zaterdag 29 juni 2024

29 juni 2024


Dag van:
DAGGEDICHT - M. Vasalis (1909-1998) – De zomerwei des ochtends vroeg

De zomerwei des ochtends vroeg.
En op een zuchtje dat hem droeg
vliegt een geel vlindertje voorbij.
Heer, had het hierbij maar gelaten.

(Uit: Verzamelde gedichten. Uitgeverij Van Oorschot - Beeld: Chris Vest)

 Heerlijk die dag gedichten om je dag mee te beginnen....
De gedachte achter het gedicht gaat natuurlijk veel dieper en verder....
En mijn zomerwei is een zomer waterpoel....
Het vlindertje was er...te snel op het zuchtje wind om haar te fotograferen.....
Dat is ook het mooie van vlindertjes....je vangt ze niet....
Noch met een netje, noch met je camera....tenzij ze misschien stil zitten....maar dan zitten ze ook maar kort stil op dezelfde plek....
Het geeft even zo'n geluksgevoel....en ik geniet....

Dat is niet het enige geniet momentje van de dag, merk ik even later als ik mijn

Instagram open ...
Ik volg daar onder andere een Italiaanse tandarts....
Niet een gewone tandarts maar eentje die werkt voor kinderen met Down syndroom....en een angst voor alles wat een "witte jas' draagt...
Hij draagt daarom Disney jasjes... Lichtblauw met Lilo en Stitch of wit maar dan met 1001 Dalmatiërs....
Hij heeft een speciale band met deze kinderen....en zij natuurlijk met hem....
Er is geen filmpje dat van hem geplaatst wordt dat je met droge ogen kan aanschouwen....
Vanmorgen zag ik alweer zo'n pracht filmpje en weer heb ik even dat geluksgevoel....


Maar hup, tijd voor andere zaken....
Ik ga, nadat de doos al anderhalve week tegen de keukenmuur stond, het broeikasje in elkaar zetten....
Lekker klusje voor zo'n warme dag als het vandaag weer is....
Ik open de doos en zie de prachtig gesorteerde zakjes met buizen liggen als ook een zak bevestigingsmaterialen....
So far so good....
Ook de handleiding, één A4tje aan één kant bedrukt, lijkt me duidelijk.....
Hmmmzzzzz totdat......
Totdat je leest dat je buizen A, D, E en J moet hebben en je alleen op de buizen B, 14, 1 en helemaal niks ziet staan....
Nee dat gaat lekker....dyslexie kom je overal tegen....zelfs op gebruiksaanwijzingen....
Dan maar weer mijn eigen ruimtelijk inzicht aanspreken....

En zowaar....dat inzicht werkt nog....
Half uurtje ploeteren en het ding staat....
De plastic hoes er overheen is een grotere klus....
Maar wauw....wat een leuk ding voor een beginnend zelfkweker....
Straks hebben we echt home made boontjes, sla, komkommer, tomaat en radijs.....

Geen tijd meer om spulletjes voor de kas aan te schaffen want we moeten naar het zomerfeestje van de kerk....

Amerikaans zomerbuffet....
En als ik aan kom rijden zie ik voorbij de kermis een aardig zomers tafereeltje....
En ja hoor.....daar vallen de eerste druppels....
Een zomers regenbuitje...
Maar we laten ons niet ontmoedigen....
Het regenbuitje lost ook alhaast op nog voor het de aarde kan raken....
Er wordt geproosd..... muziek gemaakt.... heerlijk gegeten....gekletst....en plezier gemaakt....
En als de grote broer van de regenbui van zojuist over komt waaien en zich over ons uitstort, gaan we gezellig in de huiskamer van de kerk zitten....en gaan daar vrolijk verder...
Het derde geluksmomentje van de dag....
























Geen opmerkingen:

Een reactie posten