woensdag 5 juni 2024

5 juni 2024


Dag van:
Morgen is het zover....
Als je EU-burger bent, heb je samen met zo’n 360 miljoen andere Europeanen het recht om bij deze verkiezingen je stem uit te brengen......

Het is de bedoeling dat je deze stem gebruikt om te beslissen waar de Europese Unie zich de komende vijf jaar op moet richten; om de wereld waarin JIJ ook woont, te veranderen en wereldwijde uitdagingen aan te pakken; om invloed uit te oefenen op de toekomst van de Europese democratie.....
Op de toekomst van je kinderen en kleinkinderen.....

Niks is lastiger in deze tijd dan vijf jaar vooruit kijken....
Alles veranderd zo snel....
In 2019 had ik echt geen idee van AI....
Maar één ding wist ik wel....en al veel langer daarvoor;.....
Democratie is een kostbaar geschenk dat mijn generaties aan ons hebben doorgegeven......
Zij zijn ervoor opgekomen en hebben ervoor gevochten.......
We moeten democratie nooit voor lief of vanzelfsprekend nemen......
Het is aan ons om deze te behouden, sterker te maken en door te geven aan de generaties die weer na ons komen......of al klaarstaan.....

Hoe meer mensen er gaan stemmen, hoe

sterker de democratie wordt......!!

Toch zijn er mensen die ik spreek, die niet weten wat de EU inhoudt....
Nou, de Europese Unie (EU) is een economische en politieke samenwerking van 27 Europese landen (lidstaten)......
Deze landen hebben aan de EU bevoegdheden gegeven om gemeenschappelijk Europees beleid te voeren.......
Maar ze zijn er ook om bijvoorbeeld vrijheid, veiligheid en recht te bieden....
sociale uitsluiting en discriminatie te bestrijden.....de kwaliteit van het milieu te beschermen en te verbeteren.....of bij te dragen tot de vrede, de veiligheid en de duurzame ontwikkeling van de aarde....
En dit zijn maar een paar doelstellingen die ik opnoem.....

Poeh, wat een klus om al die landen met eigen culturen, tradities, eeuwenoude gewoontes, talen etc. met de neus dezelfde kant op te krijgen.....


En toch hè.....
Meer dan de helft van jongeren tot 35 jaar (55 procent) vindt dat de Europese Unie vooral voordelen heeft voor Nederland.....
Zij zijn daarmee een stuk positiever gestemd dan oudere mensen......
'Alleen samen kun je echt iets bereiken' is hun motto....
Leuk artikel trouwens waar ik dat las....
Op de een of andere manier gaf het me weer moed en moet het me nóg positiever denken....

Maar goed, dat dezelfde kant op krijgen, dat is niet mijn 'directe pakkie an'....
Wat ik moet doen is een goede keus maken en dat is zowaar geen gemakkelijke opgave....

Stemwijzer wat ben ik blij met je....
Dit keer breng je me niet in verwarring....
Ik beantwoord de vragen....heb een paar blanco antwoorden over dingen waar ik écht geen verstand van heb.....geef dan aan wat voor mij de belangrijkste punten zijn....en.......
Ja hoor, daar komt een niet onaardig resultaat uit.....
Misschien niet wat ik landelijk zou stemmen maar wel een partij waar ik niet lijnrecht tegenover sta.....

Nu nog even kijken wie de kandidaten

zijn....
Ik ga toch maar weer op een vrouw stemmen geloof ik...
Ja sorry ik weet het...het is vijf jaar later.....genderneutraal tijdperk en zo....maar toch hè.....

Hoe dan ook.....wie dan ook.....wanneer of waar dan ook.... STEM morgen!!!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten