woensdag 31 juli 2019

31 juli 2019 over liefde

Dag van:
Ach de liefde
Zei de wind
Ik vang haar
In het oog
Van de storm
Wervelend
Ik speel zo graag met haar
Een lentebriesje
Een zomerzucht
Een herfsttintje
Een winterdip
Ach die liefde....
Zei de wind
Altijd in beweging

Vandaag zijn Willem en ik 13 jaar samen....
Mooier dan in januari in Lissabon konden  we dat bijna niet vieren ....12,5 jaar samen...
En toch is elke dag een feest....
Oh ja hoor.... best wel eens meningsverschillen....
Maar ze worden uit geknokt en uitgesproken in volste vertrouwen... en wederkerigheid....
Liefde... je moet het leren kennen...keer op keer op keer....
Zoveel manier van lief te hebben.... van houden van....
Zoveel invullingen....
Maar ook zoveel fases en levels.....
Net als je denkt....'dit is het dus'....wordt het toch weer anders.... is er toch weer meer diepgang....
En ik blijf op zoek naar die balans...
Die balans van geven maar ook mogen ontvangen....
Ik kom uit een gezin waar liefde respect was... en geven...
Ik kom uit een eerste huwelijk waar liefde eenrichtingsverkeer was... en geven...
Ik kwam in een...... paradijs....
Heus wel de gekste en gecompliceerdste man.... de grappigste... de meest authentieke en congruente man.... de ongelofelijke gevoelsman.... maar wel mijn spiegel.... mijn klankbord.... mijn open ruimte waarin ik me ontpoppen en nooit verstoppen kan.....
Af en toe mijn armen in de rondte maaiend.... mijn hoofd en doolhof van waar nu weer heb te gaan om mezelf te vinden..... omdat ik mezelf overál tegenkom....

Jij bent
Altijd
Jij
Jij Blijft
Altijd
Jij
In je
Verdriet
En in je
Blij
In
Voor en tegen
Spoed
Wij
In
Nood
Mij
Maar
Vrij


Het samen gevoel..... terwijl niks klopt.... en alles door elkaar loopt... niet gaat zoals het hoort... nooit iets in de kiem gesmoord.....
Alles open..... geen zwarte gaten maar alleen maar dieptes om samen in te springen.... bergen om te beklimmen.... vasthouden door los te laten....

Liefste

Jij bent
Zo vanzelfsprekend
In mijn leven
Jij bent
Zo bijzonder
Elke dag
Jij bent
Dat goede gesprek
Jij bent
Dat ene woord
Jij bent
Het vuur
De wind
Jij bent
Ruimte
Jij bent
Loslaten
Jij bent
Tederheid
Jij bent
Tegengas
Jij bent
Er
Hoe dan
Ook
Altijd
Voor mij
Met mij
Achter mij
Naast mij
In mij
Dertien jaar
Jij bent
Onwaarschijnlijk
Lief

Een dichter.... en twijfelaar vol zekerheden.... en ik die maar niet geloven kan.... nog steeds niet geloven kan, dat het bestaat....
Deel van mij..... maar nog niet helemaal geland....slechts de grond geraakt....
Hij de geduldige ongeduld.... de gehaaste man die juist zoveel tijd voor mij maakt....
Spannende ontspannende liefde.... nooit af..... nooit klaar.... altijd in ontwikkeling...
Al 13 jaar.....!!! ♡

Zoveel woorden worden over liefde geschreven.... Zoveel mensen denken te weten wat het is maar nooit heeft iemand echt de juiste omschrijving gevonden....
Je zou het een wonder kunnen noemen dat het woord liefde ooit is bedacht.....
Je kunt liefde enkel voelen.... omschrijven.... er eigen betekenis en inhoud aan geven.... maar een definitie?.... ik heb hem niet.....
Je moet eens googlen naar 'definitie of betekenis liefde'......
Je vindt er geen dezelfde en ze dekken ook de lading niet....
Van Dalen meent.... 'warme genegenheid voor iemand waar je van houdt'....
Krijgen we het volgende debacle.... wat is dan houden van....
Zoek je het op.... krijg je allemaal woorden als' zorgen, accepteren, liefhebben, beschermen'.....
Maar die woorden hebben immers allemaal al een eigen betekenis....
Zou liefde dat het allesomvattend 'mogen zijn' betekenen....?
Het allesomvattend onbenoembare.... of..... het allesomvattend onverklaarbare....?
Ik weet het niet meer....
Een spirituele site weet me te vertellen dan houden van, van het oude woord  'hoeden' afstamt....
Zoals van schapen hoeden.... maar ook dat is weer iets met beschermen....
Grappig is ook dat liefde zoveel stadia kent.... van verliefdheid naar houden van.... en alles wat daarvoor,  daar tussenin en daarna komt.....
En dát ieder mens met rugzak.... zonder rugzak.... maar met geschiedenis hoe pril of oud ook, diepgaand of oppervlakkig, , er een eigen invulling aangeeft....
Eén ding weet ik wel.... als ik om me heen kijk.... naar mensen kijk ongeacht geslacht, herkomst, afkomst, leeftijd, kleur..... Liefde maakt blij.... Liefde tovert glimlachen op gezichten..... Liefde laat ze grenzen verleggen..... Liefde is tot veel.... zo niet alles in staat.....

Is het geen wonder.... als je dat allemaal zo kunt voelen.... als dat allesomvattend er is.... dat er oorlog is.... vetes kunnen bestaan.....
Zou ook dát uit liefde zijn ontstaan..... eigenliefde wellicht....
Liefde zoals ik die bedoel.... kan dus alleen uit naastenliefde bestaan....
Daar zijn er twee of meer voor nodig.... en vooral.... wederkerigheid....
Ik denk ook dat haat, die eigenlijk zo dichtbij liefde ligt, omdat het vaak daarna of tijdens of uit liefde ontstaat, misschien wel niet de boosdoener is waaruit ellende ontstaat....        Onverschilligheid is een veel groter probleem....
Onverschilligheid jegens de ander.... ofwel.... niets meer voelen....

Zit ik nog met dat woord fanatisme..... of extremistisch....
Is dat ook liefde....?
Zoveel van iemand houden daar je hem of haar stalkt of vermoord.....?
Zoveel van je God houden dat je daarom mensen kunt vermoorden....?
Zoveel van je land honden dat je daarom anderen kunt uitroeien.........?
Ik geloof het niet ...... ik voel weinig wederkerigheid bij dat soort acties uit zogenaamde liefde ontstaan.....

Misschien is liefde dan wel veel eenvoudiger en kleiner dan allesomvattend....
Misschien is liefde wel een pit.... een zaadje .... een kern.....
Als ik naar kinderen kijk.... zo puur.... zo dichtbij bij alles wat liefde is.....
Is de wederkerigheid er in hun babytijd niet.... wordt de letterlijke schreeuw om  liefde niet beantwoordt.... dan ontstaat er een hechtingsprobleem.....
Een probleem dat nooit meer overgaat..... zelfs overgaat in een stoornis....reactief hechtingsstoornis ....
Aaaah..... Liefde is dus essentieel voor je verdere bestaan....?!
Liefde is leven.....
Gaat er iets mis in de liefde dan gaat leven over in overleven....
Een kind kan pure liefde geven omdat het zich geborgen weet.... omdat zijn liefde beantwoord wordt doordat zijn tekenen (huiltjes.... lachjes) begrepen worden....
En als het dan langzaam door de jaren heen en door ouderlijke liefde omringd, toch min of meer los gelaten wordt.... gaat het op zoek naar een volgende invulling van liefde.... wederkerigheid... en beantwoorden van zijn signalen....wisselwerking....

Hoe komt het dan toch dat liefde helemaal niet zo simpel is....
Dat wij het ons soms zo moeilijk maken....
Worden de tekenen en seintjes niet meer begrepen....?
Zijn ze zo ontwikkeld geworden....?
Verliezen we het 'samen' uit het oog ...... de wederkerigheid....
Kun je zelf zo belangrijk worden of je dat voelen dat, dat vergeten of op de achtergrond raakt.....

Ik wil kind blijven in de liefde..... puur.... vragen en beantwoord worden.... of gewoon uit het niets begrepen worden....
Het kind waar ruzie alleen maar betekent 'hou je nog wel van me?'..... en dan weer doorgaan met liefhebben..... geven.... nemen.... ontvangen....
Ik wil de liefde uitbreiden en verdiepen vanuit de kinderkern.....
En die kern nooit verliezen.....
Om nooit te onthechten....
Altijd weer op zoek gaan....
Want wat liefde ook moge zijn..... het is altijd in ontwikkeling ...
Liefde is een verrijking..... die je zou moeten koesteren....
Liefde is niet blijvend ervoor hoeven vechten of eraan moeten werken....maar simpelweg luisteren en kijken naar de signalen van elkaar.....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten