woensdag 19 oktober 2022

19 oktober 2022


Dag van:
Verbaast....en dat is zacht uitgedrukt....kijk ik voor een derde keer op mijn buitentemperatuurmeter in de auto....
Zie ik dat echt goed....?
Toen ik vanmorgen van huis vertrok dacht ik dat het nog wel meeviel...
Geen panties aan want het is toch zeven graden en de temperatuur zal snel oplopen....
Nu ben ik op school, kijk nog een keer en.... twee graden....
En dat is toch heus beduidend kouder...
Vijf graden verschil tussen Arnhem Zuid en Arnhem Noord.....
Gauw naar binnen maar....daar waar de verwarming aan staat....

In de kring is het gezellig....

Ik heb de praatplaten van de herfst in het bos van de woordenschat methode op het digibord staan....en de woordkaarten aan de muur gehangen....
De woorden vandaag, gisteren, morgen, ochtend, middag en avond zijn aan de beurt....
De eerste drie zitten al best goed in dit koppies....
We oefenen de dagen immers elke ochtend....
Vandaag is het woensdag dus gisteren was het dinsdag en morgen zal het donderdag zijn....
Zelfs de gebaren maken ze eerder dan ze het woord zeggen...
Je zou deze kleuters tweetalig kunnen noemen...
Dan begin ik met de andere woorden.... als het licht wordt, en ik maak het gebaar van goedemorgen.....dan zeggen we....want dan is het....
Dat kennen ze allemaal....
Dan als we brood gaan eten begint de middag en zeggen we dus allemaal goedemiddag....
Als laatste behandel ik de avond....
Als jullie weer naar huis gaan en het wordt donker dan zeggen we allemaal....?????
"Welterusten", hoor ik een kleuter zeggen....
Tja en breng daar maar eens wat tegen in met je aan te leren woord goedenavond.... 


Als de praatplaten aan bod komen kijkt iedereen aandachtig...
Boom, wortels, kastanjes, beukennootjes, eekhoorn (waarbij ik ook een liedje heb natuurlijk).....
En dan praatplaat twee....
Enthousiast wijst D. naar de wolf....
",Jij ook thuis" roept hij enthousiast, want alle kleuters weten nog dat Blitz in de klas was en ze hebben zoveel filmpjes en foto's van de andere drie gezien....
Ik probeer uit te leggen dat de wolf wel heel veel lijkt op de Duitse herder maar toch een beetje anders is ...
En nou had ik een heel lesprogramma in mijn hoofd voor vandaag maar.....
Roodkapje, denk ik ineens....
Hoe kan ik ze nou beter vertellen over de wolf dan aan de hand van het sprookje van Roodkapje....
En sprookjes worden ook bijna nooit meer verteld....
Te oudbollig vinden veel mensen....of te eng, te moraliserend....
En de Efteling is van de Python en de Droomvlucht.... maar toch echt niet meer van een Sprookjesbos.....

Ik heb alleen geen boek bij de hand....

Ooit leerde ik echter op de ouderwetse kleuterkweekschool dat je naast voorlezen ook vooral niet moet vergeten te vertellen....
Dus ik begin het sprookje te vertellen...
Verschillende stemmen, het liedje van 'zeg Roodkapje wat ga je henen?'....
Ik stamp, ik grom, ik bulder en huil, ik klop op een zogenaamde deur, maar maak het ook weer niet al te spannend natuurlijk en boven mijn verwachting genieten ze ervan....
Ze roepen oh oh als Roodkapje toch van de weg af gaat, ze lachen om de stenen in de buik van de wolf en zijn gesnurk als hij slaapt....
En dan willen ze het nóg een keer horen en nóg een keer....
Maar nu gebruik ik het digibord erbij...
Jip en Janneke is leuk natuurlijk maar nu vertelt juf eens een echt spannend verhaal....
Wat een sfeertje...

Na het fruit eten en buiten spelen gooi ik alle lessen overboord en we maken een Roodkapje schilderij....
En als we gym in het bos hebben dan zoeken sommigen de wolf.....want de wolf is heus niet eng....
Ik geloof dat de juf misschien wel harder genoten heeft van deze dag dan de kinderen zelf....

Na school is het tijd voor een huisbezoek...
En niet eentje naast de deur maar maar liefst vierendertig kilometer verderop....
Wel een heel leuk huisbezoek...
En dat we zijn goedgekeurd blijkt wel uit het feit dat we met een sticker op onze hand en ik met een zelfgemaakt armbandje, naar huis ga....
Oh ja....ik heb vandaag de eerste oliebol van het jaar gegeten...
Juist..... tijdens dat huisbezoek dus....


Nieuws vanuit het thuisfront......?
Jazeker....!!!!
Ik heb er zoooooo lang naar uitgekeken maar vandaag was het dan zover...
De mini serie 'Notre Dame part du feu' kwam vandaag eindelijk online op Netflix....
Deze dramaserie is gebaseerd op werkelijke verhalen van Franse/Parijse brandweerlieden en bekijkt de impact van de brand in de Notre-Dame in 2019 op een diverse groep Parijzenaars......
Titel: Notre-Dame: La Part du Feu (1 seizoen)
Genre: Drama
Jaar: 2022
Duur: 6 afleveringen
Leeftijd kijkersadvies: 14+
Toegevoegd op: 19-10-2022
Regisseur: Hervé Hadmar
Acteurs: Roschdy Zem, Caroline Proust, Megan Northam

Ik kan niet wachten tot ik eindelijk die citroen geraspt heb, de knoflook geperst, enz enz.....voor onze 2e Hello Fresh maaltijd van de week....
Lekker maar zonder wauw factor trouwens....

Daarbij heb ik geluk dat Willem de serie ook wil zien want anders had ik mooi moeten wachten tot hij weer eens een avond weg is....
Oooooh yesssssss....of eigenlijk meer...aaaah ouiiiiiii....wat een fantastische serie....

Verschillende verhaallijnen die uiteindelijk ook allemaal samen komen....
Schitterende beelden, goed acteerwerk, mooie muziek en natuurlijk.... Parijs!!!....
De avond dat het gebeurde staat nog op mijn netvlies....15 april 2019....
Gejankt heb ik voor de tv....geroepen waarom er geen blus helikopters kwamen....
Uren en uren en uren volgde ik de beelden van steeds meer verwoesting...
De angst dat er niets zou overblijven...
Een gedicht schreef ik er zelfs over ....

Als mijn tranen blussen konden...

Onze lieve oude vrouwe
In het hart
Van ons
Parijs
Jij was er altijd
Zoveel tand des tijds doorstaan
Schatkamer
Vol verhalen
Van liefde
En gruwel
Tussen jouw muren
Bewaard
Opgaand in vlammen
Verdwijnend
In niets
Als was ooit nooit
Onze lieve oude vrouwe
In ons hart....

De beelden vermengd met de verhalen die anderen..... Parijzenaars... brandweerlieden.... die dag ...die avond beleefde en meemaakten....maakt dit wel een heel bijzondere serie....
We kijken drie afleveringen...
En och wat kost het een moeite, zeg maar discipline, om dan te zeggen "morgen de laatste drie afleveringen", want natuurlijk willen we eigenlijk het liefst alle zes de afleveringen achter elkaar kijken....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten