zondag 15 september 2024

15 september 2024


Dag van:
Om het weekend krijg ik mail van Brainwash....
Dat krijg ik al jaren en ik heb ook al wel over onderwerpen van Brainwash geschreven in het verleden, of ze als bron gebruikt...
Brainwash is een vrij toegankelijke vindplaats waar je buiten de waan van de dag denkers, schrijvers, journalisten en kunstenaars tegenkomt die stilstaan bij persoonlijke en maatschappelijke vraagstukken......
In verschillende dossiers vol video’s, podcasts en artikelen ontdek je een schat aan onverwachte ideeën.....
Eigenlijk alles wat je nodig hebt als je zoekt naar je eigen weg in deze complexe wereld en zelf wilt bepalen wat je vindt.....
Brainwash is een platform van HUMAN en bestaat naast deze website uit verschillende radio- en televisieprogramma's op NPO 2 en NPO Radio 1......(Brainwash)

Vandaag kreeg ik dus weer mail....
Gretig lees ik de nieuwe artikelen...
En het onderstaande stemde me even tot nadenken;....

--Ken je dit raadsel? "Na een auto-ongeluk overlijdt een vader en raakt zijn zoon ernstig gewond. De jongen wordt met spoed naar het ziekenhuis gebracht voor een operatie. De chirurg komt binnen, ziet de jongen en zegt: 'Ik kan hem niet opereren, want dit is mijn zoon.' Hoe kan dit?"
Veel mensen denken dat de jongen geadopteerd is of dat hij twee vaders heeft. Het juiste antwoord? De moeder is de chirurg. Toch denken de meesten hier niet direct aan. Ondanks dat we weten dat vrouwen chirurgen kunnen zijn, associëren we dit beroep onbewust vaak met mannen. 

Nou was ik toevallig de laatste maand de

serie van het Wilhelmina Kinderziekenhuis aan het kijken.... 
Één van de hartchirurgen is een vrouw....voor iemand van mijn leeftijd noem ik het zelfs 'een meisje'....een allochtoon meisje ook....
Dat er vrouwelijke chirurgen zijn dat wist ik dus wel.....en je ziet er steeds meer....
In de serie van 'the Good Doctor' is het zelfs fifty fifty.....en daar is ook een vrouwelijke hoofdchirurg....

In het onderwijs kom je bijna niet eens meer mannen tegen....
Ik moest even nadenken of dat ook voor de directeuren van scholen zo is....want je ziet wel vrouwelijke directeuren maar over het algemeen zijn het toch ook nog mannen die deze functie bekleden....

In het artikel staat ook dat de media vrouwen veelal nog steeds als lustobject neerzet....
Is dat zo....???.
Hoe vaak moet ik niet naar bezwete sixpack's kijken die stoer op steigers staan te pauzeren....?

Het artikel is geschreven door filosoof  Lieke Asma ....
Ze schreef een boek over vooroordelen...'Blinde vlekken'....
En nou geloof ik zeker dat wij allemaal onze blinde vlekken hebben....maar vanavond kijkt Willem natuurlijk weer sport....

Het is tenslotte zondag hè....
Bord op schoot, sportjournaal, sportnieuws, studio sport, sport laat....
Al moet ik zeggen dat hier, naast Netflix,  dagelijks sportzenders aan staan....daar hoeft het geen zondag voor te zijn....
Maar goed zo'n zondag blijft toch speciaal....
En weet je wat me dan opvalt.....?
Vroeger bestond sport eigenlijk alleen voor, door en uit mannen.... behalve turnen en dansen en nog een paar typisch vrouwelijke sporten dan....
En de sportprogramma's.....?
Het was ondenkbaar dat er een vrouwelijke sportjournalist, sport commentaar of sport presentatrice op tv kwam....
Maar tegenwoordig....?
Elk sportprogramma kent wel een vrouwelijke presentatrice/journaliste of commentator....
Er zal vast nog veel gedaan moeten worden aan het vrouwbeeld maar eigenlijk vind ik dat we best op de goede weg zijn.... ....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten