zaterdag 8 juni 2024

8 juni 2024


Dag van:
Dat is nog eens gezellig beneden komen met de tuindeuren wijd open en Willem en zijn zus en zwager al op de vlonder aan het ontbijt....
De zon schijnt, alleen de parasol die Willem daartegen moet beschermen, staat me hopeloos in de weg....

Niet alleen trouwens omdat deze de zon tegenhoudt maar ook nog eens omdat twee behoorlijke aan de maat zijnde duiven hun nest in onze conifeer aan het bouwen zijn....
En wat gebruiken duiven als nestmateriaal......? 
Duiven gebruiken takjes, bladeren en stro om hun nesten te bouwen......
Het resultaat is een rommelig gemaakt nest, hoewel je er toch een bijna ronde vorm in kunt ontdekken.......
Bijna dan maar eerder zou ik het noemen  'maar nog niet helemaal'......

Rommelnesten dus ....en niet van takjes maar een nest van behoorlijke takken, die van rommeligheid ook nog wel eens uit een boom komen vallen....... 
Tja en dan maken zij gewoon weer een nieuw nest......
Nou dit nest zit zo vast in de conifeer dat het er, al zou het willen, echt niet uit kan vallen.....
Zelfs de duif zelf heeft moeite zich tussen de conifeer te wringen.....
Trouwens....de broedduur is ongeveer 16 tot17 dagen......
De jongen zitten 28-29 dagen op het nest....
Daarna zijn ze al behoorlijk vliegensvlug....
En dat hoop ik ook echt want onze katten hebben alles alweer in de gaten....

Ik ben weer helemaal blij met al dat vrolijke gefladder en vooral geklapwiek van de vleugels.....nu het vogelhuisje waar de koolmeesjes huisden weer leeg staat....
Alleen, wat ik dan weer niet wist is dat je van duiven ontzettend veel last kunt ondervinden.....Ja oké je vindt straks natuurlijk overal duivenpoep, maar ze verspreiden net als ratten, muizen en vliegen ook ziektes.....
Een duivennest is een bron van bacteriën en daarnaast brengt een duivennest ook ander ongedierte met zich mee.....zoals vliegen, mijten, kevers en kakkerlakken....
Ik weet niet of ik daar nou op zit te wachten maar een nest weghalen mag in Nederland ook niet....


Oh ja, het is trouwens een houtduiven paartje.....
Kennen jullie trouwens het ezelsbrugje om de zang van de houtduif te onderscheiden van de zang van de Turkse tortel.....
Ik leerde het van de Vogelbescherming....
De vijflettergrepige koe-KOE-koe … koe-koe van de houtduif komt overeen met ‘Ik BEN een … hout…duif terwijl de drielettergrepige koe-KOE-koe van de Turkse tortel overeenkomt met Ik BEN Turk......
(Maar ik weet eigenlijk niet of je dat tegenwoordig nog mag zeggen....het is echter goed bedoelt)....

Enfin, het is me dus een drukke van belang op onze vlonder....
Kakelende mensen en roekoe-ende duiven....euh....roe-koe-koe-koe-koe-koe-ende duiven.....

Tegen de middag nemen schoonzus en zwager we afscheid....
Gelukkig zien we ze gauw weer, nu we besloten hebben om deze zomer naar hun huis in Hongarije te komen....
Vanmiddag zit ik dus ijverig achter de computer om reizen te vinden nadat ik eerst weer meneer de galbak acties probeer te verhelpen....
En zowaar lukt me dat....
Facebook is wederom zichtbaar...

Één ding is zeker....we gaan met de trein....!
Zo'n twaalf uur reizen is dat naar Boedapest, met 5x overstappen.....
Maar de reis schijnt de moeite waard te zijn.....
We willen trouwens ook wel graag Boedapest in....
Schoonzus en zwager wonen daar ongeveer anderhalf uur van vandaan...
Maar als we de prijzen van de hotels zo bekijken gaat Boedapest er niet in zitten vrees ik....

Tjonge wat een dure stad.....!!!!
Een mooie stad maar een dure stad.....
Ik zoek me helemaal suf naar alternatieven....
Misschien via Berlijn terug....ook leuk ...
Of via Wenen misschien....mijn vader hield zo van die stad....
Van Boedapest naar Griekenland gaat m al helemaal niet worden....
Tjonge wat moet je dan omvliegen zeg....
Om half twaalf s avonds heb ik vier vellen vol mogelijkheden vol geschreven en nog niks besloten....
Morgen maar weer verder dan.....?
Die vakantie van ons dat wordt wat dit jaar.... pffffft......


Geen opmerkingen:

Een reactie posten