donderdag 5 april 2018

5 april 2018

Dag van:

Nóg even dan... een paar minuutjes...
Willem is vrij dus ik hoef geen ontbijt te maken...
Nog 5 minuutjes erbij dan....
Ik hoor de honden ook nog niet...
Oooh wat is het bed lekker warm...4 minuutjes dan...
Wat zal ik aantrekken...even nadenken...
Eventjes dan nog...en minuutje
Van... en voor ik het weet lig ik een kwartier langer in bed dan gepland en is het haasten geblazen...
Nou ja... ach... haasten.. het valt nog wel mee.. als het maar niet teuten wordt..
Heerlijk zo even tijd rekken...
Maar dan...een briefje op het aanrecht voor Willem en klaar voor vertrek...
Volle bak vandaag in de klas... ze zijn er allemaal...
Er wordt hard gewerkt en veel geregeld...
Vervelend alleen dat het regent en we niet buiten kunnen spelen...
Éen dag duurt op de een of andere manier altijd langer als je binnen blijft...
 We vullen de tijd maar met Bumba de clown en Teletubbies...
Wát me opvalt is dat filmpjes met nietszeggende kreetjes en kreuntjes veel meer in trek zijn dan duidelijk gesproken filmpjes...aaaahhhh....prrrrrt....bllllbrrrr...zzssjjjff.... oh oh......
Ze kijken en luisteren er ademloos naar.... en begrijpen precies wat er gebeurt..
Maar tja.. denk ik dan verder... en denk daarbij aan liedjes voor volwassenen die zelfs wonnen bij songfestivals ....wij vinden ook de liedjes met lalala.... sjoebidoea.... sjingelingeling... de mooiste.....dus waar hebben we het over...
 Enfin ik hopsa falderaldera  de middag nog wel door...
Van... wiezewallakristalla zelfs zo goed dat we de tijd vergeten...
De bel... en help... tassen nog inpakken en jassen aan....
Dát wordt turbo aan...
Gelukkig zijn we altijd op tijd dus we hebben wel wat credits opgebouwd bij de chauffeurs...
Van... nu nog even wat administratie bijwerken...hmzzzz wachtwoord error....
Dan maar de overdracht... en uitprinten maar...hmzzzz printer werkt niet..
Ik hou van techniek...
Weet je wat... ik ga lekker naar mijn vriendinnetje die ik al in weken niet gezien heb...
Van... ze juicht me naar binnen...
Dat noem ik nog eens welkom...!
Nou oké dan... printer aansluiten... watermeterstand doorgeven met qr code.... app van de e-mail herstellen....
Ik zeg: achterstallig vriendschapsonderhoud ha ha ha...
Maar dan lekker aan de koffie...
 En in sneltrein vaart... zeg maar TGV vaart.. bij beppen...
We hebben alleen zo veel bij te praten dat we aan een uurtje nooit genoeg hebben...
We eindigen met de conclusie dat Uranus in de sterren staat en dat het een slecht tij is...
We moeten dus heel snel samen iets leuks gaan ondernemen...
Maar ja.. tijd... liefst nog overlappende tijd... tijd dat we tegelijk vrij zijn dus...
Én een beetje mooi weer... dat zou ook leuk zijn...
Van... Koningsdag dan weer Keukenhof doen?
Nee moet werken...
Vrijdag dan?
Nee... dan moet ik werken...
Weekend dan?
Hè  weekend dienst...
Nou ja... dan zien we wel weer...
Van... ik moet gaan... de nasi wacht...
Nóg steeds niet aan thuiskomen kunnen wennen zonder blaffende Bikkel..
Akelig stil bij het openen van de deur..
Na het openen van de tweede deur... de hal deur... wel twee enthousiaste andere hondenbeesten die je verwelkomen...  en een om je benen cirkelende Bengel....maar het voelt niet compleet...
Van... Willem... de nasi.. en de meiden van Willem komen binnen...
Ik ben ineens niet meer zo in the mood om gezellig te doen...
Hoor de verhalen aan.... kauw lusteloos de nasi weg... en kijk journaal...
Asperge seizoen voor geopend... ach..
Rook ruimtes in de horeca definitief sluiten... ze doen maar...ik rookte toch al buiten..
Persoons gebonden budget aan nog strengere regels laten voldoen... te weinig mogelijkheid om het te weigeren... wat een waanzin...
Moet je eens kijken hoe sommigen in het speciaal onderwijs hun best moeten doen...
Referendum over de donor wet....
Ha grappig... ik ben niet zo'n voorstander van een referendum... toch wil ik wel graag zelf een briefje invullen over wat er met mijn organen gebeurd en dit niet bij voorbaat door de regering laten beslissen...
Dilemma dus....
Van... zo.. ik ben weer over mijn dipje heen....
Ik overleef zo'n  dipje al sneller dan vorige week...
Ooooh... ben zelfs vergeten dat Bengel gisteren 1 jaar is geworden....
Arme lieve Bengel...
Te klagen heeft ze natuurlijk niet want als er één hier in huis te pletter verwend wordt, is zij het wel..
Elke dag en heel blik voer en nog droge brokjes...
Elke dag bovenop het vrouwtje in slaap vallen
Elke avond bij het vrouwtje op de stoel op de rugleuning liggen zodat ik nauwelijks meer bewegen kan...
Elke dag wel honderd knuffels en aaitjes en kussen...
En een baas die voor het eerst in zijn leven van een kat houdt...
Nee... die komt niks tekort.... onze Bengel...
Maar stom vind ik het wel van mezelf..
Van.... maar even mijn boek induiken...
Het wórdt nu toch wel al te gruwelijk in die verborgen geschiedenis...
Lees in je in de reguliere geschiedschrijving over de gildes waar ambachtslieden bij aangesloten waren... nou hoed je want huurmoordenaars, zakkenrollers en bedelaars hadden ook hun eigen gilde...
Over gruweldaden lees je natuurlijk alles dat de guillotines, galgen of andere martelwerktuigen aangaat.... maar dat men als straf, de lijken op de lippen moest kussen (of wat daar van over was dan) die de hele winter rottend in de open lucht aan de galg hadden gehangen... dat lees je nergens behalve in dit boek vol verborgenheden...
Niks mondaine Parisiennes vol charme of elegance....gekleed volgens de laatste mode en rood gestifte pruimen lipjes... maar gewoon brrrrrr....
En als je het boek moet geloven... en dat doe ik.... dan stelden vrouwen überhaupt niet veel voor... je was ofwel een hoer ofwel je was het lustobject van je echtgenoot...
Van....leren wij ook over prachtig romantische Franse gedichten van in zwarte capes met flaphoed gehulde excentrieke dichters... er waren evenveel straatdichters die de spot dreven met de inhaligheid van de Parijzenaar.... de gewetenloze politici of corrupte priesters...
Parijzenaars ze drinken... gieten het met bakken door hun kelen... en ze neuken als ratten in een hooiberg...zo luidden hun woorden
Ze noemden deze bekende dichter niet voor niks Ruteboeuf ofwel ruwe os...
In zijn tijd kwam er echter wel iets van een politie systeem..
Niet om de misdaad te bestrijden hoor.. meer om politieke activiteiten in te tomen...
Ach.. en er kwamen schouten, prevôts... er was géén wetboek van strafrecht.. er kwamen stadswachten die s nachts een beetje de rust moesten bewaren en af en toe zelf onder werktijd van de prostitutie gebruik maakten...
Eigenlijk mocht alles in Parijs nog... zo lang het maar gebeurde onder politietoezicht...
En dát was dan allemaal rond 1260...
Dé grootste crimineel.. rond 1300.. was de koning zelf.. Filips de Schone....
Door financieel wanbeleid zat hij om de haverklap aan de grond... troggelde overal geld af.. en zat even later weer aan de grond...
Dit probeerde hij ook bij de Tempeliers (rijke ridders)...
Zij weigerden hun geld af te staan...
Filips haalde de Paus erbij en die hief na veel druk, de orde der Tempeliers op...
Op de brandstapel met die ridders zei Filips..
Oei... een der Tempeliers was zo boos dat hij de Paus en Filips vervloekte... en wat denk je..
En maand later stierf de Paus aan een enge ziekte.. en nog geen twee maanden daarna viel Filips van zijn paard...DOOD!
Domme pech of echt... ik durf het niet te zeggen...
Ik denk alleen dat ik een emmertje water bij elkaar had gevloekt... om dat stapeltje vuur uit te krijgen...
Van... ik lees nog een stukje verder.. dwars door de eeuwen heen... maar stop even met schrijven...
Morgen swipe ik weer verder over mijn toetsenbord...






Geen opmerkingen:

Een reactie posten