zaterdag 7 september 2024

7 september 2024


Dag van:
 Uit Haarlem komen ze vandaag...
Ze willen met eigen ogen constateren dat mama/oma écht rustig aan doet....
En ze trotseren met hun komst heel wat files want de A2 zit aan alle kanten dicht en bij Arnhem is de Airborne oorzaak van verkeersdrukte...
We zitten net goed en wel lekker buiten als zoon en schoondochter aankondigen nog iets in de stad te doen te hebben....
Zij gaan dus en kleindochter Luna gaat mee....
Papa zal haar dan meteen laten zien waar hij zijn jeugd zonden heeft begaan toen hij jong was en uit ging....
Kleinzoon Michael blijft liever bij oma....

Heerlijk zo'n 1 op 1 gesprek met je

kleinzoon....
Allereerst geniet hij natuurlijk van alles wat zich op en om het water bij de vlonder beweegt....
We bekijken de waterlelies die je bijna met het blote oog verder kan zien opengaan...
"Oma je hebt ook roze"...
Jazeker, die heb ik nog van jouw vader voor mijn verjaardag gekregen...het zijn er nu al drie....
Samen verbazen we ons over de natuur verschijnselen....
Bij zonsopgang gaan de waterlelies open en bij zonsondergang weer dicht...
Wie heeft dat zo bedacht en waarom ...
Ik vertel Michael dat ik die gedachte gisteren ook had bij het appels schillen voor de appeltaart...
Ik had zo'n appel in mijn hand en dacht 'in maart was je nog een simpel bloesem bloempje en nu ben je al zo'n grote sappige appel en wordt je een appeltaart....
Mooie wonderlijke natuur........


Verder praten we....over de toekomst....
"Ja oma ergens in mijn achterhoofd onthoud ik wel dat ik misschien rechercheur wil worden maar nu concentreer ik me er toch eerst op dat ik van havo naar het vwo wil.....
En dan komen de heerlijke verhalen over de juf Frans die maar steeds in de zachte G woorden die zachte G hakkelt.....en die persé wil dat ze een eenvoudig Frans boekje lezen maar Michael stiekem toch de vwo versie van het boek leest....
Over de docent wiskunde die je niet één woord buiten wiskunde om in de mond moet leggen omdat hij dan het hele wiskundeles vergeet en met prachtige andere verhalen komt....
Vooral het verhaal over zijn gepensioneerde politie herdershond die hij van een agent kreeg en die getraind is op 'billen bijten'.....
Dat billen bijten' is de hond ook nog niet verleerd...
Natuurlijk over zijn vrienden en hun avonturen samen......... meestal videogames....
En zo blijven we bij dat laatste hangen en krijg ik fantastisch boeiende verhalen over die games waarover Michael prachtig kan vertellen.....en oma oprecht geboeid naar zit te luisteren....
Waarbij je je dan moet voorstellen dat vier vijfde met zware baard in de keel stem vertelt wordt een eenvijfde met een hoge piepstem....

En zo hebben we het weer over de toekomst die volgens Michael goed in de weg gezeten wordt door Poetins en andere oorlogszuchtige leiders en over het feit dat er mooie dingen uitgevonden worden maar dat er altijd weer mensen zullen zijn die er slechte dingen mee doen...
Wijs kind ...
Voor de vergrijzing heeft hij ook wel een oplossing....."ach oma er komt wel een verjongingspil waardoor niemand meer oud wordt maar voor altijd jong.... volgens mij bestaat die zelfs al"....
Ik geloof dat ik toch met liever niet zo'n pil ga slikken.....
Oma's horen oud te zijn.....


Daar komen de anderen weer aan...
Puber Luna is heerlijk aanwezig....gekke bekken trekken en lekker eigenwijs en op een leuke manier tegendraads doen...
Ons aller hamvraag bij Luna is 'hoe krijgen we haar aan het lezen'...
Haar antwoord hierop 'hoe krijg ik jou aan het stoppen met roken'.....
Zo en oma is uitgepraat en doet maar even wijselijk niet meer mee aan de discussie....

Eten is wel weer even een dingetje want

Robbert mag natuurlijk nog niet alles eten....en misschien wel nooit meer....
Voor Robbert wordt dus wat anders gehaald en de rest van de familie doet zich te goed aan frites en bijbehorende etenswaar....

Jammer dat het alweer tijd is om te gaan...
Maar deze oma voelt zich toch wel moe, dus het is goed zo ....
Oma mag echt niks doen en alles wordt keurig door kinderen en kleinkinderen opgeruimd....
Wat een gezellig dagje....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten