zondag 7 juli 2019

7 juli 2019

Dag van:
Eigenlijk voelt alles nog als weekend...
Behalve dan dat we bij herhaling tegen elkaar zeggen "Morgen hoeven we niet naar school"....
Dat geeft een even onwennig als onwerkelijk gevoel...
Toch moeten we komende week nog best veel van onszelf...
Willem is de volpropper wat tijd betreft,  ik ben daar veel gematigder in en merk dan dat ik mijn schaarse vrije tijd, steeds vaker meer tijd voor mezelf nodig heb, dan dat ik die in anderen kan steken....
Dit keer is het echter andersom....
Zo weinig tijd gehad voor mensen om mee heen, dat ik nu de komende week daar tijd voor maal....
Met als gevolg... dubbele afspraken....
Dat krijg je als je het niet gewend bent...
Ik schuif wat heen en weer.... en alles past weer precies als een puzzel in elkaar....
Van... vandaag zou min vader 112 geworden zijn....
Honderdtwaalf..... allemensen dat zou me wat zijn als hij er nu nog geweest was....
29 Jaar lang heb ik mijn vader gehad.... ik zal niet zeggen dat ik hem gekend heb...
Ik kende een deel van zijn geschiedenis....
Zeg maar deeltje.....
Ik denk dat 9/10 van zijn verhaal voor mij verborgen is gebleven...
Inmiddels heb ik langer geen vader dan wel een vader gehad....
Dertig jaar geleden al gestorven....zelfdoding....
Het vaderbeeld dat ik voor ogen had was dat uit de boekjes/ romannetjes die tieners lezen...
Mijn vader voldeed daar niet aan.... mijn vader was anders.... maar toch je vader....
 Een man waar ik wel herinneringen aan heb.....
Goede, maar ook vele minder goede...
Herinneringen in de zin van feiten... gebeurtenissen.... maar geen gevoel....
En toch op die 7e van de 7e (ook nog eens uit 1907) denk je aan hem.....
Uiterlijk lijk ik het meest op hem.... veel meer dan op mijn moeder....
Zijn hele zijn was echter zo verminkt, verkreukeld, gestoord, vervormd... dat ik niet echt weet of ik óók karaktertrekken van hem heb....
Maar goed.... vandaag stond ik er weer even bij stil....
Iets met roots... wortels... bloed....
Iets waar je niet de vinger op kan leggen.... en toch te maken heeft met jezelf....
Je oorsprong... je herkomst.....je biologische bron van bestaan....
En dat is iets dat nooit overgaat.....
Geen ontkenning mogelijk....
Van... vandaag is ook Willems dochter Hanna jarig....19 jaar....
En hij gaat bij haar ontbijten...
Ik heb een feestelijk dienblad gemaakt vol versierselen en lekkernijen....
Van.... vandaag is ook de dag van de WK finale damesvoetbal.... maar dat begint om 5 uur pas....
Willems dochter Marianne komt met vriend Hendrik de wedstrijd hier kijken en we gaan bbq en....
Er staat dus genoeg op vandaags to do lijstje....
Van.... maar net als ik tussendoor heerlijk geniet van het kostelijke bericht over een man die op deze wereld rondloopt, die al zijn tijd en zaligheid besteedt aan het vinden van dubbelgangers uit deze tijd die lijken op de personages op Rembrandts schilderij de Nachtwacht.... wat een heerlijk artikel... en wat een fantastisch idee..... gaat de telefoon....
De buren.... wederom paniek in de tent..... ernstige paniek....
Ik nodig ze maar uit voor een kop koffie om de zaak, die nieuwe feiten aan het licht heeft gebracht, nog maar eens zorgvuldig onder de loep te nemen....
Ze komen er zo aan...
Intussen verdiep ik me weer in het artikel...
Hoe en waar en wanneer hij de figuranten cq lookalikes vond en waarom....
Hoe hij het leven van Rembrandt en de tijd van toen wilde laten zien.... een soort van 'Rembrandt achter de schermen'...
En dat hij nog steeds geen lookalikes heeft gevonden van Rembrandt en zijn vrouw Saskia zelf...
Terwijl als ik kijk best wel ineens gelijkenissen zie bij mensen die ik ken....
Een heel leuk artikel in ieder geval....
Nachtwacht met lookalikes: 'De mannen moesten hun baard 2,5 maand laten staan' - https://nos.nl/l/2292078
En
Hier zijn ze: de figuranten van de Nachtwacht 2.0. - https://nos.nl/l/2269598
Van.... nu echter eerst maar eens koffie drinken.... aanhoren... luisteren.... filteren.... tot rust brengen....
En ook al herkennen Willem en ik veel uit hun verhaal... zaak is altijd weer het gevoel van de ander in zijn waarde te laten en de eigenheid te laten staan....
Er wordt wat heen en weer geappt.... buurman en buurvrouw zijn weer wat rustiger....
Van dan nu de boodschappen voor de bbq...en een ongekend compliment van Willem die nog nooit een vrouw heeft gehad die zo heerlijk snel boodschappen kan doen als ik...
We staan namelijk met 20 minuten weer voor de voordeur met tassen vol van wat we nodig hebben...en Willem kan dus zelfs de voorbeschouwingen kijken ....
Van.... nét vóór de wedstrijd begint staan dochter en aanstaande schoonzoon voor de deur...
De voetbal pret kan beginnen....
En pret is het zeker want jongens wat een mooie wedstrijd... wat een gevecht.... wat een leeuwinnen...die keepster en die vd Gracht..... wauw...
Jammer dat een onterechte penalty roet in de goudkoorts gooit....
En zoals de VAR zo vaak geroemd wordt... zo wordt deze nu verguisd....
Oké... het is verlies.... maar zeker geen nederlaag....
Van...bbq' en....
En dan met Willem als bbq chef...
Nou dan weet je het wel...
Hij bbq't precies zoals hij leeft.... Alles moet snel en tegelijk liefst klaar zijn....
Geen geduld dus...
Willem......!!!!!!!..... laat ons op adem komen....
Voor je het weet ploffen we en hebben de eenden geen brood maar hapklare mensen brok....
Dan zal de eerste carnivoor eend geboren worden....
Nog wat kletsen... en vooral niet te laat maken....
Van.... morgen een drukke dag.....
Nu de rust dus maar opzoeken....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten