donderdag 12 april 2018

12 april 2018

Dag van:
Twee minuten voor de wekker word ik wakker...
Gauw maar uitzetten dat ding... wordt Willem, die vandaag weer vrij ouds, er niet wakker van...
Bengel trekt zich uit...
Ze heeft me vannacht aardig bezig gehouden... springen op min zij.. kopstoten geven... zo van liggen dat ik geen kant op kon...
En ik pik het allemaal maar....
Van... nu zachtjes aankleden..sssst poes... badje slaapt...
Schoenen beneden maar aan doen... geluidloos op blote voeten naar beneden...
Snel de buitendeur open en honden naar buiten..
Eén oor aan de trap... ja.... de baas slaapt door...
De tulpen stralen me tegemoet...
Wat hou ik van tulpen... kleurrijk en fier...
Nu gauw medicijnen nemen... koffie zetten en héél zachtjes de hondenbrokken in de voerbakken...
Sssst zachtjes toch stom Senseo apparaat... je maakt de heer des huizes wakker...
Van... ik wil net gaan zitten met mijn bakkie ochtendtroost... laat de honden binnen en.... ja hoor... Willem komt beneden... alle voorzichtigheid ten spijt...
Ik feliciteer hem met zijn vader die vandaag jarig zou zijn...
Wat ben je vroeg wakker zeg ik nog...
Ja.. antwoord hij... maar ik ga zo weer op de bank verder slapen... gezellig bij de honden...
Ik zeg het je... die man van mij spoort niet...
Ik wens hem een fijne dag en ga...
Het leven van alle dag in...
Zoals meerdere met mij bewijst het drukke verkeer op de brug me...
Vandaag iemand van een stichting in de klas die ern lering komt observeren en en les waar het vooral om zintuiglijk ervaren gaat...
Van... slik... nog een keer slik...
 Ik wou nu dat mijn dappere natuurr kleindochter er was...
We gaan regenwormen voelen...
Eerst opgraven uit de aarde en dan op je hand laten kronkelen...
Ik ben niet niet vies van wormen hoor... maar moet me er toch even overheen zetten zo vroeg op de ochtend...
De kinderen niet... die vinden het geweldig ...
Sommigen voelen vooral... anderen kijken aandachtig...
Naast me zie ik er eentje in een broekzak verdwijnen...
He boefje... je mama ziet je aankomen...
Ook donker zegt hij nadat ik net verteld heb dat wormen graag in het donker leven..
Ja maar dan liever onder de grond zeg ik nog..
Thuis grond... probeert hij ...
Weet je wat... opper ik... ga thuis in de tuin maar zoeken..die zijn nóg groter dan deze..
Hij trapt erin en de verfomfaaide worm wordt tevoorschijn getoverd...
Ondertussen ligt de vloer onder de gemorste aarde... dat wórdt vegen...
Van... hebben we de meesten met zover dat de jas uit mag of open.. vanmorgen is het te frisjes daarvoor...
Hè wat zit de kleuter wereld toch soms verwarrend in elkaar...uit aan open dicht
We blijven vandaag zintuiglijk bezig en ik pak voor ieder een bak sensopathisch materiaal...
Net als ik gezegd heb dat het er veel beter aan toe gaat dan een paar maanden geleden, vliegen rijst, zand en macaroni ons om de oren...
De vloer ligt bezaaid...
Niet opa maar juf Bakkebaard veegt de vloer met een bezem met een bezem...
Alwéér..
De middag leer ik de kinderen dat je je eigen stem in een ballon kan horen als je hem tegen je oor houdt en dan zijdelings in de ballon praat..
Ze snappen er niks van maar vinden het mateloos interessant..
Kom eens uit de ballon hoor ik een leerling zeggen..
Voorzichtig maak ik het knoopje los en laat de ballon naast het oor los....fffrrrrt... weg vliegt de ballon....
Hij is eruit zeg ik...
Dat had ik nou beter niet kunnen doen blijkt wel als er op de grond de stem gezicht wordt...
Och jee.. hoe los ik dit nou weer op..
Ik blaas de ballon weer op...  mond open ....laat de lucht in de mond los...
Zo nou heb je hem weer zeg ik...
Zucht.... ja...
Neej.. zeg ik.. je kunt nu ja zeggen... probeert maar.... en ja hoor.. de stem zit er weer in...
We blazen nog wat bellen... spelen met knetter zeep en klaar is de dag...
We gaan naar huis toe.... nou ja.. behalve één leerling die het taxibedrijf vergeet op te halen...
Na eindeloos bellen ern drie kwartier verder kan ook de laatste kleuter gaan....
Van.. nog gauw alles noteren en naar mijn vriendinnetje..
Even gezellig koffie leuten en de week doornemen..
Over de huwelijksvoorbereidingen van haar dochter... haar werk....mijn werk.... de actualiteit... het weer enz.
En eindelijk eindelijk vinden we een vrije datum die matcht om samen op stap te gaan...
Van... vorig jaar op Koningsdag hebben we voor het eerst geen Koningsfeest in de stad gevierd maar zijn we voor de eerste keer van ons leven naar de Keukenhof gegaan...
We hadden nooit gedacht dat we daar zo van zouden genieten... want wat was het mooi en  wat word je verschrikkelijk blij en vrolijk van al die kleurenpracht..
Toen die dag spraken we af elk jaar terug te keren.. en dat gaan we dit jaar ook doen... en wel op 30 april...
Gewoon ouderwets Koninginnedag dus...
Met een gerust hart na deze geslaagde planning, kan ik weer naar huis....
Van... Willem en Babeth hebben Chinees gehaald... lekker...
We horen een prachtig lied op tv... vertolkt door Lennette van Dongen en Cor Bakker... een vergeten lied.."Ik denk aan jou"
Ontroerend mooi...
Van.. en tja dan duik ik weer in dé verborgen geschiedenis...
Tjonge die Napoleon.. zo klein als hij was.. heeft wel even grootse  bouwwerken nagelaten..
Dé Arc de Triomph bijvoorbeeld waar ze maar liefst 29 jaar over gedaan hebben voor die klaar was..
Hij liet ook 5 extra bruggen bouwen over de Seine... die toen natuurlijk niet alleen maar rondvaart boten had rondvaren maar vol was van handelsschepen...
Wegen werden verbreed... fonteinen aangelegd die allemaal hun water uit de Seine aangevoerd kregen...
Maar tja.. men kan niet altijd een gevierd veldslagen winnaar zijn.. en zo verloor hij een slag in Spanje... zorgde voor een bankroet ijn Parijs waardoor 270 banken moesten sluiten en zo naderde ook het eind van onze Napoleon...
Een einde dat pas echt een einde was na het verlies in Leipzig en de Russische invasie... tsaar Alexander was notabene zelf ook meegekomen naar Parijs...
Dag Napoleon.. welkom Alexander...
Van.. maar mensenkinderen wat een gedoe is dat vroeger toch allemaal geweest.. de één ging.. de ander kwam..
Ook die Russische bezetting duurde niet lang en toen kwam er ineens weer een koning aan de macht.. Lodewijk de 18e.. een broer van de onthoofde voormalige koning...
En of dat niet alles was, keerde Napoleon ook nog eens terug naar Parijs... en Lodewijk vlucht weer...Napoleon verliest bij Waterloo een slag... Napoleon weer weg.. Lodewijk de 18e weer terug... die weer dood gaat in 1824 en koning Karel (zeg maar de 10e) ten tonele verschijnt...die de oude monarchie van voor de revolutie terug wil... wat de bevolking weer niet pikt..
Hup gooi er maar weer een opstand tegenaan... en koning in ballingschap..
Toch nog maar een koning... voor de verandering maar weer een Lodewijk maar dan Lodewijk Filips... en dit werd dan tevens echt de laatste koning...
Van.. je hoort mij voorlopig even niet meer klagen over de politiek hier...
Iets interessanter is dat  Parijs zin culinaire naam aan de tijd rond de tweede helft 19e eeuw te danken krijgt...
Parijs werd nu ook gastronomische hoofdstad van de wereld...
Er was een nieuwe eetcultuur ontstaan.. de verfijnde keuken...
Dé éérste restaurants ontstonden...
Waarover morgen meer... smakelijke nacht gewenst...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten