vrijdag 5 juli 2019

5 juli 2019

Dag van:

Wakker worden met direct al een knoop in je maag...
Zo werkt dat in mij als ik naar de tandarts moet...
Het is al iets minder erg dan het ooit was maar over zal het nooit gaan...
Dankjewel akelige schooltandartsen in die nare bussen vol vieze geurtjes....zonder moeder in de buurt.... uit je al even onveilige klas gehaald dus geen geen meester die je eventjes 'sterkte' wenst....
Tandartsen .... ik heb er niks mee....
Hij is een vriendelijke man die het compleet verkeerde beroep heeft gekozen....
Van..... daar gaat de stoel al naar achteren.... geen weg meer terug.....
Rot haakje.... gepulk in je mond.... en elke keer dat gevoel...... 'voelt hij nu een gaatje of is het tandsteen'....
Dan de verlossende woorden 'goed bijgehouden het afgelopen half jaar hoor'....
Pffft.... ik kan de nagels uit mijn vel halen van het handen samengeknepen houden....m'n tenen kunnen uit de krul...... ik kan weer ademen....
Alleen nu de ellende van restjes tandsteen weghalen nog en dat 'zandstralen'...(ik ken het goede woord ervoor niet)....
Doei Jeroen.... oh je gaat op vakantie naar Zwitserland....?
Kan je daar niet ergens bovenop het puntje van een Alp blijven wonen....?
En ik mag een uur geen koffie drinken....?!
Heb ik weer....
Weet je wat... dan voel ik me nu gedwongen om naar de Intratuin een straat verder te gaan....
Als ik dan geen koffie mag dan toch zeker de juiste afleiding om het afzien te kunnen doorstaan....
Van..... en zo loop ik twee minuten later door de heerlijke grote Intratuin.... tussen de geuren en kleuren....
Ik voel me altijd thuis in zo'n omgeving....
Én.... ik had mijzelf laatst een blauwer  regen beloofd.....
Het lijkt me zo mooi als die zich zo om je voordeur heen gaat slingeren....
Ze hebben er nog één....
Zie je wel.... die heeft daar al die tijd op mij staan wachten....
Er staat nog net geen kaartje bij van..... 'gereserveerd voor Wampie'....
Zó... in de kar... en nu heel snel door alle hallen lopen voor ik straks weer kapitalen kwijt ben aan plantjes....
Nou oké dan... nog 6 rode vlijtige liesjes....
Betalen en wegwezen....
Dag heerlijke geuren....
Van.... in slaap vallen in de stoel....mijn blauwe regen op de keukentafel....
Van.....drie kwartier hebben liggen/zitten slapen.....
Nu als de wiedeweerga die blauwe regen in de grond....
En het lukt me zowaar om de kinderkopjes (tegels) eruit te krijgen...zonder pissenbed tegen te komen....
Van graven....blauwe regen erin... aanvegen.... water geven... kijk toch eens....
Hoe groot zal hij volgend jaar zijn...?
Hoe lang zou het duren voor de prachtige blauw trossen, mijn deur overwoekeren...?
Van....Willem is er nog niet, maar Ik moet nu echt de boodschappen voor de bbq doen....
Net als ik de deur uitloop, komt hij binnen....
VAKANTIE....!!!!!
Hij ploft in zijn stoel... ogen dicht en weg.....
Dus dan maar de boodschappen....
Van..... Willem die zijn dochter ophaalt en de visite die binnenkomt....
Heerlijk die armen van Jip om m'n nek.....
En... yes.... die plant waar ik vanmorgen nog omheen stond te dralen krijg ik nu notabene....
Mijn tuintje is weer eens een bloemenzee aan het worden....
Jammer dat ik er nog maar een week van kan genieten...
Het is toch voor het eerst in mijn leven dat de gedachte....'ik hoef eigenlijk helemaal niet op vakantie" in me opkomt.....
Ik moet er niet aan denken dat we na twee weken thuis komen en de bloemenzee en droog gevallen waterbedding is geworden....
Van... hulp van Jip om de keuken, die elke keer als de honden in de weg lopen wijst en roept,  " asiel!!!!!".....
Je kunt ons wegdragen.....
Het stokbrood is nog nooit zo snel gesneden.....5 hompen en klaar.....
En elke keer als ik de kraaloogjes zie glinsteren weet ik dat het bakje aoli weer een stukje leger is omdat Jip een homp erin gedoopt heeft....
Ook van de olijven,  gevulde tomaatjes en knoflookteentjes blijft weinig over....om van de feta maar helemaal niet te spreken...
Enfin Jip heeft al drie gangen op voor de bbq kan beginnen....
Maar Jip kan wel 9 gangen op....!
Van.... met Willem dollen is het leukste dat er is.....
En hem Wim noemen is daarvoor een uitlokkertje natuurlijk....
Zo volgen er nog tientallen woordspelingen en Jip acties die ik maar niet zal vermelden maar die de avond aangenaam laten verlopen .....
Van.... om half elf zitten Willem en ik voldaan samen in de tuin....
Hoor.... de vogels beginnen hun avond serenade....nadat vader en moeder ekster hun kinderen naar bed hebben gejaagd....
Je kan er de klok op gelijk zetten....
Als je naar dat soort natuurgeluiden zou luisteren en ze zou herkennen zou je misschien niet eens met een klok nodig hebben....
De vogel serenade... gevolgd door de eerste brulkikkers.... en 's morgens weer het eerste merel gezang.... gevolgd door de eenden en de rest.....
Het leven is mooi hier aan het water.....
En ineens merk ik dat de vakantie begonnen is..... ik heb weer tijd om al dat moois in me op te nemen....!



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten