woensdag 25 april 2018

25 april 2018

Dag van:
We breken de week doormidden klopt vandaag niet... tenminste niet voor mensen die Koningsdag vrij zijn...
Willems laatste werkdag voor de meivakantie breekt aan vandaag en voor mij geldt nog maar twee dagen werken..
Van... wat en loom begin van de dag...
Brood gisteren al gesmeerd, dat scheelt weer 10 minuten..
Maar ja... wat doe je dan weer met die 10 minuten die je over hebt...
Je neus een keer extra snuiten...
Je tweede en derde slok koffie met ietsje meer tussenpozen naar binnen slobberen...
Iets langer op de wc blijven zitten...
Het schiet niet op eigenlijk..
Dan toch nnaar naar school vertrekken..
Willem mét drie honden...
Dat zal me een dagje worden...
Gisteren bij het oefenen van de eindmusical hing Borre op het toneel al in en van de broekspijpen van een leerling...
Nu oefenen er drie honden mee...
 Ik dénk dát Willem er mar een stuk bij moet schrijven..."act voor drie honden"... en dan blaffende leerlingen op de achtergrond...
Van... ik begin de dag rustig...
Heb vandaag en heleboel papierwerk te doen en probeer er mar meteen een beginnetje mee te maken... notulen van de vergadering uitwerken ... onderbouwing voor een speciale hulp aanvraag...verzuim registratie bijwerken... een mail uitgebreid beantwoorden.... een verslag schrijven...
Veel tijd krijg ik  echter niet want daar komen de eerste leerlingen...
Van.. ik ben al net zo geautomatiseerd bezig als zij... jas ophangen... tas uitpakken... speelbak pakken... rustig gaan spelen.. en de volgende leerling... jas ophangen... tas uitpakken... speelbak pakken... rustig gaan spelen...
Tot drie leerlingen die rustig gaan spelen gaat dat goed... daarna zijn er alweer teveel prikkels... en loopt daar de ene alweer.. of pakt daar de ander speelgoed af...
Dan wordt het echt aanpoten... corrigeren... gebieden.. waarschuwen...
En toch gaat alles weer als altijd goed...
 Ze zijn al behoorlijk gewaagd aan elkaar...
 Van... vandaag werken we met ontwikkelingsmateriaal... vloerpuzzels... kralen planken... lotto's en werkbladen....
Het gaat er heel rustig aan toe...
Van... handvaardigheid met de vak leerkracht is altijd feest..
Wát heeft ze vandaag op de kar meegebracht..?
Lentespullen.... klei... veren... mos... katoen... schapenwol... lintjes...
De kinderen experimenteren er op los... en dat experimenten dan in de categorieën van in de mond stoppen... jezelf onder smeren... door de klas gooien tot werkelijk doen wat je zou kunnen doen..
En zelfs binnen die kaders zit dan nog verschil...
Was stiekem de bedoeling dat de kinderen een vogelnestje zouden gaan maken... het worden ijsjes.... tja ook lenteachtig na al die zonnige dagen natuurlijk...
Ach en daar een onbewoond eiland... ook niet verkeerd...
Maar vogelnestjes.... nee niet gezien...
Dat laten ze vast aan de vogeltjes zelf over...
Van... tijdens buiten spelen ontstaan altijd de leukste gesprekjes..
-Juf Wampie... jij ziet er altijd uit als een koningin... jij hebt hele mooie jurken (ik had Máxima wel eens in die paarse soepjurk van vandaag werken zien rondlopen hi hi)
Ik: Ik vind jou ook wel net een prins...
Dát kan niet want de koning kan alleen maar meisjes krijgen. .
Ik: (mond vol tanden)
-Juhuf.... hij plaagt mij...
Ik: wat doet hij dan...
Achter mij aan rennen. .
Ik: dat betekent juist dat hij je aardig vindt en met je wel spelen. .
Maar dát kan hij toch ook vragen gewoon....
Ik: (Zo ... een wijsneus aan de haak geslagen. . en weer met de mond vol tanden)
-Juf... hier ben ik weer. .. je vergeet mij een high five te geven (dagelijks ritueel tussen hem en mij)
Ik: ach wat dom van mij. . ik word een beetje  oud en dan vergeet je wel eens wat. .
Nee hoor...  mijn oma is wel oud. .
Ik: (oma van 4 kleinkinderen steek m in de pocket)
- Juf kan je mij duwen (schommel)
Ik: dat denk ik wel. Hoe hoog wil je...
Tot de bomen en de lucht
 Ik: Dát is veel te hoog joh. .
Dan doe je toch net alsof. .
Van... dan ga ik maar weer eens naar binnen... we kijken nog eventjes naar een gesproken prentenboek over de hoedjes van de koningin... eten brood.. en de dag zit er weer op...
Tijd om het papierwerk af te maken....waar natuurlijk eerst weer weinig van komt met een schoolreisjes overleg en teveel gezellige praatjes met collega's. .
Van... twee gemiste oproepen. . de fysiotherapeut...
Braces zijn klaar...
Nee ik kan niet pinnen.
Pfftt eerst een pinautomaat zoeken dus...
De braces liggen inderdaad klaar.. evenals gepast geld terug. .
Op naar een geboeid leven...
Van... op mijn terugweg naar huis kom ik Willem in de auto tegen.
Waar gaat die nou heen..
Ik bel hem snel even of ik iets gemist heb .... och gut. . haha dat is waar ook... hij gaat met zijn kleindochter die bij tante in Arnhem logeert, pannenkoeken eten. .
Vergeten......(Nee hoor ik ben nog niet oud)
Van. . op de bank val ik in slaap... de hondenbeesten naast me houden de wacht. .
Ik word suf weer wakker... met zo'n bedompt gevoel in me. .
Lusteloos... zijn geviel van niet weten wat je voelt en waar je behoefte aan hebt. .
Dan zie ik ineens dat ik vanmorgen mijn medicijnen vergeten ben...
Oei daar komt dat gevoel dus door. . stom stom. .
Dát dat zo'n invloed heeft zeg. .!
Niet te lang bij stilstaan maar. .
Van. . eerst maar eens even een rij media coach berichten over privacy doornemen. .
Die nieuwe wet die 25 mei in gaat lijkt nogal wat voeten in de aarde te hebben.
Na het lezen van de vele artikelen en essays zie ik dat het wel meevalt.
De eerste mazen in de nieuwe wet zijn al gevonden...
Zou ook te gek zijn dat een heleboel onderwijs tools ineens niet meer gebruikt zouden kunnen worden omdat je niet meer in mag  loggen... .
En daarbij kun je alles blijven gebruiken mits je toestemming van ouders hebt. .
Veel belangrijker is dat er geen patiënt of client gegevens in databanken van organisaties uit kunnen lekken...
Daar staan hoge boetes op die erg kunnen oplopen.
Als boetes verdwijnen in de kas van de minister van financiën staat er nog bij. .
Mag ik toch hopen dat hij daar dan organisaties me steunt om peperdure software aan te schaffen om die lekken te zien voorkomen.
En dan niet organisaties in de zin van grote bedrijven maar van armzalige voetbal clubs, andere sportverenigingen, scouting etc.
Verder zullen we via de mazen in de wet een periode tegemoet gaan vol codes en pseudoniemen die weer wel mogen. .
Ik ben al een leuk pseudoniem voor mezelf aan het bedenken...
Ik word mijn persoonlijk wachtwoord zullen we maar zeggen. .
Ook het Marc Zuckerberg schandaal is al min of meer van de baan... het is nu weer de dividend belasting  en hoe er met die voor informatie is omgegaan behaal. .
Zo blijft er gelukkig altijd iets om je druk over te maken...
 Zijn het niét de Oostvaarders plassen, dan wel over 4 maandjes weer de zwarte pieten discussie... ofwel.. in Nederland is altijd wat aan de hand...
En gaat het niét om de Nederlander dan weet hij het wel weer voor een ander. .
Van ... laat ik nog eens een brainwash artikeltje lezen. . Willem zit toch voetbal te kijken..
Het is wel een pittig artikel... over manipulatie... over kritisch denken ...
Over hoe we met ons taalgebruik of gebruik van bepaalde zorgvuldig gekozen woorden, mensen op andere gedachten kunnen zetten. .
Of eigenlijk meer dus hoe jij op andere gedachten gezet kan worden daardoor...
De schrijver noemt het; framing en spinnen...
Hij laat een verhaal lezen over een stadje waar de misdaad hoogtij viert en groeit en groeit...
In het ene verhaal noemde hij die groei "een beest die de stad belaagde "... in het andere (zelfde) verhaal noemde hij het "een plaag, een virus die de stad besmette"
De vraag na het verhaal was of mensen oplossingen hadden voor dit probleem van criminaliteitsgroei...
De groep van "het beest " had het over; inzet van het leger, meer politie, strengere straffen..
De andere groep van "de plaag" hadden het veel meer over sociale hervormingen zoals onderwijs, betere kansen voor mensen. .
Dit is dus framing. .
Hoe het precies werkt weet men nog steeds niet maar bij gebruik van bepaalde metaforen worden je hersens in een bepaalde richting geduwd...
Bij "het beest" denk je  aan wapens en kooien.... bij "een plaag/ virus", veel meer aan genezing van het geheel...
En dat is dus de kracht vaan spinnen....
Marteling klinkt weer anders dan geavanceerde verhoor technieken en immigranten weer anders dan grensbewaking....
En zo werken dus reclame, politiek, kranten etc. op je in...
In het artikel wordt er daarom gepleit dat je het onderwijs daarop inricht... van leerlingen kritische burgers maakt. .
Ik geniet ervan om mijn leerlingen... jong of ouder ... welk niveau dan ook. . uit te dagen en te prikkelen...
Vaak zal je mij horen vragen " oh ja" "hoezo" "waarom"...."en dan"...?
Of hun vraag wordt beantwoord met een wedervraag. .
Zoals ze dat bij mij ook doen..
Laat ze maar lekker nadenken.... fantaseren... oplossen...
Ze kunnen dat veel beter dan wij denken of het voor ze invullen. .
We creëren nu nuttige machines in plaats van zelfstandig denkende burgers... zo stelt de schrijver..
Wederom een leuk artikel... pittig maar leuk..
https://www.brainwash.nl/bijdrage/waarom-je-iets-eerder-gelooft-als-het-in-je-rechteroor-wordt-gefluisterd
 Van. . de pest is dat als je op de bank geslapen hebt s middags. . je s avonds niet meer moe bent. .(en zeker niet als je.....eigenlijk slechte zaak. ... pas laat medicijnen neemt die je in de ochtend had moeten nemen)
Nou ja... toch maar een poging tot slapen wagen.....
Morgen dan wel laatste dag van de week. . maar ook wel een beetje uitgeruste graag. .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten