zaterdag 21 april 2018

21 april 2018

Dag van:
Vandaag iss ze jarig... die tweede kleindochter van me...
Hittepetitje...schattepetatje...schetebeetje...vogelverkenner...dierenvriendje...

Britt 9 JAAR
Klein meisje
Met een brilletje
En een eigen willetje
Levend in een wereldje
Waar dieren, groot en klein
Oh zo belangrijk voor je zijn
Visjes vangen
Eendjes voeren
Uren lang vlindertjes loeren
Alle vogels
Mus of toekan
Je weet er werkelijk alles van
En dino's en draken
Oh wat een pret
Slapen allemaal bij jou in bed
Ach lieve schat
Blijf maar altijd
Dat kind in jou
Die dieren bevrijdt
Blijf onze harten raken
En ons aan het lachen maken
Want wat er ook gebeurd
Jij bent het die de wereld mooier kleurt
Oma houdt van jou

Van.... dus staat oma in alle vroegte op om op cadeautjes jacht te gaan want dat ouds er door alle weeromstuit nog niet van gekomen..
Muizenkooi dingen moeten er komen en muizen spullen... een fietstas.... en fiets versiersel... en boek over dieren in het bos... en jawel een heuse FASHION check want mevrouw heeft bij Shoeby en outfit gezien...
Oma is snel klaar... voor Britt shoppen is nooit zo lastig...
Van.. nu nog even de honden heerlijk met water laten kliederen... en kop koffie naar binnen werken en vriendinnetje Annet ophalen..
Britt heeft een beetje pech vandaag wat verjaardagsvisite betreft...
Oom en tante kunnen niet... iets met auto perikelen....
Vriendinnetje heeft papa weekend...
Andere vriendinnetje moet naar een feestje...
Opa Harrie en oma Loes vieren het feest op het familie weekend en oom Peter komt volgend weekend..
Dus oma heeft vriendinnetje Annet gebeld of ze meegaat..
En dat doet ze direct want Britt viert het in de dierentuin...
Heerlijk dagje uit dus...
Van... wacht eens... ik ga de boel versieren daar op de parkeerplaats...
Ik haal nog gauw taart... bordjes... ballonnen en confetti die geen rommel maakt..
Daar gaan we...
Van... op de parkeerplaats van de dierentuin leg ik en kleed.. versier d omgeving met konijnen ballonnen en een 9 ballon... op het kleed bordjes en taart... en de uitstalling cadeautjes...
Laat ze maar komen...
Van... en komen doen ze.. compleet verrast..
We zingen...we dansen... blazen bellen... Britt pakt alles uit een is oh zo blij en dankbaar...
Na de taart en kaarsjes uitblazen gaan we die Zoo in...
Ja ja Britt... eerst de Bush...
We spotten salamanders... hagedissen.. vogels en de mooiste bloemen en gaan door naar de...
Oeps Isa struikelt in een moeras... slipper nat.. been vies...
Naar de Mangrove dus...
Van... zoveel vlinders.. prachtig...
Ik ben zelfs getuige van een vlinder dans...
https://youtu.be/iwx96uOfDmg
Er is veel al weer gegroeid sinds de laatste keer dat ik er was... het water zit ook vol met krabbetjes dit keer...
Van Britt begint haar muisjes thuis te missen... maar er houden vol erm gaan gezellig verder..
Langs de flamingo's waar we een veer vinden... en wees eerlijk... wie heeft er thuis nou een flamingo veer... Britt nu dus... bij de verzameling ale andere veren...
En dan ineens horen we een enorm kabaal...
We kunnen het eerst niet thuisbrengen...
Het blijken de apen te zijn die in bomen slingeren..
Het staat zwart van de mensen díe dit allemaal willen aanschouwen..
Ik had het nooit eerder gezien of gehoord en vind het indrukwekkend...
https://youtu.be/wLnhTNtzslg
Van.. maar Britt wil geen apen kijken.. ze wil apenkooien...
Een grote nieuwe speeltuin die je uitdaagt tot bewegen...
Wij gaan heerlijk op een terrasje zitten.. lachen om puber Isa... drinken wat en genieten van Britt's capriolen..
Van... bijna tijd... nog even de Ocean in...
Er is bijna niemand... wat genieten we...
Dan zoeken we de uitgang op...
Tijd voor een pannenkoek...
Van... maar dat denken er meer.. twee pannenkoeken restaurants die vlakbij elkaar staan zien over en over vol...
We vinden nog een plekje op het terras.. boffen!!
Maar Britt mist nu écht heel erg haar muisjes...
Van.. dus na het pannenkoeken maar gauw naar huis naar muis...
Dag lieve schatjes... het was een mooie dag... echt verjaardag...!
Van... Annet en ik rijden langs min oude werk...
Die school is nu een mountainbike museum...
 Even neuzen samen..
Goh Annet ik zal je ook de andere school van nu laten zien...
We werpen een blik...
Van... en dan komt dat ouderwetse Annet Wampie gevoel weer eens om de hoek kijken..
Dat gevoel van eens kijken waar de auto heen rijdt...
Zo nemen we al gauw een kijkje bij het Airborne oorlogskerkhof... ern dan ook maar bij het grafje van oud leerling Lars aan de overkant van het oorlog slachtofferkerkhof.... Lars die ooit... al lang geleden... zoveel voor mij betekende.... en wiens naam in mijn hart gegrift zit...
 Van.. we rijden door... maar hert oude kerkje waar de mevrouw van de pastorie de soldaten stiekem over de Rijn hielp gaan...
Ach en als we toch hier zijn.... hé kijk nou... lieve oud en oude collega staat de plantjes te sproeien...
We maken een praatje en spreken af voor een langer gesprek..
Van... en dan rijden we verder naar de stuw en sluizen...
Wat een prachtig bouwwerk... maar helaas wegens verbouwing gesloten...
Maar díe ondergaande zon... ach ach ach wat mooi...
Van de auto rijdt naar kasteel Doorwerth.. langs de Westerbouwing... langs Duno (een pracht bos)
Jammer dat het kasteel is afgehuurd voor een feest... zo te zien misschien wel een banket want het oogt poepie chique allemaal..
Gelukkig is het kasteel van buiten ook de moeite waard..
Van... laten we nog verder rijden zegt Annet...
Ja meid dat wil ik wel maar mijn tank niet meer..
Ik móet eerst tanken..
Gelukkig weet ik, voorbij ons oude landgoed in Heelsum waar ik het eerste deel van mijn jeugd doorbracht, een pomp te vinden
Van... het is tijd voor weer een oorlog, zegt de man naast me...
Huh... wat krijgen we nou..
De man ziet mijn gezicht... ja verzucht hij.. begrijp me niet verkeerd maar in deze tijd van wantrouwen... controle.. intolerantie... onvrede... helpt maar één ding... oorlog!...
Ik héb hier in de buurt een klein vakantie onderkomen gekocht... daar in de uiterwaarden... vandaar deze hobbykleding ( by the way... meer dan keurige bermuda met meer dan keurig overhemd) ...gewoon alleen om de wereld te ontlopen in de weekenden... de vogeltjes horen.. bootjes zien varen... de natuur weet u...
Ach... zeg ik nog... als nou iedereen zo van de vogeltjes en de natuur zou genieten, zou die oorlog misschien ook niet nodig zijn...
De man kijkt me eens aan... en vult dan zijn jerrycan verder bij..
Ik sluit mijn tankbeurt af en eens hem een prettig verblijf en weekend....
Maar dan moeten ze wel de natuur heel laten.. roept hij me na...
Ik glimlach...
Van.... we rijden nog door naar Wageningen... dan laat ik Annet café De Wereld zien.. waar ooit de vrede getekend werd...
En ik rij langs de gebouwen van de Landbouw Universiteit....
Ik vertel Annet ook dat dit ook de stad van de moordenaar van Pim Fortuyn is..
De man bij het tankstation... café de Wereld (vrede)... landbouw school (natuur) stad van de moordenaar (verderf... haat...)....
Ik snap wel wat de man bedoelt... na oorlog weer wederopbouw... dankbaarheid....samen een klus te klaren...
Maar ik ga toch maar voor die  vogeltjes in de natuur.... daar hebben we immers ook nog een hele klus mee te klaren...
Van.... de auto rijdt ons door de bossen van Bennekom... weer terug....
Dan ziet Annet een ijssalon.... tja en dan weet ik het wel... en de auto ook..
De auto stopt.. we stappen uit...
Annet citroencake ijs en joghurt ijs en ik 1 bolletje walnoten...
Smullen....
Van... en dan zit de dag erop... het was weer een "zomaar bijzondere" dag...















Geen opmerkingen:

Een reactie posten