maandag 9 september 2024

9 september 2024


Dag van:
In een gezond lichaam zorgen de zenuwen ervoor dat er signalen vanuit het lichaam naar de hersenen gaan.......
Als het om pijnsignalen gaat, zorgen de hersenen ervoor dat het signaal wordt omgezet en we pijn ervaren.....
Artsen onderscheiden drie soorten pijn....
Pijn door weefselschade (nociceptieve pijn): bijvoorbeeld door een schaafwond of een verzwikte enkel......
Zenuwpijn (neuropatische pijn): bijvoorbeeld door een beschadigde zenuw na een diepe snijwond of zenuwschade door suikerziekte.....
Orgaanpijn (viscerale pijn): bijvoorbeeld door een blindedarmontsteking......

Het vervelende is dat je pijn niet van buiten ziet...
Tja, een verkrampt gezicht misschien of samengeknepen lippen, vertrokken gezicht.....

Laatst sprak ik een vrouw die de ziekte SLE heeft....
SLE is een chronische ontstekingsziekte....
Zomaar uit het niets kunnen er zomaar overal ontstekingen ontstaan.....
Ach, ze liep wat moeilijk....een ontsteking in de heup dit keer ...
Maar verder kletste ze gewoon gezellig en liep een eindje mee op....we hebben zelfs nog even gelachen....
Ik weet nog dat iedereen dacht dat ze de boel in het ootje nam omdat ze dachten dat ze niet meer wilde werken.....
Ik hoop dat die mensen zich nu achter de oren krabben en zich rot schamen....

Pijngedrag hangt dus niet alleen af van de

mate van pijn, maar ook iemands persoonlijkheid of reacties vanuit de omgeving......
Sommige gedragingen zijn helpend en zorgen dat op lange termijn de pijn niet toeneemt, andere gedragingen zijn juist onhandig en – hoewel ze op korte termijn vaak pijnverminderend zijn – zorgen ze op lange termijn voor meer pijn......

Nou ben ik wel wat pijn gewend....
Ik loop er makkelijk mee door....te lang soms...of net zo lang tot de pijn niet te houden is....
En trouwens met artrose/artritis heb je eigenlijk overal ergens wel altijd pijn....
Voordat we wisten dat ik een nekhernia had, heb ik er vijf maanden mee doorgelopen tot ik niet meer kon....
Kan ik dan niets meer....?
Jazeker wel....het gaat alleen veel gedoseerder....
Even iets doen en weer zitten....weer even iets doen (geen zware dingen) en weer zitten....
Je probeert een beetje uit wat wel en niet lukt....
Gisteren liepen Willem en ik over een marktje maar was ik na een kwartiertje blij dat we een terrasje zagen waar ik even kon zitten om koffie te drinken....om daarna rustig terug naar de auto te lopen....


Waarom ik dit schrijf is omdat er mensen zijn die zo makkelijk oordelen....
Pijn zie je niet.....maar het zit er wel ...
Je wordt pas serieus genomen als je op bed onder de dekens ligt met hoge koorts, je been in het gips hebt, onder de blauwe plekken zit of zoiets....
Terwijl ik met koorts zelfs nog maar mijn werk ga....
En vaak is het ook wel zo dat je eerst iets zelf meegemaakt moet hebben voor je er over kunt meepraten....dat wil ik best begrijpen....
Wat ik alleen niet begrijp is dat als je het niet hebt meegemaakt er wel zo gemakkelijk over ge- of veroordeeld wordt....

Iemand serieus nemen', 'goed naar

hem/haar luisteren', betekent dat je ervan uitgaat dat iets 'echt' is en dus waard om rekening mee te houden.....ook als het om iets gaat dat je van de buitenkant niet ziet....

Ik neem voor de eerste keer zou ik zelfs zeggen, mijzelf dit keer wel serieus....
Ik luister, hoe lastig ik dat, om duizend redenen, ook vind, nu wel naar mijn lijf en de pijnsignalen....om erger voor later te voorkomen.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten