zaterdag 7 april 2018

7 april 2018

Dag van:
Wat is er nou heerlijker dan wakker worden van de vogeltjes die fluiten... tjilpen.. twinkeleren...
Als ik mijn ogen opendoe snap ik het wel...
De zon schijnt fel en is zelfs al lekker warm...
Van mij mogen vandaag ook de eenden jongen wel tevoorschijn komen...
Dé slaapkamer deur klapt dicht... teken dat Willem beneden de tuin deuren open gooit...
Gelijk heeft hij...
Van ..... zonde om nu langer in bed te blijven liggen...
Hé 7 april.. vandaag zou mijn opa jarig zijn geweest...
Mijn opa van wie ik het onderwijs bloed meekreeg....
Mijn opa die sier letters uit het oude schoonschrift kon schrijven... zoals die eerste letters uit oude boeken of bijbels..
Was je dan jarig dan kreeg je een kaart waarop de eerste letter van je naam zo'n sierletter was...
Geloof maar dat je daar naar uitkeek... mooier nog dan een cadeautje vond ik dat...
Gelukkig maar dat je aan moeilijke mensen ook mooie herinneringen overhoudt...
Van....mijn keel voelt rauw maar ik kan wel slikken...
Hopen maar dat het meevalt dus..
Gauw die vitamientjes onder de zon maar opdoen... dus hup uit bed...
Willem is al druk in de weer met de hogedrukspuit... het terras moet schoon voor de visite invasie komt...
Verlaat verjaardagsfeest van Willem vandaag...
 Stoelen meteen ook even schoon...
Laat ik maar in de kamer beginnen dan..
Veel valt er tegenwoordig niet schoon te maken nu Bikkel er niet met is..
Van.. nou is aan het water wonen altijd wel rommelig en stoffig maar daar zijn we aan gewend..
Een tuin is hier ook lastig onkruid vrij te houden...
Alles waait uit het bos  en het park zo de tuin in...
 Ik weet bijna niet meer wat onkruid is of wat weidebloemen worden..
Maar een zootje is het zeker...
 Van...oooh wat lonken dat zonnetje.. en de kwakende eendjes... en de vogeltjes...
Gauw een kop koffie buiten op het schone terras drinken..
Alleen de woerden sieren het water... hun groen glimt in de zon...
De zon brandt al aardig op mijn huid.. Willem mag wel weer uitkijken straks als hij terug is van Hanna ophalen...
Van.. hij is er nog maar net of daar komt dochter Jenneken met vriend Jim..
Een prachtig schilderij van Bikkel hebben ze meegenomen...
 Tjonge jongen houden die tranen dan nooit op...
Daar rijdt de joekel van een camper van zijn zus de oprit op..
En daar zul je ook de tweede zus hebben...en dochter Marianne en vriend Hendrik...
Het is één en al gezelligheid aan het water..
En wie er het hardst snateren laat zich raden... de familie natuurlijk...
Van... in plaats van de traditionele soep trakteert Willem dit keer op frietjes en snacks...
Dat gaat er wel in...
Na het eten met de overgebleven visite wandelen met de honden...
Prachtig bij zonsondergang...
Dé honden genieten...
Blitz duikt alweer het water in...
Eigenaardig hondje toch...
Geen een hond die we hadden, durft open trappen op te lopen.. zij wel...
Geen een ook ging het water in... zij wel...
 Wat een heerlijke lange wandeling... dwars door het bos en even op het speelveld...
Gelukkig heb ik slippers aan want soms verdwijnen we her en der tot de enkels in de nog oh zo  drassige grond...
Hoe houdt Hendrik zijn schoenen zo schoon????
Van... dan is de laatste visite weg en kan er puin geruimd worden...3 afwasmachines  vol...
Maar tussendoor dan weer buiten zitten tot heel laat.. want dát kan nu ineens weer...
Gek land.. gisterochtend krabde ik nog ijs van mijn autoruit.. vandaag zit ik tot tien uur s avonds buiten..
Geen wonder dat we ziek worden...
Van... ik denk dat ik maar weer eens onderduik in Parijs zo rond de12e....13e eeuw....
Maar... om nou iedereen te vermoeien met ik weet niet hoeveel bloedbaden... nou nee...
Uitgebreid worden ze beschreven wie wat waar hoe en wanneer...
Plekken om straks te bezoeken... of juist niet...
Een bloedbank zou donoren tekort zijn gekomen en 24/7 hebben moeten openblijven om de hoeveelheden bloed weer te kunnen aanvullen...
Het rode kruis had ik weet niet hoeveel tv acties moeten starten om het niet overziene leed te stelpen...
Maar helaas waren deze middelen toen niet ter beschikking dus er vielen wat doden.. heel wat...
Dat gepaard gaande met de zwarte dood ofwel de pest en lepra.. niet te spreken over alle andere ziektes waarvoor nog geen inenting bestond...
Én gepaard gaande met een koning Karel de 6e die zo gaar was als een klontje.. ofwel leed aan... hou je vast.. depressies, schizofrenie en encefallitis (wat dit ook moge zijn).... de ene dag dacht dat hij van glas was... ijzeren staven in zijn kleren liet naaien uit angst dat omstanders of onderdanen hem konden verbrijzelen.....weer later zich verklede als wildeman....de andere dag dacht hij dat iedereen het op hem gemund had en dus vier livreien doodstak ...
Dan nog de hongersnood en de 100 jarige oorlog... en je hebt genoeg ellende voor 4 weken gelezen...
De eerlijkheid gebied mij dan ook te zeggen dat ik sommige pagina's diagonaal gelezen heb.. terwijl ik toch best goed tegen bloed kan....
 Wat ben ik bij dat ik in deze tijd leef...
Een tijd met ook een bende ellende maar mijns inziens toch iets geciviliseerder...
Al denk ik dat over 400 jaar ook vast een boek zal verschijnen over de verborgen geschiedenis uit deze tijd want martelingen ... verraad... hebzucht en seks zijn van alle tijden...
Toentertijd belandden er echter veel onschuldigen ook op brandstapels... aan galgen... onder guillotines...
Je hoefde maar één woord verkeerd te zeggen of je was een ketter ...
Tegenwoordig kan je alles zeggen en ben je een held...
Ook dat is blijkbaar evolutie...
Grappig detail ook... heb ik zelf nooit bij stil gestaan.. is dat vroeger alles s nachts pikkedonker was...  elke avond 5 onopgeloste moorden en 5 onoplosbare....er was natuurlijk nog geen straatverlichting..
Het enige licht dat Parijs kende waren drie fakkels die s nachts bij het Grand Chatelet brandden...
Toen de  Engelsen de stad veroverden... ja let op nu komt het... bedachten ze het volgende... sterker nog... werd er een heuse wet in het leven geroepen.. dat ieder huis s nachts een kaars voor het raam moest plaatsen...
(Ik weet ineens waar Rob de Nijs zijn inspiratie vandaan haalde...)
Huizen aan straten vol plunderaars...dieven... hoeren.... moordenaars... charlatans... etc.
Die dus ook precies konden zien  wie of wat er te halen viel..
Huizen ook waar geen brandmelders hingen.... in een stad die geen brandweer kende en de Seine die zich buiten de poorten bevond...
Ik had de Engelsen snuggerder ingeschat...
En ik snap werkelijk niet hoe het mogelijk is dat in de 15e eeuw de stad overbevolkt was en zo'n  200.000 inwoners telde, na al deze gruwel en onzin wetten...
Maar voor ik die 15e eeuw induik ga ik toch maar eens mijn hoofd te ruste leggen... gewoon op een zacht kussen of zo... in de hoop dat het hoofd er morgen nog ligt... gewoon aan mijn romp vast zeg maar... zodat ik morgen in het zonnetje die 15e en volgende eeuwen kan gaan lezen...
























Geen opmerkingen:

Een reactie posten