donderdag 20 juni 2024

20 juni 2024


Dag van:
Aanspreekpunt bewegingsonderwijs, aanspreekpunt en werkgroep ict, de lief en leed pot en dus organisatie rondom kaartjes, kalender en cadeautjes, taal coördinator, waar volgend schooljaar nog bijkomt aanspreekpunt briefing en coördineren teamkast.....
Nee, denken om een dag minder te gaan werken, lijkt me met dit op mijn lijstje niet handig....
Het was ook maar een vrije ochtend gedachte.....en ik schud hem even zo snel als de ochtend om was, weer van me af.....want ik wil immers ook nog gewoon gezellig juf kunnen zijn en tijd hebben voor die 'zo geliefde' administratie (hihi).....
Dan zou je zeggen, 'dat kun je dan toch op die dagen kunnen doen dat je niet werkt'.....nou nee bedankt.....als ik vrij ben, ben ik vrij.....
Nou ja, dat zeg ik dan wel, maar dat lukt nu ook niet altijd....
Vandaag wel, vandaag is mijn bapo dag....
En behalve dat ik s morgens voor half negen per telefoon de klas help opstarten....en behalve dat ik s middags als ik met Willem loop te winkelen een leerling met ouders tegenkom (hé hoe kan dat onder schooltijd?),die me aan de praat houden, doe ik niks wat met school te maken heeft ....

Ik had het willen doen....en ik denk dat dat ook wel gelukt was, als het zoals gewoonlijk geregend had....maar dat deed het niet want de zon scheen.....
Nou is werk dagelijkse kost maar dat is een zon in de zomer allang niet meer.....
Ik plant mijzelf dus op een tuinstoel.....
Ook niet echt snugger want dan zie je ineens wat er eigenlijk allemaal in de tuin moet gebeuren aan snoei en pluk werk.....
Ook nog helemaal geen tijd voor gehad.....en Willem dus ook niet.....

Maar heej.....als je een boek pakt en je neus er diep in stopt, dan zie je het niet meer....
Ik heb maar weer eens een boek over Parijs gepakt....
We gaan er de laatste tijd veel te weinig nog heen in verband met de steeds gemelde terreurdreiging....
Zeker nu met de op handen zijnde Olympische spelen staat heel Parijs op scherp.....
Gingen we er vroeger twee à drie keer per jaar even een weekend heen, het laatste anderhalf jaar zijn we er niet een keer geweest.....
Natuurlijk ook omdat Griekenland aan ons trekt....
Nou blijf ik wel op de hoogte van Parijs hoor, door de Instagram en Facebook pagina's die ik volg....maar in mij kriebelt Parijs altijd.....en na de Olympische spelen moeten we er ook hoognodig maar weer eens heen......

Vandaag lees ik het stuk over de vensterbelasting.....

In Nederland kenden we die ook maar in Parijs is de herinnering daaraan mooier zichtbaar dan in bijvoorbeeld Amsterdam waar ze de ramen gewoon dicht metselde en je alleen aan de stijlen eromheen nog zag dat er ooit ramen zaten.....
In Parijs deden ze dat anders....
Heerlijk frivool kunstzinnig Parijs schilderde gewoon een raam over het gemetselde stuk heen....
Je moet het weten, want anders zie je het heus niet en ga je er zo aan voorbij....
Alleen in de winter....ja dan zou je het wel kunnen opvallen ....
Want de zorgvuldig geschilderde bloembakken onder het ramen tonen elk seizoen natuurlijk de prachtig geschilderde kleurige bloemen.....
Op een hoek bij het plein van Centre Pompidou, daar vind je ze.....
Op 24 november 1798 stelde het revolutionaire Frankrijk een belasting in op deuren en vensters......
Minister van Financiën Ramel de Nogaret had net twee derde van de overheidsschuld geannuleerd en nu zat hij verlegen om nieuwe inkomsten.......
Zijn belasting varieerde van 20 tot 60 centiemen per raam of deur, naargelang de grootte van de gemeente waar het huis was gelegen.......
Vanaf de derde verdieping kostte een venster nooit meer dan 25 centiemen...... Keldergaten, daklichten en ramen die niet uitkwamen op een straat of tuin, waren vrijgesteld.......
Voor koetspoorten gold dubbel tarief.......
De eigenaars mochten de belasting doorrekenen aan hun huurders, zelfs al was dit niet voorzien in het contract.
Omdat ramen met een stenen midden- en tussenstijl fiscaal voor vier telden, werden veel oude vensters gemoderniseerd......
Maar het belangrijkste effect was dat de armen in sombere woningen gingen leven......
Van binnen somber maar van buiten oogde en oogt het nog steeds maar wát vrolijk......

Het leuke is dat ik s avonds in bad even op Facebook neus....
Ook daar heb ik veel Parijs, Barcelona en andere reis pagina's.....
En laat ik daar nou vanavond nog eens zo'n staaltje van vernuft tegenkomen.....
En alweer heeft het te maken met belasting ontduiking....
Het is dus van alle tijden.....

Dit keer gaat het ook over Frankrijk maar over Avignon.....het oudste huis van Frankrijk......
Het is 700 jaar oud en de benedenverdieping is kleiner dan boven omdat de belasting toen berekend en geheven werd naar de  afmetingen van de oppervlakte dat het huis aan de grond had.....
Dit vind ik nou van die leuke weetjes hè.....
Leuker dan zwart werken of wit wassen.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten