maandag 23 april 2018

23 april 2018

Dag van:
Na een heerlijk weekend weer aan de slag..
Nou ja Willem dan op zijn werk en ik ruim de restanten puin van het weekend op..
Tenminste... als ik de kans krijg dan, want het driespan is aan het donderjagen....
Dan toch maar weer even zitten en meegenieten van hun spel...
Begin me te beseffen dat we wel erg Duitse Herder verslaafden aan het worden zijn...
Die honden zijn jullie leven mam, zei mijn dochter gisteren nog...
Ik dénk dat ze gelijk krijgt...
https://youtu.be/-pQtHP_x0qA
Allemaal eigen karaktertjes.... eigenaardigheden... aandacht... hondentrouw.. hondenliefde ...maar ook vaak een bende... en altijd geregel...
Toch past dat bij ons...laat ons maar gaan...
We zouden stiekem zelfs... ooit... eens een nestje van Babs en Borre willen hebben...éééén keertje dan...
Van... maar dat is voor later...
Zó nu hup aan de kant jullie.. vrouwtje wil poetsen...
Wat een bende... en wat kan ik mezelf weer voor de kop slaan dat ik zo onachtzaam met mezelf ben omgegaan als ik merk dat sommige dingen écht niet willen lukken en ik de ontstekinkjes in de gewrichten even flink voel steken zo nu en dan...
Altijd maar stoer zijn en doorbikkelen... ik ben er een stukje minder trots op...
Van... maar dan is de klus toch geklaard
Tijd voor Brainwash...
Het weekend geen tijd gehad om wat leuke artikelen te lezen...
Geen tijd... ha grappig.. het eerste artikel gaat daarover...
Mensen die druk zijn... geen tijd hebben...
En het leuke is, zo stelt het artikel, dat filosoof Blaise Pascal het hier in de 17e eeuw al over had...
Er schijnt dus weinig veranderd te zijn...
Hoe kan het, stelde hij, dat mensen door de week druk zijn met werken werken werken en dan hun schaarse vrije dagen weer invullen met weer van alles doen...
Ik bedoel nu 4 eeuwen verder doe ik niet anders...(nee dat is niet helemaal waar)
Maar goéd... er wordt evenzogoed 4 eeuwen later toch weer een artikel aan gewijd...
Van... ik lees dat er zelfs testen zijn gedaan over het feit dat mensen niet veel langer dan een kwartier stil kunnen blijven zitten in een kamer.... zo bleek uit een eerste test fase..
De tweede test fase kregen ze iets mee waarbij ze zichzelf een stroomstoot konden toedienen als de verveling... of eigenlijk onrust... toenam..
5 Op de 10 deden dat dus bij zichzelf... pijn is  beter dan niks doen...stelt Ignaas Devisch..
Niks doen maar vinden dat je iets moet doen..noemt hij onrust...
Onrust is vinden dat je dingen moet doen...met de nadruk op moeten...
Van... nou gaat het artikel eigenlijk over de vraag waarom mensen toch zo nodig evenwicht in hun leven van zichzelf moeten hebben...
 En Ignaas vindt dat dus onzin... waarom evenwicht.... mensen blijken veel gelukkiger als ze niet in balans zijn...
Maar laten ze dan in hun vrije tijd dingen doen die ze leuk vinden... en dat noemt hij dan de rusteloosheid... wat dan weer positief is in zijn ogen...
Als ik dan naar onze Willem kijk... die onafgebroken een weekend Netflix kan kijken IN de kamer... zonder enige stroomstoot... met buitentemperatuur van boven de 20 graden.... dan lijkt me dat er dus ook weer uitzonlderingen op de regel bestaan...
Aan de andere kant kan hij ook hele weekenden volproppen met visite hier of op visite gaan.. optredens...en andere dingen... dingen die moeten en dingen die hoeven en mogen...
Zelf ben ik geen kamerzitter .. ik ben een absoluut buitenmens... die in de winter dus minder functioneert dan in de zomer...
Moet ik in de winter al binnen zitten dan ben ik bezig met  plannen van dagjes uit... kou of geen kou..
Ik kan echter in de zomer ook dagen de zon aanbidden vanuit mijn tuinstoel.. en mijn gedachten alle kanten op laten gaan...
Dan hou ik het gerust drie a vier uur uit op die stoel... als het maar buiten is...
Binnen kan ik dat dus niet... dan moet ik iets te doen hebben... maar dan weer wel dingen die ik leuk vind..
Van...Ignaas adviseert ons niet om niets te doen maar activiteiten te doen of te ondernemen waarin we onszelf herkennen...
Nou Ignaas... hoe ouder je wordt... hoe beter je dat lukt... en dat zeg ik niet als filosoof maar als ervaringsdeskundige...
https://www.brainwash.nl/bijdrage/een-goed-leven-is-niet-in-balans-integendeel
Van... daarna lees ik een artikel dat me diep raakt.... heel indrukwekkend en zeker de moeite van het herlezen waard..
Het is een artikel van de Nigeriaanse Chimamanda Ngozi Adichie ...
Zij heeft het over de comfort verslaving in de VS.... in de zin van... dat dingen altijd goed moeten zijn... pijnloos... lekker.... makkelijk....happy ending.....
Je kan het je bijna niet voorstellen in zijn land waar wapens te kust en te keur te koop zijn maar het klopt wel wat ze zegt...
Nu leeft Chimamanda in 2 landen... en tijdje in VS en dan weer in Nigeria...
En wat comfort verslaving betreft kom je dat best wel overal tegen...
In Nigeria koppelt ze het aan een herinnering uit haar jeugd... en herinnering die zij als schrijfster nog altijd tegenkomt...
Namelijk de comfort verslaving van dat er zoveel niet gezegd wordt om het maar comfortabel te houden...
Nú wordt ook de betekenis die zij verleent aan comfort verslaving nog duidelijker...
Zolang je maar niks zegt over de misstanden die jou of jouw geliefden ... je dorp... etc....zijn of worden aangedaan dan is het net of het onrecht of de misstand niet bestaat... dan lijkt het leven kleuriger..
Oei... dat raakt me... niets mogen zeggen over misstanden...
Dit speelt namelijk inderdaad overal... in de kerk.. op je werk... bij een vereniging.. in een vriendengroep misschien zelfs....je relatie.... of je familie...
En het feit niets te kunnen.. mogen zeggen... of erop afgerekend worden als je dit toch gedaan hebt zoals zij... en zoeken anderen.... dichterbij dan je denkt...bedreigt je herinnering.. je normen en waarden... je identiteit...
Het is zo waar... zo ontzettend waar..
Het gebeurd in het groot.. maar ook in het klein...
Grote zaken als mensenrechten.. kleine zaken als principes of normen en waarden...onrecht...
Moeten zwijgen over iets is een van de ergste dingen die mensen je op kunnen leggen... immers, ze nemen een deel van jouzelf af....
En zo besluit Chimamanda:
Ik geloof dat het voor ons allemaal beter is wanneer iedereen besluit zich uit te spreken. Dat je niet zwijgt over een zaak, een onderwerp, een situatie, een controverse, een onrechtvaardigheid die het waard is om je comfort voor op te geven.
https://www.brainwash.nl/bijdrage/je-uitspreken-is-pijnlijk-maar-soms-moet-je-wel
Ik zóu het artikel zéker lezen!!
Van.... tijd voor andere dingen.. dagelijkse beslommeringen.. gedachten aan de kant.. boodschappenlijstje in mijn hoofd prenten...
Verse broccoli maaltijdsoep vandaag..
Willem komt net thuis dus die kan mooi op de hondenpup letten...
Tenminste... als ik thuis komt ligt hij heerlijk op de bank te snurken..... maar oké.. de honden ook..
Het is ook niet niks hoor elke avond op de bank slapen voor de hond...
Die andere twee waren veel eerder s nachts al stil...
Maar goéd.... dit is een mannetje en die zal er langer over doen hi hi hi
Van... we laten de honden nog even gezellig samen uit en dan maak ook ik me op voor een volgende werkdag...
Drie dagen werken ... donderdag de hand spalken ... vrijdag Koningsdag... maandag Keukenhof... dinsdag APK keuring auto.. woensdag de beesten onderbrengen... woensdag naar Griekenland...
Euh... over artikel 1 gesproken.... ach.. het is niet de onrust gelukkig... maar de rusteloosheid...
En als er nou ergens geen evenwicht in het leven zit... dan is dat wel bij ons..




Geen opmerkingen:

Een reactie posten