoestanden nu wel vanaf waren....
Er was toch ook zo'n regeltje dat de zee niet genoeg afkoelde als we zo'n warme zomer hadden gehad, en dan de winters....??

's Avonds thuis zoek ik het toch eens op....
En wat vind ik....

‘Veel noten op het harde hout, maakt de winter hard en koud’....
Het zal toch niet....
Dit jaar vallen naar schatting bovengemiddeld veel vruchten van eiken en beuken.....
Alleen op de Veluwe al zo’n 4,4 miljoen kilo eikels en 1,3 miljoen kilo beukennootjes......
Dat is goed nieuws voor dierensoorten, zij hebben nu hopelijk tot het voorjaar genoeg krachtvoer......
Er is wel degelijk een verband tussen de hoeveelheid eikels en nootjes en het weer..... 
Maar dit ligt toch iets anders dan de weerspreuken doen vermoeden.

De eikels en beukennootjes vallen veel vroeger dan 50 jaar geleden.....
In de jaren ’70 vielen de eerste eikels pas in de tweede helft van september, nu vallen ze meestal al in augustus.....
Dit komt door de hogere temperatuur in het voorjaar en in de zomer.....
Het groeiseizoen begint een stuk eerder dan in de vorige eeuw.....
Door de stijgende temperaturen bloeien bomen eerder, begint de vruchtvorming eerder en gaat ook de ontwikkeling van de vruchten sneller.....
Een warm zomerhalfjaar leidt dus tot meer eikels en nootjes.....
(Dus niet!!)

Droogte helpt daar niet bij, maar veroorzaakt wel het sneller afvallen van eikels en beukennootjes.....
Veel eikels en noten vertellen dus iets over het afgelopen zomerseizoen, in tegenstelling tot het komende winterseizoen.....
Meer hierover op...met cijfers en de hele mikmak, op onderstaande website...
Best leuk om te lezen ...

Enfin, ik ben dus weer gerustgesteld want het laatste waar ik op zit te wachten is een strenge winter ....
Voor een paar dagen vind ik het weer dat we nu hebben wel aardig en loop ik fier door de regen die net zo hard valt als de gekleurde bladeren van de bomen....
Warrel dwarrel herfst.....
En het gaat ook snel ineens....
Ook met dat vroeger donker worden...
Mensenkinderen....zo liep ik nog onder de Griekse zon en nu loopt het alweer tegen Sinterklaas en rij ik in het donker naar mijn werk....

En dat in acht weken tijd hè....
De honden hebben alweer 1 uitlaat beurt minder....
Willem moet écht wel voor half acht thuis zijn want anders ziet hij geen boom én geen bos meer voor ogen.....
En onze poezen.....die liggen alweer pontificaal onze zitplaatsen in te nemen....
Daarbij moet ik dus ook weer kattenbakken verschonen....
Daar is onze buurt dan wel weer blij mee want hun tuinen blijven nu eindelijk verschoont van kattenpoep.....
(Alsof die buren nou nog buiten zouden zitten pffft)....

En in de klas heerst ook een andere sfeer....knusse gezelligheid...
Lekker werkend aan de groepstafeltjes of heerlijk spelend op het kleed of de grond....
Op de achtergrond laat deze juf dan zachtjes wat kinderliedjes horen...over een paar weken afgewisseld door Sinterklaasmuziek....
Het heeft wel weer wat.....
Maar als dan al die dagen van Sint en Kerst weer voorbij zijn moet het voor mij dan ook direct weer stralende lente en zomer worden....


We werkten best hard en gezellig dus vandaag, al ging dat in een herfstachtig tempo...
Zoiets van dat ik aan de helft van het lesprogramma niet toe kwam zeg maar....
Maakt niks uit....we leerden genoeg de afgelopen weken...
Deze laatste week voor de herfstvakantie doen we het rustig aan....
Zelfs de grootste branieschopper had geen zin om ondeugend te zijn....

Ook de vergadering na schooltijd verliep gesmeerd....
Op een vraag, na de vergadering, over taalonderwijs geef ik ook nog relaxed achtergrondinformatie en tekst en uitleg....
Samen met de assistente hebben we zelfs nog orde in een complete chaos van de woordenschatmethode aangebracht...
En dan is het alweer over vijven....
Willem had vandaag weer televisie opnames...
Ik krijg gewoon nog een beroemde man op zijn leeftijd...
(29 oktober wordt het uitgezonden)...
Maar hij zal wel weer barsten van de honger...
Als de wiedeweerga naar huis....

Zit ik in de auto weer te piekeren waar die

uitdrukking nou weer vandaan komt....
Weerga blijkt een samentrekking van wedergade.....
Het is een verwensing die kan worden vergeleken met weerlicht, donder, duivel, drommel, e.d.....
Vermoedelijk zei men weerga, omdat het niet geoorloofd was het over de weergod te hebben.....
‘Als de weerga’ betekent bliksemsnel..... Door het woordje wiede er nog voor te zetten, wordt de krachtterm nog wat meer verzacht.....
Net als hinkepinken en hakketakken.....
Het wiede heeft geen betekenis, maar is toegevoegd voor klank en ritme.....

En zo eindig ik dus de dag zoals die

begon....met het weer....
Een dag die begon met eikels en eindigde met de weergoden die ervoor zorgen dat die eikels vallen....
Nou oké...met behulp van een beetje zwaartekracht dan....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten