zondag 9 juni 2024

9 juni 2024


Dag van:
En dan ineens schrik je wakker en weet je het... .
Als het niet linksom gaat, dan doen we het gewoon rechtsom.....
Want wat nou als écht niet álles kan.....
Dan neem je toch gewoon genoegen met iets minder dat eigenlijk ook nog heel veel is.....

Dus.....alle eerdere ideeën overboord gooien, niet vast blijven zitten in eerste plannen, gewoon radicaal omdenken.....
Jammer dat het nu midden in de nacht is en ik niet direct achter die computer kan duiken.....

Maar dat kan 's morgens als Willem in het bejaardentehuis preekt natuurlijk wel ....
In spring uit bed....oeps oh ja, ik ben 64....dat springen lukt niet meer....
Ik doe het dus vervolgens iets behoedzamer en stap uit bed....
Ik gooi een jurk die er nog lag over mijn hoofd, poets de tanden, gooi een lik makeup op mijn gezicht en storm naar beneden....

Oeps, oh ja, ik ben 64....dat stormen lukt niet meer....
Ik stap dus vervolgens behoorlijk behoedzamer op de eerste trede en tast mijn knieën af of de rest van de treden normaal gaat lukken.....
En dat lukt, mits voorzichtigheid is geboden....
En nee, ik wil nog geen kunstknie....

Doe ik eerst koffie of zet ik eerst de computer aan....?
Rustig aan Wamp.....first things first....
Koffie, medicijnen, tuindeur open....
Computer aan.....

Want....en nou komt het.....als rechtsom:.....al die aparte tussenreisjes met treintickets en hotelletje hier en daar niet lukken, dan vergeet je die tussendoor reisjes, hotelletjes en losse treintickets en boekt gewoon linksom een pakketreis....
Dan kan je, als je in Boedapest zit, alsnog nog wel naar (schoon) zus en zwager in Kiskunhalas want dan laat je je hotelkamer gewoon even een paar dagen leeg.....en kom je drie dagen later terug....
Eureka.....!

De vakantiediscounter dus maar eens bekijken....
Prijsvrij, lastminute.com, TUI en D-reizen eveneens maar even bezoeken, alleen die blijken zoals gewoonlijk toch duurder....
Het eerste het beste hotel dat ik zie is al meteen de leukste.....het ligt direct aan de Donau en vlakbij de brug van Buda naar Pest.....
Zo goed als tegen het centrum aan en zelfs de grote beroemde Synagoge(de op 1 na grootste van Europa en op 2 na grootste van de wereld)  is in directe nabijheid....
Daarover later meer want ik ga er vast later in het vakantieblog over schrijven....


Mooi zo, een pakketreis dus.....
Negen dagen Boedapest waarvan vier dagen in Kiskunhalas.....daar waar we in familiaire toestand aan het Hongaarse leven zullen deelnemen....ook weer heel bijzonder...
En verder wil ik naar Szentendre het kunstenaarsdorp....
Szentendre ligt ten noorden van Boedapest in de Donauknie......
Het is een van de meest schilderachtige dorpjes in de regio Boedapest en Donauknie en misschien wel van heel Hongarije.......
Het heeft oergezellige zigzagstraatjes en krappe steegjes, zeven kerktorens en middeleeuwse bontgekleurde huisjes......een gezellig marktplein bestraat met kinderkopjes ziet er uit als het decor van een kostuumfilm......
Het hele centrum staat in dienst van de nostalgie.......
En alles lijkt even fotogeniek....dat wordt dus spiegelreflex in de aanslag....
Oh en een excursie Bratislava of Balatonmeer kan ook nog.....
Nou ja, ophouden maar....dit komt ook vast, als we tijd over hebben, in het vakantieblog terug....

Iets heel anders dan ons geliefde Parijs en

Griekenland dit keer....
Maar familiebezoek en nieuwe avonturen in een voor ons nog onbekend land ...
Negen dagen op ontdekking en ik kijk ernaar uit....
Wie weet gaan we ook wel van Hongarije houden....

De voorpret kan in ieder geval beginnen en daar maak ik de Action binnen een uur deelgenoot van....
Er moet nu écht een nieuwe koffer komen...
Die oude daar krijg ik het handvat niet meer van omhoog....
Ja, Willem wel maar zoals bekend blijf ik graag zo onafhankelijk als mogelijk van anderen....
Het wordt een mintgroene koffer....
En omdat ik waarschijnlijk niet de enige Action liefhebber ben, koop ik er direct geweldige stickers bij die ik erop kan plakken zodat het een gepersonaliseerde mintgroene Action koffer is die makkelijk op de bagageband is te herkennen straks....

Dan ook nog maar zo'n handig handweegding in de kar, want dat gehannes van een koffer op een veel te kleine personenweegschaal ben ik ook zat.....
Of de koffer krijg je er niet goed op.... en staat die er dan na een half uur pielen eindelijk op, dan kan je niet aflezen hoe zwaar de koffer is omdat de koffer over de cijfertjes heen hangt....
Ja, als je jezelf in honderd bochten wringt lukt dat uiteindelijk wel maar op onze kraakbeen slijtage leeftijd kun je jezelf hooguit nog in één bocht wringen....en wel de 'vooroverknik'....en mag je blij zijn als je dan nog zelfstandig omhoog kan komen....
Een handweegding dus......


Eenmaal weer thuis.....door de Action lopen is immers zoiets als een excursie van meer dan een uur..... dan ook nog maar een Pinterest bord aanmaken....
Handige tips voor in Hongarije en met name Boedapest....
Als eerste de wisselkoers rekenmachine er maar in zetten....
Jaaaaa, want we gaan met Forint betalen daar.....en als ik 1 euro intoets dan geeft de Forint alleen maar nullen aan dus tel uit je wisselkoers winst....
Dat ga ik niet even makkelijk uitrekenen daar....
(Help daar gaat mijn onafhankelijkheidsdrang, ik heb een valuta rekenmachine nodig).....

Enfin, de vakantiedruk is eraf....

De reis geboekt....
Willem is weer gerust.....
De eerste voorpret is gestart.....
En ja, we gaan Griekenland en de zee vast missen....het voelt een beetje als vreemdgaan denk ik....maar we hebben er toch ook wel zin in.....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten