zondag 8 april 2018

8 april 2018

Dag van:
Je nest uitbranden noemen ze dat...
S Morgens 10.00 uur ern de zon brand op je dekbed... dat is weer lang geleden... maar oh zo'n lekker gevoel...
Bengel pruttelt al de hele tijd om en op het bed... eruit... eruit....veel te mooi weer om nu te blijven liggen vrouwtje...
Je hebt gelijk Bengel maar ik geniet nog heel eventjes van mooie foto's op Instagram met je welbevinden...
 De balkondeur is open dus daar kun je ook door...
Van.... maar lang hou ik dat niet vol natuurlijk... dan toch maar liever zelf ook naar buiten..
Ik ben een echt buitenmens....
Dat vind ik ook het moeilijkste aan de winter... dat binnen zitten... zo opgesloten..
Ja natúúrlijk kan ik dan ook naar buiten maar laat ik dan zeggen "ik ben een echt mooi weer buitenmens"....
Straks in Griekenland alleen maar buiten leven... en dan in de zomervakantie weer...
Buiten eten... of buiten koken...buiten lezen... buiten breien... buiten wakker worden.... buiten in slaap vallen en met de natuur samen wakker worden.... buiten de was ophangen.. bedenk het maar... nou ja.. wel binnen een toilet en badkamer dan...
Van... zo poes is het echt zat... springt nu op bed en duwt haar kop hard tegen de mijne..
Ja... ja... ik kom!
Van... oh dat boek, dat boek van mij.... ik kan er niet vanaf blijven...
Als ik mijn ogen sluit.. ach ik hoef ze niet eens te sluiten... zie ik de nu grands boulevards en majestueuze gebouwen in schots en scheve hout met leem huisjes af en toe afgewisseld met een iets groter, van wit kalksteen uit nabij gelegen kalksteengroeven, gebouwde gebouwen...veranderen
Ik kan me de modder en drek besmeurde steegjes voorstellen van loslopend vee door de straten, de uitwerpselen die mensen daar gewoon naar buiten gooiden ... geen zeep om je stoepje te schrobben...(totdat Karel de 5e... zal aldaar wel Charles geheten hebben... riolering liet aanleggen)... de lijken die er gewoon lagen op straat (door ziekte of moord) tot de kar een keer  langskwam om ze op te halen....
Wat een onmogelijke stinkend zootje moet dat geweest zijn...
Heel veel plekken waar ik of Willem en ik samen gelopen hebben, krijgen nog weer andere betekenis..
Het immense metrostation met daarbovenop winkelcentrum les Halles bijvoorbeeld..met als je buitenkomt de prachtige fontein...
Daaronder liggen dus alle knoken en knekels van die doden uit de straten en onder de fontein de botjes van de onschuldige onbekende kinderen..Cimmétière Innocents lag daar en de enfants innocents...
Zo ook de zogenaamde "pest kuil " ... waar de eerste graffitiachtige schilderingen ooit in de geschiedenis gezien zijn... dans de Macabre....rond de kuil....
Nog steeds zie je door heel Parijs overal de prachtigste graffiti taferelen....
Dat wordt toch anders wandelen straks.. of anders in de metro zitten... in de wetenschap dat je tussen de knoken sjeest met een noodgang....
 Van..... nu zijn ze er alwéér de drie heren eenden en de ene dame op het water naast mij...
Gisteren al zwommen ze heen een weer over het water..... de enige niet broedende dameseend van de kreek....
De heren gedragen zich voorbeeldig... geen ruzie om wie haar mag behagen... het lijken zelfs meer bodyguards dan wellustige dingers om haar hand/ zwemvliezen...
Misschien wel en eend met enige betekenis??
Of een dame die weet wat ze wil... geen gedonder aan mijn lijf... of dat ze juist niet weet wat zij wil... wie van de drie?.... maar wel kenbaar heeft gemaakt dat ze geen zin heeft in haantjesgedrag....
Ben benieuwd op welke haar eendenoog zal vallen... of dat zij gewoon de enige single van de kreek blijft...oog alleen maar handtekeningen uitdeelt...
Van....het boek weer oppakken..
Na al het bloedvergieten om macht en meer land, nu het bloedvergieten uit religieuze conflicten...
Sommige dingen veranderen door de tijden niet... het blijft stinken... het hoeren en snoeren... het plunderen en moorden het stelen en vechten blijft aan...
Is de rechteroever het Mekka van handel, de linker die van intellectuele aard... studenten en zo... het centrum geeft huis aan boeven- en hoerenscholen in de zogenaamde cours (open plekken en doodlopende steegjes die op louche hofjes uitkomen...
Ze schijnen heden ten dage nog te bestaan... cursusje zakkenrollen... je zal je certificaat maar halen...
 Van.. tjonge wat een geruzie en gedoe tussen die katholieken en protestanten...
Terwijl toch diep in hun hart de Parijzenaar best af wil van die katholieke geldwolven die zelf in pracht en praal gehuld en behuisd gaan terwijl de bevolking crepeert....
Honderdduizenden doden per maand vallen er van honger..
Graven en riolen worden opengemaakt om nog enig voedbaars te bemachtigen....
 Aan de andere kant is een ieder bang want de katholieken kunnen je bij één fout woord al folteren en ter dood veroordelen...
Ellende dus...
Hendrik de derde brengt een beetje rust en gezelligheid... er kan weer gefeest worden...
Het is ook nu dat men veel straat artiesten ziet... die overigens de straten van Parijs nog steeds opfleuren...
Vooral op de Pont Neuf was en is het een groot straattheater...
Toch moest je alleen nog wel op je woorden letten want een verkeerd woord en je kop... juist... ging eraf...
Dat viel niet mee voor veel komedianten... vrijheid van grappen maken was er dus niet echt bij...
Jammer toch dat ook Hendrik weer vermoord werd in opdracht van de katholieke Catharina de Medici.. die al die flierefluiterij maar niks vond...
Er braken weer nare tijden aan onder het bewind van de godsvruchtig katholieke Richelieu...
 Van.... onze zonnekoning Lodewijk 14.. ach.. die stond ver van de ménsen af... hij vierde feest in Versaille en heeft Parijs naar 25 keer in zijn leven bezocht...
Zo bang was hij zelf ook vermoord te worden door die vreemde losbandige Parijzenaars...
Van... oei... ik word al aardig rood... de zon brand flink op de huid die nog niks gewend is...
Smeren maar om erger te voorkomen..
Ik ben dol op een kleurtje maar ben tegenwoordig wat voorzichtiger dan vroeger...
Alleen is het volgens mij al een beetje te laat want de verkleuring steekt fel af tegen dat gedeelte dat onder de mouwen van het t-shirt verstopt zit...
 Van... kijk die honden nou... graven kuilen in het zand en gaan er dan pontificaal in liggen... lekker koel natuurlijk...
Willem houdt het bij binnen.. series kijken op Netflix... daar snap ik nou niks van...
Van... de Renaissance brak aan... kus handjes raakten in de mode.. men kon flaneren (woord uit die tijd dus) op geplaveide pleinen... mensen van gelijke soort trokken naar elkaar en daarom ontstonden er nu ook wijken of buurten (in het Frans natuurlijk quartiers)...
Parijs wedijverde met Rome en werd een culturele hoofdstad...
 Nou was Parijs al een oord waar veel gedronken werd... de wijn vloeide rijkelijk.... in taveernes of wijnkelders ... dronkelappen op straat waren een normaal straatbeeld...maar in de Renaissance tijd kwamen er echte cafés...
Je kon er ook koffie krijgen en andere drankjes...
He jakkes koffie met een croissant...
Dát was toch iets waar de Parijzenaar even aan moest wennen.. niks voor hen al dat nette gedoe...geen hoeren... geen gokkers... of zuipers ... maar een goed gesprek voeren in alle rust... nee daar waren ze nog niet zo van...
Van... grappig eigenlijk dat niemand wist hie de stad werkelijk in elkaar zat...
Ze hadden van horen zeggen dat de vorm van hun stad ovaal was... maar heel veel mensen durfden niet verder te gaan dan hun eigen buurtje want het was nog steeds gevaarlijk op straat en vol bandieten en schurken...
Kaarten van de stad werden er nu eigenlijk pas getekend maar ze vormden nooit de gehele waarheid...
De straten waren maar zo'n vier meter breed... moesten er twee tegenligger koetsen door,  dan gold het recht van de sterkste... wat meestal bleek na een gevecht met zwaard.. maar op de kaarten werden de wegen veel breder getekend..
Van.. ik hou van zulke verborgen geschiedenis weetjes... en dat maakt dit boek zo leuk..
Maar oeps.. acht uur al.. ik zit nog steeds buiten.. Babeth en Willem hebben al gegeten (ik had niet zo'n honger).. nu begint mijn maag te knorren..
Even een stokbroodje kruidenboter in de oven gooien.. een baquette om even in Parijse sferen te blijven...
Ook maar even gezellig de hondjes uitlaten....
Het wordt nu toch al wel wat donkerder buiten en dat trekken deze oudere ogen niet meer als je wilt lezen...
Nou vooruit... dan kijk ik nog wel miljoenen jacht ook met Willem... het is notabene nog spannend ook..
Maar ik mis mijn boek.. ik mis het wereldje waar ik me al de hele dag in verlies..
Wedden dat ik vannacht droom dat ik daar rondloop....
Misschien wél als en der zigeunerinnen die rond 1400 daar hun gezicht lieten zien en een heuse bezienswaardigheid waren...
Zelfs de rijkeren waren onder de indruk van hun vingervlugheid... frivole kledij... geringde oren en pikzwarte haren...
Of ik droom dat ik rondloop in Versaille.... met zo'n pruik op mijn bol vol krullen... hoog opgestoken natuurlijk en mijn lijf zo strak in een corset gesnoerd dat ik me zowaar een keer slank zou voelen...
Van... ach laat ik maar verstandig zijn... morgen is er weer een dag... vol zonneschijn en vrijheid... geen werkdag morgen dus genoeg tijd voor nog één eeuw of wat...












Geen opmerkingen:

Een reactie posten