zondag 18 april 2021

18 april 2021


Dag van:
Je moet me niet vragen een huis in te richten....
Ik woon hier prima, vind het hier en daar ook gezellig, vind het her en der ook een drama..... verschuif eens een bank, tot groot ongenoegen van de grote baas.... hang alle zooi op waar Willem mee thuis komt of die hij krijgt; foto's, schilderijtjes met zijn foto, kaarten en wat voor prullaria dan ook,  en zet zo nu en dan wat kunstzinnigs neer van mijn aankopen....
Stoelen moeten gewoon lekker zitten.... de bank werd na drie weken al aangevreten door de honden, iets erover plakken hielp niet,  kussentjes erop wel.... en de tafeltjes heb ik dan weer wel zelf aangeschaft omdat ik ze zo leuk vond en ze "in" waren....
Nergens is over nagedacht..... is het leuk dan zet maar meer....
Ik krijg dus ook nooit een geheel... het is knus maar bagger chaotisch....
En van Willem moet ik het ook niet hebben...
Als zijn prullen maar hangen en als hij maar voor de tv kan zitten.... met een kussentje voor zijn rug in de stoel....
Nou dat dus....

Maar heb het niet over een tuin....

Mijn tuin is mijn heiligdom....
Met mijn tuin, in mijn tuin, om mijn tuin, kan ik als....
Ook met mijn vroeger balkon trouwens....
Soms denk ik wel eens, als ik nou die muren uit mijn kamer denk en doe alsof het een tuin is, dan komt het wel goed...
Helaas... tot op de dag van vandaag nog niet gelukt...
Maar mijn tuinen dus wel....
In elk huis waar ik woonde was mijn tuin mijn pronkjuweel...
Op de Deel in De Glind allemaal melkbussen met plantjes en een muur waar plantenbakken in waren gemetseld.... vrolijke hangers aan de muur... en een kruiwagen waar de lobelia overheen groeide...
In Arnhem 1, een balkon vol bakken en een houten trapje vol fleurige bloempotten...
Arnhem 2 was voornamelijk voor de kinderen... een kinderboerderij met konijnenberg en ren met wel 8 soorten konijnen... schommels... glijbaan... en langs het schuurtje de gezellige bloembakken weer...
Arnhem 3, de dakpannen van het oude dak gevraagd en die als gazon en perk afscheiding gebruikt... een rozenboog vol bramen in plaats van rozen... hoekjes met gekleurde bankjes en Franse tuinstoeltjes...
Arnhem 4.... en dat is hier... aan het water...
Er moet nodig wat gebeuren aan de tuin... de splitlevel bloembakken verzakken... het terras ook....
We zijn een plan daarvoor aan het bedenken...
We willen best wel graag een Griekse tuin met wit blauw en dan bougainville langs de schutting en de rozenboog....

Maar zover is het nog even niet.... al kan Willem elk moment de sloop kolder in zijn bol krijgen samen met zijn buurman....
Nee, vandaag kreeg ik weer die tuinkriebels...
Gisteren al het onkruid weg... vandaag inrichten...
Ik waag me dus aan zo'n belafspraak....
Vriendinnetje Annet wil graag mee...
Twee afspraken dus... één op haar emailadres en één op de mijne...
Half drie mogen we....

Willem komt moe terug van zijn preek beurt in Hoogeveen....
En als Willem echt moe is, is hij prikkelbaar en komt alles dubbel zo hard bij hem binnen...
Ik maak dus dat ik weg kom.... dan maar iets eerder bij mijn vriendinnetje...
We hebben alweer heel wat af te keuvelen na de laatste keer....
Je zou bijna de tijd vergeten...
Toch komen we ruimschoots op tijd aan bij het tuincentrum....
Bijna alle parkeerplaatsen staan vol...
Zou dat mogen zoveel mensen... of is het centrum zo groot dat je ze niet tegenkomt...?

We worden vriendelijk ontvangen...

Daar kan ik toch zo blij van worden hè, van vriendelijke mensen....
Al zou je nu totaal niet slagen met je inkopen dan was er tenminste iemand die je vriendelijk ontving....
Maar niet slagen.... da's moeilijk hoor in zo'n centrum...
Ik ben de eerste sluisdeur nog niet door of ik heb mijn eerste plantje al te pakken... en de tweede....
Niet te hebberig Wamp... je hebt een beperkt budget heb je met jezelf afgesproken...

Och wat worden Annet en ik toch vrolijk van al die kleur en geur....
Vrolijkheid die maar al te gemakkelijk omslaat in hebberigheid maar... we hebben elkaar en houden elkaar in toom....
Natuurlijk moet ik vlijtige liesjes.... en de hangbak petunia's.... de bougainville ..... vijf andere leuke plantjes die er zo vrolijk uitzien en zo lekker ruiken....
En... zegt Annet... dit jaar moeten we toch echt een jasmijn hoor.... die ruikt immers ook zo lekker...
Jaaaaaa de jasmijn, dat doen we....


Mijn hele wagen zit vol....
Er kan écht niks meer bij...
Van annet krijg ik nog een allerschattigst vogelbadje in de vorm van een bloem....
"Voor je verjaardag alvast"....
Maar dan toch echt naar de kassa...
En raad wat...
Ik zit zelfs nog onder mijn voorgenomen budget....
We zijn alleen wel ruim over ons half uur heen..... maar ach... daar heeft niemand op gelet...

Dolgelukkig zet ik alles in de auto... het past net.... zet Annet af..... zeul alles uit de auto... naar de voordeur.... naar de tuin.... ga zitten en maak mijn plan....
Ik heb wel die druiven bij de rozenboog... maar die gaan niet zo hard... als ik nou die jasmijn... en die bougainville..... ja dat doe ik.... dat kan best door elkaar groeien... wit en roze bijt elkaar niet en waarschijnlijk overleeft de bougainville toch deze winter ook niet....
En als ik dan daar die bakjes... daar die flessen.... daar die potjes....

Willem en zijn dochter zitten in diepgaande

gesprekken....
Ik wroet met mijn handen in de aarde....
Eerst het perkje... dan de rozenboog..... daarna de rest..
Willem kijkt op....."Ik lijk ineens in het paradijs terecht te zijn gekomen".....
Nou ja.... zo ongeveer was dat ook de bedoeling....
Ik kom nog wel wat plantjes tekort maar die komen wel weer...
Nu bij de voordeur de boel weer gezellig...
De geraniums in de potjes op de kletsbank.... de hang petunia's aan de lantaarn.....
Mijn blauwe regen heeft de winter tot mijn grote vreugde overleefd.... de knoppen staan op knappen....
Aankoop en plan van vorig jaar...
Een boog van blauwe regen over mijn voordeur....

Ik geniet... ik voel geen zere nek of schouders... geen werkdruk... ik denk niet aan de rapporten die af moeten... ook niet aan de leerlingenbespreking komende week die best zwaar gaat worden...
Ik ben alleen maar bezig... met mijn tuintje... met kleuren en geuren....
Lang geleden dat ik me zo vrolijk voelde...
Nu nog een regenbuitje en dan is alles gesproeid ook....

Jammer dat de zon om half negen al onder gaat en slechts de tuinverlichting een schaars licht schijnt op de bloemenpracht....
Mijn mini keukenhof......


Geen opmerkingen:

Een reactie posten