zondag 9 oktober 2022

9 oktober 2022


Dag van:
Lekker zo'n zondag die met zon begint....
Maar ik slaap uit...
Slaap door het telefoontje van mijn dochter heen....
Slaap door het appje van mijn dochter heen....
En als ik wakker ben zijn zij dus al op weg naar de creabeurs in Hardenberg waar ze me mee naartoe wilde nemen....
Misgelopen dus....
Maar aangezien ik toch nog onzekerheid in mijzelf bespeur ten aanzien van het invullen van wat administratie in het nieuwe leerlingenadministratiesysteem en aangezien ik nog twee startgesprekken en een huisbezoek in dat systeem moet zetten, is het sowieso beter om thuis te blijven....
Vrijdag ga ik immers met een vriendin naar de breibeurs in Zwolle...
En je kan je geld maar één keer uitgeven in deze tijd....

Terwijl Willem te kerke is gegaan, duik ik maar weer achter de computer...
Ik voer de gespreksverslagen in en check voor de zoveelste keer of ik die handelingsplannen nou wel goed heb ingevuld...
Het is echter mijn eigen onzekerheid want ik kan echt écht niks verkeerds ontdekken....

Ondertussen wel twee uur verder en dus

tijd voor koffie in de tuin...
Neeeeeej, geen zin om die nu winterklaar te maken...
Komt wel weer....
Ik ontdek trouwens op mijn tuin inspectietocht wel een vreemd beestje op het blad van de perenboom....
Wat ideaal is tegenwoordig toch die foto zoekfunctie van Google...
Ik maak een foto....zoek....en.....
Nou jaaaaaa....een tuinlectische larve....
Het is de enge glibberige larve van de kersenbladwesp.....
Wat zoekt die op mijn peer....?????
De kersenbladwesp (Caliroa cerasi) is een vliesvleugelig insect uit de familie van de bladwespen (Tenthredinidae).....
De wetenschappelijke naam van de soort is voor het eerst geldig gepubliceerd in 1758 door Linnaeus.....

Ze bestaan dus al een tijdje en ik zie ze vandaag voor het eerst in mijn leven....
Van heel veel bladwespen leven de volwassen dieren maar kort en zijn tamelijk onbekend.....
Volwassen kersenbladwespen bijvoorbeeld zijn zwart en zo'n 5mm lang.....
Ze lijken veel op vliegjes, maar hebben 2 paar vleugels.....
Ze zijn groenig en gevormd als een slakje.....
Ik dacht ook eerst dat het een jonge slak was waarvan het huisje nog hard moest worden.....
Om nog meer op een slakje te lijken, scheiden ze een glimmende zwarte substantie af......
Daarmee bedekken ze zichzelf......
En dan zien ze er echt uit als kleine, glimmende, zwarte slakjes.


De kleine larfjes gaan naar de bovenzijde van het blad, waar ze de bovenste lagen van het blad opeten.....
De onderste laag en de nerven laten ze zitten......

Al na een maand zijn de larven klaar om te verpoppen.....
Ze laten zich op de grond vallen en boren zich zo'n drie tot zes centimeter diep de grond in.....
Daar verpoppen ze.....en overwintereren als pop om pas na de overwintering tevoorschijn te komen.....
We vinden de rupsen van de kersenbladwesp niet alleen op de bladeren van kersen, maar ook op die van peer.....
Aha...dit kleine krengetje wist dus dondersgoed waar ze moest zijn....

Hoe die beestjes dat weten hè...????
Naast de perenboom staat de appel en daarnaast de pruim.... maar zij gaan precies zitten daar waar ze moeten zijn...op het blad van de perenboom......

Ik maak me maar niet teveel zorgen

erover...en pak mijn breiwerk op...
Achterpandje af, ik kan begin met het kabelpatroon....
Iets dat voor een a-wiskundig type als ik bij aanvang wat hoofdbrekens kost....
Eenmaal op gang gaat het vanzelf maar als me vertelt wordt dat ik 17 kabelpatroon steken nodig heb en er 4 verdeeld moet meerderen dan sluiten alle rekensluizen in mijn brein....
Truc is....niet nadenken maar gewoon stomweg doen wat er staat vooral zónder na te denken....


Vandaag ook heerlijk contact met onze Griekse vrienden...
Wat heerlijk weer wat van ze te horen...
Ik gooi mijn vertaal app weer open en we wisselen alle nieuwtjes weer uit...
Het seizoen loopt ten einde voor Dimitris en Zoë......
Wij zullen er de laatste dagen dat het hotel nog open is met hen doorbrengen....
Ze kijken uit naar het einde...het was hard werken in twee shifts op een dag met maar twee uurtjes pauze....
Evangelos heeft corona gehad, Agathangelos krijgt zijn eerste tandjes en Maria is daar weer druk mee....lieve maar oh zo perfectionistische mama Maria wil het allemaal zo goed en volgens de regeltjes doen....
Het voelde goed weer even met ons hart in Chalkidiki en Thessaloniki te zijn....
Nog twee weken en dan zetten we er ook fysiek weer voeten op de grond.....

Nou dat weer....

Mensen vinden steeds gekkere manieren van protest...
Niks tegen protesteren of demonstreren hoor, maar er zijn grenzen....
Dat vond ik van de boeren soms al, maar jeetje die klimaat activisten kunnen er ook wat van....
Je hand vastlijmen aan een schilderij van Picasso...
Hoe haal je het in je botte hersens...???
Wat heeft die schilder met klimaat te maken....???
Wat heeft überhaupt een museum met klimaat te maken....???
Wat heeft kunst met klimaat te maken...???
Oké duffe dames jullie hebben het nieuws gehaald, maar toch echt niet op een geweldig positieve manier....stelletje trutten....!!!

Gelukkig eindigen we de dag lekker positief en vooral muzikaal...
Gezien het feit dat ik morgen een onderwijs stichtingsdag heb, kan ik wat langer opblijven en hoef niet zo vroeg naar bed...
We beginnen dus met het programma 'Aria' en dan...ooooooooooh JIPPIE .....door naar 'Chansons' van Matthijs van Nieuwkerk en Rob Kemps...
Het is weer smullen....
We hebben hier in huize leComte Lindeman immers drie moeder/vaderlanden-plekken ; ons eigen landje, Griekenland, en natuurlijk Parijs....!!!!


Willem en ik zwijmelen alweer door les rues de Paris....
Zoveel bekend plekken weer....zoveel gelopen straatjes, boulevards en steegjes....
Oké, Chalkidiki it is over twee weken....maar daarna toch écht weer Parijs hoor....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten