donderdag 13 oktober 2022

13 oktober 2022


Dag van:
Het zet niet door maar de buik rommelt wel.....
En dat het niet doorzet is maar goed ook want ik zit niet te wachten op een buikgriep zoals menigeen in de klas.....
Vandaag gevalletje nummer 5 namelijk.....
En vandaag wordt er zo'n dag waarvan je denkt 'was ie naar vast voorbij'....
Niet de kinderen hoor, maar het gedoe eromheen....
Snel de OPP's uitprinten en zorgen dat ze met de kinderen meegaan....
Gym in de klas want de gymzaal is nu aan de beurt wat het de werkzaamheden aan het dak betreft (nee inderdaad ze zijn nog steeds niet klaar daarmee)....
En last but not least en ontruimingsoefening....
Graag ook tussendoor nog even wat werk doen....

Dat werken gaat prima en ongestoord gelukkig....
Ze leren vandaag knippen...en dat is een dingetje hoor....
Ogen en oren tekort om ze niet in haren of kleren te laten knippen....
En al helemaal niet in eigen vingertjes....
Leren knippen is zo makkelijk nog niet....

Gelukkig kent zo'n speciale school dan wel weer speciale hulpmiddeltjes om dat leren knippen wat te vergemakkelijken....
En we genieten van de kromme ongelijke hanenpootachtige repen die als spinnenpoten moeten dienen, als resultaat....
Dit zijn de dingen die je als ouders na jaren nog koestert in de la waar je kleuter knutsels van je kind van toen bewaart.....

Gelukkig heb ik vanmorgen in de kring al een lesje alarm luisteren gedaan....naast de geplande rijm les....
De kinderen schrikken dan ook niet als het oefen alarm afgaat....

En dan begint de lange tocht naar het grote grasveld voor de school....
Kleine voetjes, maat 33, in looprekjes, die zo snel mogelijk moeten leren vluchten....
Wegloop kleuters, niet mee willen werkende kleuters....
Nou dat gaat mooi niet dus....
We komen als laatste aan....en die kleine voetjes zijn op....
Dat moet de volgende keer toch echt anders....iets met een bolderkar of zo....
Laten ze die voor alle kleuterklassen maar aanschaffen....
Zéker voor deze doelgroep kinderen....

Nu moet er even ontladen worden maar.....een gevalletje diaree kondigt zich aan....
Arme kleintje....alles zit onder....
Dus met z'n tweeën verschonen en dan die ene leerling die denkt 'kans.....ik ga de boel op stelten zetten'....

Enfin....vandaag zelf de kans gehad om 1

cracker naar binnen te werken....
En ik moet nog vroeg weg ook want de griepprik wacht....
De griepprik waar ik natuurlijk nooit op tijd ben maar waar ik gelukkig toch nog geprikt kan worden....
Die zit er in ieder geval weer in....

Willem is met een groep dames uit eten...
Zit ik dan met mijn broodje bapao, foto's te bekijken van tbone steak tapas die Willem me stuurt via WhatsApp....
"Echt kwaliteit schat, zoooooo lekker"....
Het moet niet gekker worden....


Mijn maag knort en ik heb verder niks in huis behalve lekkers van over de datum....
Maar het gerommel in mijn buik is over en laat ik ook verder het noodlot maar niet tarten.....ik hou het wel bij één broodje bapao en een peer.....
(En mezelf heel zielig vinden)....

De tv heeft niets te bieden vanavond behalve 'het mes op tafel'....maar dat duurt maar twintig minuten....
Feyenoord kijken daar begin ik niet aan want dat zal Willem heus wel terugkijken als hij laat terugkomt vanavond met zijn gevulde buik....
En om dan vanuit mijn bed voor een tweede maal gejuich, geschreeuw, gejoel te horen vind ik op z'n minst teveel van het goede....

Dus zit ik voor de tweede avond op rij gezellig in mijn eentje....
Gisteren genoten van de podcast  'Appie' over de roofoverval in 1990 in de Albert Heijn te Oosterbeek....
Waar zat deze podcast bliksems goed in elkaar....!
Maar vanavond toch maar een paar potjes Wordfeud spelen....
En spel dat ik al vanaf het ontstaan spel en wat nooit verveelt....

De Wordfeud hype begon voor de meeste

Nederlanders in de maanden augustus en september van 2011......
Het spel werd miljoenen keren gedownload en er ontstonden al snel vragen op Twitter en Facebook als: Wat is Wordfeud? Waar kan ik het downloaden en één van de meeste gestelde vragen van Wordfeud; waarom herkent Wordfeud mijn woorden niet?......
Na een regen van irritaties en vraagtekens over het woordenboek kwam er op 4 oktober 2011 een update voor het Nederlandse Wordfeud Woordenboek......
En nog steeds snap ik niet waarom je sommige woorden niet mag leggen terwijl je een idiote afkorting als mn weer wel mag leggen....
Daarbij zijn er woorden....vooral die met een q.....die ik niet ken en waarvoor ik ook nog nooit de moeite heb genomen op te zoeken wat ze betekenen....
Ik vraag me af hoeveel potjes Wordfeud ik al wel niet gespeeld heb vanaf 2011....

De regels van Wordfeud komen veelal overeen met die van Scrabble......
Het verschil zit in de letterwaarde, aantal letters, telling en speelbord.....
Zo bevat het speelveld meer vakjes met 2x en 3x letter en woordwaarde en is er de optie om een ‘random’ speelbord te starten......
De ster (startpositie) ligt hierbij altijd in het midden, maar vakjes als letterwaarde en woordwaarden liggen willekeurig verspreid.
Een ander verschil tussen Wordfeud en Scrabble is dat Wordfeud 104 letters telt en Scrabble 102.....
Niet alleen het aantal, maar ook de waarde van de letters verschillen.....
Zo heeft de letter B in Scrabble een waarde van 3 punten, waar het in Wordfeud 4 punten waard is. 

Wist je trouwens dat het spel Scrabble werd ontwikkeld door een werkloos geraakte architect.....Alfred Mosher Butts (1899-1993).....
Eerst bedacht hij het spel Lexiko, dat zonder bord werd gespeeld.......
Via het uitpluizen van The New York Times stelde hij vast hoe vaak een bepaalde letter gemiddeld voorkwam in het Engels en hierop baseerde hij de verdeling van het aantal verschillende letters in het spel...... Maar hij vond dat veel s'en het spel te gemakkelijk zouden maken en beperkte het aantal daarom tot vier......
In 1948 werd het idee opgepikt door James Brunot, die er wel brood in zag......
Er werden enige aanpassingen doorgevoerd in de uitvoering van het bord en de plaatsing van de premievakjes, de bonus voor het in één beurt neerleggen van 7 letters werd geïntroduceerd en de naam werd veranderd in Scrabble......
Daarna won het spel snel aan populariteit.
In 1991 werd zelfs het eerste wereldkampioenschap scrabble gehouden in Londen, gevolgd door een tweede in 1993 in New York.......
Maar daar was ik me maar niet aan.....
Voor mij is het gewoon heerlijk tijdverdrijf en ik kan het oppakken wanneer ik wil....
Voor Wordfeud hoef ik niet moet aan tafel te blijven zitten om het spel direct uit te spelen.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten