vrijdag 28 juni 2024

28 juni 2024


Dag van:
Terwijl je to do lijstje aan het eind van zo'n schooljaar zou moeten slinken, groeit de mijne alleen maar....
Waar gaat het mis.....?
En wat doe je dan....?

Je gaat als een razende aan het werk....
Niet een slag in de rondte maar drie maal een slag in de rondte....
De versterking driemaal in je driemaal een slag in de rondte werken komt waarschijnlijk uit het bekende kinderliedje van Berend Botje – driemaal in de rondte van je hopsasa......
Ja écht, ik jok het niet.....
Een slag in de rondte komt ook voor met andere werkwoorden dan werken......
Onder meer: rennen, trainen, studeren, eten, vreten, drinken, lezen.
In negentiende-eeuwse kranten wordt  enkele malen melding gemaakt van ongelukken waarbij arbeiders door de raderen van een machine werden gegrepen en “een slag in de rondte gevoerd werden”.......
Een slag in de rondte kwam ook voor in meldingen van auto-ongelukken waarbij een auto “een slag in de rondte” maakte..... 
Daarmee werd een slippartij of over de kop slaan bedoeld......
Het eerste krantencitaat waarin een slag in de rondte figuurlijk wordt gebruikt, dateert uit 1979.......
Het gaat over een keeper, Nico de Bree: “De Bree duikt zich een slag in de rondte..... 
Naar de linkerhoek, rechterhoek en houdt het na zo’n tien schoten voor gezien.”.....
Het eerste citaat met zich een slag in de rondte werken dateert uit 1988: “De mensen in de verkoop werken zich een slag in de rondte.” ....    
Nou..... en Berend Botje dus.....

Ik ren van kraan met teiltjes sop, naar

boekenplanken, naar de laptop om mail te beantwoorden, naar de kinderen om ze mee te nemen naar de gymzaal en naar de inloopkast.....
Want....een week voor het einde schooljaar moet die kast leeg hebben ze bedacht.....
En die inloopkast is me nogal een kast....
Ik regel mensen die met de klas naar het ontdeklab gaan en duik zelf die kast in....
Alles op karren en wat niet op karren kan, in dozen....
Ik mik kratten duplo en Lego in teilen.... Kunnen de kleuters straks lekker soppen als ze terug zijn....
Ik zet iemand aan het werk die de inhoud van de werkmappen bundelt.....
Ik pleeg een telefoontje, sta een fysiotherapeut te woord en doe verslag van een nieuwe rolstoel die krakkemikkig is afgeleverd, ik loop met de kinderen naar het springkussen, en ik heb een overdracht met een collega naar wie drie kleuters volgend schooljaar heen gaan.....
Ik doe een kringspel waarbij de kleuters over blauwe golven heen moeten springen....
Ik ruim de inloopkast verder uit....
Ik speel met de kleuters een digitaal spel op het digibord....
Ik maak een tandendoosje voor een gewisselde tand....."oh juf kijk ik heb bloed"....
Ja en een gapend gat dus....
Mijn keel voelt rauw, mijn hoofd verhit....
De kinderen gaan naar huis en ik vlieg met karren naar het lokaal waar ik volgend jaar terecht kom en ruim daar de nieuwe inloopkast weer in ....
"Jeetje, hoor ik zeggen, het leek zo'n zooitje maar eigenlijk heb je het heel goed geordend"....
En ja dat heb ik ook maar dat zag je nooit omdat die andere kast zo klein was....
De kast die in nu krijg scheelt even een halve meter in grootte....
Ik hou zelfs lege planken over.....
Of ik blij ben met mijn nieuwe lokaal...?? JAZEKER!!!!.......
Naast de printer, naast aan de andere kant het toilet, naast de slaapruimte voor de kinderen.....
Ik ga er behoorlijk op vooruit....
En mijn duo klas waar ik op maandag werk, ligt ernaast.....wat wil ik nog meer....


Ben ik nu klaar....?
Nee, nog lange niet....
Ik moet nog alle ouders bellen voor startgesprekken, kaartjes aan de cadeautjes voor de laatste schooldag maken, een leerling die ik volgend jaar krijg, bezoeken en observeren op een andere locatie, alle materialen labelen of in dozen doen die ook gelabeld moeten worden.....
Al het meubilair stickeren.....

Maar....ik kom thuis.... Willem wil uit eten

....en ik laat alles los ...
Mij krijgen ze niet gek.....nog met geen honderd man.....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten