dinsdag 13 april 2021

13 april 2021


Dag van:
 Ja hoor.... nou dat weer......
Iedereen weet natuurlijk dat naast ons hemels Parijs, ook Griekenland een voor ons zo geliefd paradijs is...
En ware de corona er niet geweest dan waren wij daar allang geweest...
We zitten immers nog op teruggave van onze voucher Griekenland vorig jaar te wachten....
Onze vrienden hebben het zwaar daar...
Een jaar geen toerisme... een jaar geen inkomen....
Waar leef je dan van met je drie jonge kinderen...?
En Dimitris daar hoog in de bergen ten noorden van Thessaloniki waar hij met zijn lieve oude moeder woont waar we zo welkom waren... ze hebben het koud.... en hebben niet veel....
Ik heb zo met ze te doen...
We houden natuurlijk contact, maar zowel van hun als van onze kant is zo weinig vrolijks te melden....

Regelmatig zoek ik op YouTube filmpjes op...
Wandelingen door Parijs.... slenteren over de stranden in Griekenland....
Dan waan ik me in die filmpjes in die steegjes... op die stranden....
En ik heb mijn boeken... over Parijs... over Barcelona.... Lissabon.... over Griekenland...
En ik heb ze allemaal op Facebook en instagram onze vrienden....
Alsook volg ik legio pagina's met info....

En zo lees je bijvoorbeeld het volgende....

Vanmorgen wil ik net onze Griekse vriend Dimitris feliciteren die vandaag jarig is...
En met dat ik dat gedaan heb ploft er een Facebook bericht van de 'groet Kos' pagina in beeld....
Het is de pagina van een Nederlandse dame die met een Griek trouwde en op Kos een winkeltje en pseudo reisbureautje opende...
Ze organiseert rondritten op Kos een de omliggende eilanden....
We kennen haar....
Je bent er altijd welkom en ben je weer in Nederland dan zet ze talrijke foto's en filmpjes of berichtjes op de pagina welke je heimwee aanwakkeren....
Zo ook vandaag.....

Vrijdag de 13e...voor ons een dag dat je moet opletten...niet onder ladders lopen enz.
In Griekenland is dat niet zo...hier is dinsdag de 13 e een ongeluksdag....
Mijn man gebruikt beide data om rustig aan te doen! 
Vandaag wordt er dus niet geknutseld...niks met hamer, zaag,spijkers  of beitel...een rustige dag!


Ben ikzelf van vrijdag de dertiende... notabene mijn geboortedag... komt je dit weer ter ore....
Waar moge dit nou weer vandaan komen....?
Het antwoord is eigenijk heel basaal simpel....
Op dinsdag de dertiende werd Jezus gekruisigd....
Daarbij is volgens de Griekse mythologie Mars de naam voor dinsdag en Mars was de god van oorlog, ....
Dinsdag betekent dus vernieling, bloed en geweld....
Me dunkt... ongeluk genoeg...
Ik zou de hele dag maar in bed blijven....

Gelukkig verloopt mijn dag vrolijk... druk maar vrolijk...
En ook Willem kijkt tevreden en voldaan terug op een dag waarop hij, je zou het niet vrolijk mogen noemen,  zijn eerste uitvaart als voorganger moest regelen....
Gesprek met de familie... met de koster.... ouderling van dienst... keuze schriftlezing... enz....
Voor ons geen dag van ongeluk...
En gelukkig heeft ook onze lieve Griekse Dimitris een fijne dag gehad.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten