dinsdag 18 juni 2024

18 juni 2024


Dag van:
Jeetje wat ben ik vroeg wakker.....kwart over vijf geeft de klok aan....
En nog even inslapen ho maar.....
Maar dat wil ik ook helemaal niet meer als ik naar buiten kijk....
Wat een prachtig schouwspel in de lucht....

Ik weet dan nog niet dat dit het laatste zonnelicht van de dag zal zijn.....
En kijk....aan de andere kant de regenboog....
Had ik nou even goed nagedacht dan wist ik dat die kant de voorbode voor de rest van de dag zou zijn....
Regen, regen, regen......

Hoe krijg je een kleuter in het speciaal onderwijs zo ver dat hij het abstracte en oh zo brede begrip zomer leert terwijl het buiten maar geen zomer wil worden en pijpenstelen blijft regenen....

Zelfs de boeren zijn immers vergeten wat zomer ook alweer was....
Ik zet daarom de twee extremen maar eens tegenover elkaar; zomer en winter....
En zo begin ik met de vraag 'wanneer trekken we onze wanten aan.....in de winter of in de zomer'....?
Nou dat weten ze gelukkig allemaal....
'Wanneer moeten we ons met zonnebrand insmeren?'.....
Dat is dan even nadenken, maar ook dan komt het goede antwoord: zomer.....
'Wanneer maken we een sneeuwpop?'....
Natuurlijk.....dát doen we in de winter....
Volgende vraag.....
'Wanneer gaan we altijd lekker zwemmen?'.....
Er wordt even nagedacht, maar dan geeft één kleuter toch het antwoord: "vrijdag juf!".....
Ik reken het goed hihihi......

En we toveren vandaag.....
Die rot regen houdt ons toch binnen dus ik bedenk een werk circuit......

Drie rondes.....ronde 1 puzzelen, ronde 2 een werkblad waarbij de schubben van de vis gekleurd moeten worden in de kleur van de stip die in de schub aangegeven staat, en ronde 3 de tover ronde met verf.....
En steeds als 'de piep' (time timer) afgaat dan wisselen we .....
Juichend naar de tover tafel en sip als je daar nog twee rondes op moet wachten....
Maar ze weten.....we komen allemaal aan de beurt....!!
De tover tafel heeft een grote papieren vlinder die de juf door de helft vouwt.....
Op één helft mogen ze allemaal met dikke klodders verf stippen tamponeren....
Als die helft helemaal vol is dan begint het toveren....

Ik vouw de vlinder terug over de vouw, dus met de verf naar binnen.....
De buitenkant van het papier is nu zichtbaar.....
En nu mogen ze wrijven en de toverspreuk zeggen.....
Ze wrijven of hun leven ervan afhangt....
Dan pak ik het dubbelgevouwen papier, tel tot drie en vouw het papier open....
Wauw, die verbazing op die snoetjes......de andere helft heeft nu ook

zomaar verf en de vlinder ziet er PRACHTIG uit.....!
Dat willen ze nóg wel een keer....maar helaas, de piep gaat....door naar de volgende ronde en de volgende groep komt....
Zo komen we de regenbuien wel door....

Nog meer reden om deze zomer geen zomer te noemen.....
De complete klassen crew ofwel het gehele klassenleiding team loopt te snotteren of heeft keelpijn....
Zelf loop ik al met neusdruppels....de ander heeft keelsnoepjes en strepsils bij zich, bij de volgende zijn de zakdoeken niet aan te dragen en bij nog eentje rollen de fluimicil tabletten uit de tas ....

We zijn dus verkouden met z'n allen....
Hoesten, niezen, proesten en elkaar op de been houden en moed inpraten is ons motto van de dag.....

Maar ach niet zeuren.... vrijdag 21 juni begint immers pas de echte zomer.....en dan wordt alles vast anders.....
Of ben ik nou te optimistisch....?????

Geen opmerkingen:

Een reactie posten