dinsdag 4 juni 2024

4 juni 2024


Dag van:
Thuiskomen....beroerde nacht.....drukke dag.....
Willem die al voorstelt iets makkelijker te eten te halen....
En ik duik naar buiten....
Maar behalve dat ik natuurlijk dan vaak op een tuinstoel plof, zit ik ook oh zo graag op het trapje naar de vlonder.....
Een trapje met een legendarisch verhaal eigenlijk....
Want 17 jaar en 10 maanden geleden zat ik hier ook...... in het maanlicht......en belde met Willem....
Gewoon....over hoe het ging.....
Gewoon over koetjes en kalfjes.....en onze gezamenlijke studie....
Gewoon over de maan en de Poolster die hij in zijn tuin zittend en ik vanaf het trapje zag....
Tot Willem zei "als ik naar je toe kom praat dat een stuk makkelijker"....
Het was al kwart voor 11, maar hij kwam....
Hij ging niet meer weg ook.....
En dat was het begin van een nu bijna achttien jaar durende liefde....

Vandaag zit ik er dus ook....

En ik luister in eerste instantie eens niet naar de vogels die in rijke getale hun liederen kwelen....
Naast mijn oren heb ik immers nog meer zintuigen....
En vandaag is mijn neus vooral geprikkeld...
Bovenop het trapje word ik namelijk omringd door onze Jasmijn die sinds vandaag in volle bloei staat....
Ik laat me bedwelmen door de zoete geur....
Wat is dat toch heerlijk.....

Toch grappig dat ik het gister nog over de kamperfoelie had...
De kamperfoelie staat voor betrouwbaarheid, toewijding en verbondenheid......
Ze hebben ook een sterke zoete geur en de bloemen van de kamperfoelie zijn er in de kleuren: roze, wit, rood, paars en geel.....
De naam Kamperfoelie is een verbastering van de Latijnse familienaam Caprifoliaceae, wat 'Geitenblad' betekent, omdat ook geiten graag van de struiken snoepen......

Jasmijn staat symbool voor puurheid, eenvoud, bescheidenheid en kracht......
In de Filippijnen is jasmijn de nationale bloem, maar ook daarbuiten is het een internationale beroemdheid......
Ze is wereldwijd bekend met bijnamen als Maagd van Orléans, Schone van India en Duce di Toscane.......
De botanische naam is afkomstig van het Perzische Yasmin, dat 'geschenk van God' betekent.......


Als je denkt aan jasmijn denk je misschien direct aan opvallende bloemen met een aangename zoete geur, maar ze hebben nog meer bijkomende voordelen..... 
Ze hebben een bepaalde aantrekkingskracht voor de dierenwereld, bijvoorbeeld op vlinders.....
Jasmijn is ook zeer aantrekkelijk voor bijen en in sommige gevallen zelfs wilde konijnen......
Zie je wel....die bijen weer....
Voor ik het weet is onze Jamijn weer leeggezogen....

De bedwelmende geur van jasmijn wordt vaak gebruikt in meditatie door middel van wierook of olie en ontspanningspraktijken om een gevoel van kalmte en sereniteit te bevorderen......

Jasmijn is met name geschikt voor de behandeling van acne en eczeem, maar kan worden gebruikt voor de verzorging van alle huidtypes.......
In aromatherapie verlicht jasmijn depressie en is ontspannend en opwarmend......
Het is ook bekend als een afrodisiacum en is erotisch stimulerend.......

De oude Romeinen gebruikten

kamperfoelie als medicijn bij borstproblemen en urineweginfecties......
In Japan, maar ook in de rest van Azië worden de bladeren en bloemen gebruikt in thee voor keelontstekingen, bacteriële dysenterie, griep en ontstekingen van de urinewegen en geslachtsorganen........
Als plant van de liefde zou kamperfoelie met zijn 'midzomernachtgeur' het libido stimuleren en voor erotische dromen zorgen......
 
Jeeeeeetje twee erotisch stimulerende planten in de tuin...
Je zou hier een orgie kunnen beginnen....
Of een klein apotheekje.....

Nou voel ik niet direct de erotiek in mij ontspruiten en evenmin is daarom hier de liefde tussen Willem en mij ontstaan want toen had ik nog niet eens een jasmijn..... Maar ontspannend is het zeker met al die zoete geuren.....
En dat is precies wat je nodig hebt na een drukke dag.....


En even die gedachte aan bijna achttien jaar geleden.....

Gedicht.....
Beloof me kind, als ik van hier verdwijn
treur niet om mij, straks bloeit weer de jasmijn
en geurt de kamperfoelie. Erger zou het wezen
als zij verdwenen waren, en ik er nog zou zijn.

Hugo Pos


Geen opmerkingen:

Een reactie posten